Francouzská automobilka PSA (15,63 EUR, 8,62%) Citroën je podle médií v pokročilé fázi jednání o alianci s americkou automobilkou . PSA, která je druhým největším výrobcem aut v Evropě, jednání o možné spolupráci a alianci potvrdila, odmítla však jmenovat partnera, se kterým jedná. O jednání s (27,06 USD, -1,02%) informovaly francouzský list La Tribune a Financial Times s odvoláním na blíže neurčené zdroje. Upozornily však, že strany nejednají o fúzi. Akcie Peugeotu na pařížské burze dnes přidávají až 16,5 procenta na 16,8 eur.
"V souvislosti se strategií globalizace a zlepšováním provozní výkonnosti se PSA Citroën poohlíží po potenciální spolupráci a spojenectví," uvedla firma v prohlášení. "Jednání se vedou, ale v této fázi není jisté, zda výsledkem bude nějaká dohoda." Druhá strana, společnost General Motors, ústy svého mluvčí pouze vzkázala, že považuje diskuse s ostatními účastníky sektoru za rutinní záležitost.
Francouzský list La Tribune uvedl, že PSA je ve velmi pokročilé fázi jednání s . Mluvčí Kelly Cusinatová odmítla jednání s PSA komentovat, pouze uvedla, že běžně jedná s dalšími firmami v odvětví. Podle listu jednání začala před několika měsíci a přesahují současná výrobní partnerství, která má PSA s automobilkami (12,53 USD, -1,73%), (83,22 USD, -0,17%) a (72,16 EUR, 0,36%).
Jakoukoliv dohodu by musela schválit rodina Peugeotů, která vlastní ve francouzské automobilce 30,9 procenta akciového kapitálu a 48,3 procenta hlasovacích práv, dodal list. Pokud by dohoda byla dokončena, bude zřejmě oznámena na ženevském autosalonu na začátku března.
Financial Times na svých internetových stránkách rovněž uvedl, že firmy jsou v pokročilé fáze jednání o alianci. Podle FT chtějí firmy spojit síly ve výrobě aut a komponentů v Evropě. Pokud bude dohoda uzavřena, měly by a evropská firma Opel/Vauxhall, která patří , společně vyvíjet motory, převodovky i celé automobily, které by pak prodávaly pod vlastní značkou. Aliance však nebude fúzí a zřejmě nebude zahrnovat výměnu akcií.
PSA i Opel se potýkají se ztrátami kvůli poklesu prodeje aut v Evropě, nadměrné kapacitě a cenové konkurenci. Obě firmy restrukturalizují své operace, aby se vymanily ze ztrát, napsala agentura Reuters. PSA minulý týden varovala, že se její automobilová divize se ve druhém pololetí propadne do výrazné provozní ztráty. Firmě navíc vzrostlo zadlužení na 3,4 miliardy eur a oznámila proto program na prodej svých aktiv za 1,5 miliardy eur.
„Partnerství s GM dává smysl, protože Peugeot i Opel postrádají rozsah produkce. Jsou ve složité situaci, protože konkurenti jako Volkswagen a Renault-Nissan jsou schopni vyprodukovat mnohem vyšší objemy a mají proto výhodu úspor z rozsahu,“ uvedl pro Blomberg Sascha Gommel, analytik Commerzbank.
PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem automobilů v Evropě. Firma působí i v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota. PSA Peugeot Citroën již koncem října oznámila, že hodlá v rámci plánu na snížení nákladů zrušit zhruba 6000 pracovních míst v Evropě. Kolínské automobilky TPCA se ale ohlášené snižování počtu zaměstnanců nedotkne.
(Zdroj: ČTK, Financial Times, Bloomberg)