Francouzský výrobce automobilů PSA (15,05 EUR, -2,11%) Citroën se dohodl na vytvoření aliance s americkým konkurentem . (26,39 USD, 0,96%) získá v PSA sedmiprocentní podíl. Zprávy nejdříve přinesly agenturní zdroje obeznámené s jednáním, aby je následně po skončení dnešního obchodování na evropských akciových trzích potvrdily firmy samotné. Automobilky hodlají údajně spolupracovat například při výzkumu a vývoji. Úspory plynou z partnerství obou automobilek mají podle dnešní zprávy obou firem dosahovat 2 miliard eur.
Informace o rozhovorech PSA a o alianci se v médiích objevily již minulý týden. by alianci mohla využít ke snížení provozních nákladů ztrátové evropské divize Opel. PSA by díky ní mohla získat přístup na nové trhy v době, kdy je poptávka po automobilech v Evropě pod tlakem v důsledku dluhové krize.
„Partnerství s dává smysl, protože i Opel postrádají rozsah produkce. Jsou ve složité situaci, protože konkurenti jako (127,07 EUR, 0,61%) a Renault-Nissan jsou schopni vyprodukovat mnohem vyšší objemy a mají proto výhodu úspor z rozsahu,“ uvedl před týdnem pro Blomberg Sascha Gommel, analytik (1,89 EUR, 1,45%).
PSA Citroën je po německém druhým největším výrobcem automobilů v Evropě. Firma působí i v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou (83,23 USD, -1,68%). PSA Citroën již koncem října oznámila, že hodlá v rámci plánu na snížení nákladů zrušit zhruba 6000 pracovních míst v Evropě. Kolínské automobilky TPCA se ale ohlášené snižování počtu zaměstnanců nedotkne.
Společnost je největším výrobcem automobilů ve Spojených státech. Firma loni navíc získala zpět vedoucí pozici na světovém automobilovém trhu, o kterou ji v roce 2008 připravil japonský konkurent . v roce 2009 prošla bankrotovým režimem. Přežití a reorganizaci aktivit podniku tehdy umožnila rozsáhlá státní pomoc. Firma se poté vrátila k zisku a s jejími akciemi se začalo znovu obchodovat na burze.
(Zdroj: ČTK, Bloomberg, FT)