Aktualizováno Tržby evropských telekomunikačních operátorů by do roku 2020 mohly klesnout až o pětinu a jejich zisk EBITDA až o 40 procent. Příčinou je sílící konkurence poskytovatelů platforem a služeb pro chytré telefony, tablety a internetovou televizi. Vyplývá to ze studie společnosti Roland Berger.
Hlavními konkurenty operátorů budou (183,77 USD, 1,48%), (530,69 USD, 0,08%), Facebook, (606,8 USD, 0,30%) a (31,84 USD, 0,90%). Tyto firmy mají celosvětově tři miliardy zákazníků. Jejich úspěšný model je založený na silné značce, uživatelsky jednoduchém ovládání a efektivním využití dat o zákazníkovi. To vytváří tlak na tradiční telekomunikační operátory.
"Pět největších internetových firem nám ukázalo, jak se to má dělat. Pouze se zaměřením na zákazníka a konstantní analýzou jeho potřeb a chování mohou operátoři růst v dnešní digitální éře a dále tak zlepšovat svůj tržní podíl," uvedl šéf české pobočky Roland Berger Constantin Kinský.
Aby se operátoři s konkurencí vyrovnali, musí se zaměřit na své klíčové služby a přístup do sítě zaměřit se na růstové oblasti a zeštíhlit operační modely. Vzhledem k očekávaným investicím do infrastruktury 600 miliard eur v příštích 20 letech musí telekomunikační firmy vytvořit flexibilnější firemní strukturu a začít spolupracovat v rámci nových společných podniků.
Klíčová oblast podnikání operátorů podle Kinského trpí poklesem cen za vysokorychlostní připojení i při výrazném nárůstu objemu prodejů. "Zákazníci již nechtějí platit pouze za připojení k internetu. Chtějí personalizované a jednoduché komunikační platformy a produkty," uvedl.
Telekomunikační firmy se podle studie musí rozhodnout, zda se zaměří pouze na poskytování přístupu k internetu, který nyní generuje 300 miliard eur ročně, nebo nabízet i vybrané služby s přidanou hodnotou. Třetí variantou je změna operátorů na plně integrované poskytovatele služeb, založených na jejich vlastní síti.