Američané začali na počátku nového roku o něco více utrácet a tržby maloobchodů se v lednu zvýšily o 0,4 procenta. Růst však byl pomalejší, než čekali analytici, kvůli nižším nákupům aut a nákupům uskutečněným přes internet. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnilo americké ministerstvo obchodu. V prosinci tržby stagnovaly.
Analytici v průzkumu Bloomberg očekávali v lednu zvýšení tržeb o 0,8 procenta. Vláda rovněž snížila předchozí údaje za prosinec a listopad, takže spotřebitelé před Vánocemi neutráceli tolik, jak se počítalo. Původní údaj uváděl zvýšení tržeb za prosinec o 0,1 procenta, ty ale dle revize stagnovaly.
Tržby z prodeje automobilů a automobilových součástek klesly o 1,1 procenta. Tržby obchodníků, kteří neprovozují kamenné obchody, klesly rovněž o 1,1 procenta, což byl nejvyšší pokles od března 2009. Do této kategorie spadají převážně internetové obchody.
Tržby u čerpacích stanic však stouply o 1,4 procenta, nejvíce od loňského března. Obrat z prodeje elektroniky se zvýšil o půl procenta.
Bez zahrnutí právě prodeje aut se maloobchodní tržby zvýšily o 0,7 procenta, což bylo naopak více proti očekávanému růstu o půlprocento. Také zde prosincová data prošla negativní revizí, na -0,5 % z -0,2 %.
Jádrové tržby, které nezahrnují prodej aut, benzinu a stavebního materiálu, vzrostly rovněž o 0,7 procenta. Jádrové tržby více odpovídají údajům o výdajích spotřebitelů, které jsou hlavním pohonem růstu americké ekonomiky.
Spolu s daty z maloobchodu byl publikován také index dovozních cen. Ty v lednu vzrostly o očekávaných 0,3 % meziměsíčně a 7,1 % meziročně, zde při očekávání 7,2% růstu.
(Zdroj: Bloomberg, čtk)