Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jak prodávat a kupovat ojetinu: Diesel is not dead!

Jak prodávat a kupovat ojetinu: Diesel is not dead!

27.1.2012 18:02

Asi po roce bych se rád vrátil k jednomu z mých oblíbených „mikroekonomických“ témat – koupě a prodej ojetiny*. Podívejme se na vztah mezi cenou, ujetými kilometry a stářím u „typické“ ojetiny. Vybrat jí bez výhrad je samozřejmě nemožné, volba padla na Ford Fusion – je populární, nemá moc variant, co se týče motorizace a výbavy, a ceny nejsou pokřiveny tíhnutím k „domácí“ produkci. Navíc má auto vysokou světlou výšku a velký užitný objem bez zbytečných příkras, což ho při své ceně činí zejména na Vysočině populární celostátně, bylo v roce 2011 10. neprodávanější). A jak uvidíme, Fusion nám toho řekne dost o celém ojetinovém trhu.

Pokud vezmeme ceny dieselové a benzínové verze Fusionu z bazarů a uděláme regresní závislost cen na roku výroby a kilometrech, objeví se následující obrázky:

oje1


Diesel z roku 2008 s 30.000 najetými kilometry stojí „standardně“ 180 tisíc , každý další rok snižuje cenu asi o 15 tisíc (K), každých dalších 10.000 km asi o 3K*. Benzín se chová na první pohled jinak. Citlivost benzínu na ujeté km je mnohem menší – asi třetinová. Každý další rok staroby pak ubere o něco málo méně než u dieselu, tj. asi 14,5K.

Zajímavý je pak samozřejmě vývoj poměru cen u dieselů a benzínů v závislosti na ujetých kilometrech a stáří. Shrnuje ho následující tabulka:

oje2


Z grafu je jasně vidět, že roky v cenových rozdílech diesel – benzín nehrají takovou roli. Rozdíl cen mezi dieselem a benzínem je skoro ze 100 % dán ujetými kilometry. U Fusionu pak platí, že při 30.000 km je cenový rozdíl mezi 30 – 35K, na nulu se toto číslo dostane někde nad 160.000 najetými km. Tj., pak už zaplatíte cca stejně za benzín i diesel.

Diesel se na počátku prodává s prémií pramenící zejména z úspory za palivo (zjednodušeně řečeno, protože k cenové politice výrobců by se dalo říci mnohem více). Se stářím auta, respektive s najetými kilometry, se celkový potenciál úspor vyčerpává a na nule je zde tedy u zmíněných cca 160.000 kilometrů. Alespoň podle trhu.

Pokud budeme počítat se stejnou cenou benzínu a nafty na 35 kč/l a 2 litrovým rozdílem ve spotřebě na 100 km, ušetříme 30K za cca 43.000 km. Diskontování úspor by to trochu protáhlo; abstrahuji také od jiných nepalivových výdajů. Onen poměr 30K/43.000 km a sklon (i pozice) pozice přímek v posledním grafu ale i při určité míře volnosti odhadů jasně ukazuje, že diesel is not dead! Přímky totiž odpovídají jen asi 0.7 l rozdílu ve spotřebě mezi dieselem a benzínem (ten vyrovnává prémii a úspory, opět ale nediskontovaně, takže dejme tomu že by to byl asi litr rozdílu).

Ceny vyšších tříd, např. Superbu, se chovají trochu jinak než výše uvedené lidovky, ale o tom zase někdy příště.

*Tuším, že to bude asi rok, co jsem v „Jak prodávat a kupovat ojetinu“ ukazoval, že ceny ojetých automobilů v USA na první pohled nevykazují nic kontraintuitivního – vyšší počet mil rovná se menší cena (v našich jednotkách každý kilometr „stojí“ asi 1,4 Kč). Detailnější pohled ale ukazuje na určitou abnormalitu. Závislost „míle – cena“ není spojitá, ale skokově se posouvá u každých 10.000 mil. Skok z 9.999 mil na 10.000 ujetých mil tak prodejce stojí necelých 1.000 dolarů (tedy asi 6 % ceny). Podobné baťovské skoky v cenách ojetin vidíme i při dalších překročeních kulatých mil. Pro prodejce ojetiny je tedy dosti nevýhodné ujet těch několik posledních mil do kulatých čísel, naopak pro kupce je nevýhodné kupovat auto, které tyto drahé míle neujelo. U nás ale neoficiální statistiky o počtu přetočených tachometrů u nás ale hovoří minimálně o 40 %. Což indikuje, že se zde hra s plnými čísly na tachometru hraje zatím trochu jinak.

**Pokud budeme tyto vztahy používat k odhadu „správné“ ceny, musíme samozřejmě brát v úvahu stupeň výbavy, popř. další faktory. Stále ale relativně lehce určíme, zda je výbava nadstandard (či naopak) a kolik za něj jsme ochotni zaplatit nad přímkou implikované hodnoty.

Pozn.: Jiří Soustružník je aktivní investor a témata, o nichž píše, mohou souviset s jeho investicemi. Jeho sloupky nejsou poskytovány jako investiční doporučení. Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.


Váš názor
  • Náklady na opravy
    31.1.2012 9:07

    Při porovnávání dieselu a benzínu je ovšem potřeba též zahrnout zvýšené náklady na opravy u dieselu (vstřikovače, turbo, čerpadlo, dvouhmotový setrvačník. častější výměna oleje, atd.). To lidé vědí, a proto také klesá rozdíl mezi dieselem a benzínem se zvyšujícími se kilometry.
    Jan
    • Re: Náklady na opravy
      23.2.2012 10:08

      S otáčkami motoru rostou kvadraticky síly v klikovém mechanismu. I když je klikový mechanismus včetně pístu těžší u dieslu je jeho mechanické opotřebení nižší a životnost motoru vyšší, protože jeho maximální otáčky bývají o 40% nižší než u benzinu.Výkon benzinového motor je regulován škrcením, takže jeho spotřeba je zejména při částečném zatížení výrazně vyšší.
      lime
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data