Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Přinesou klesající mzdy něco pozitivního?

Přinesou klesající mzdy něco pozitivního?

19.4.2012 14:04
Autor: Redakce, Patria.cz

Mnohé země, mezi které patří zejména Velká Británie a členské státy eurozóny, procházejí změnou, která zahrnuje mimo jiné snižování nákladu práce. Pokud mzdy klesají, může to mít dva důsledky: Buď ceny následují pohyb mezd a následně dochází ke zlepšení konkurenceschopnosti celé země. Takový vývoj je patrný například v Itálii a Irsku. Nebo jsou ceny neflexibilní a v důsledku poklesu mezd dochází ke zlepšení ziskovosti firem. Tento vývoj můžeme pozorovat ve Velké Británii, Španělsku, Řecku či Portugalsku.

Který z uvedených scénářů je výhodnější? V prvním případě můžeme čekat zlepšení zahraničního obchodu. Ve druhém se zlepšuje situace na nabídkové straně ekonomiky a schopnost firem investovat a vytvářet nová pracovní místa. Zhodnotit tyto dvě možnosti může pomoci pohled na země, kde v nedávné době došlo k výraznějšímu zpomalení růstu mzdových nákladů. Těmito zeměmi jsou Japonsko, Spojené státy a Německo.

Negativní tlak na mzdy přichází obvykle z následujících důvodů: Roste nezaměstnanost, nastává potřeba snížit domácí poptávku s cílem omezit dovozy a deficit běžného účtu (protože zahraniční investoři již nechtějí financovat danou zemi), nebo probíhá oddlužení firem, které znamená, že společnosti musí své investice financovat z vlastních zdrojů.

V Japonsku došlo ke zpomalení růstu mezd a následně ke zvýšení ziskovosti firem i zlepšení konkurenceschopnosti. Růst ziskovosti ovšem nevedl ke stimulaci investic a zaměstnanosti. Zlepšení konkurenceschopnosti ale vedlo minimálně až do roku 2008 k růstu exportů. Ve Spojených státech se tlak na mzdy projevil pouze zvýšením ziskovosti. Tento vývoj stimuloval investice a zaměstnanost v letech 2004 – 2008 a poté znovu po roce 2010. Nedostatečné zvýšení mezinárodní konkurenceschopnosti se naopak negativně projevilo na exportech. V Německu se reálné mzdy držely od roku 2001 na stabilní úrovni, což vedlo ke zvýšení ziskovosti korporátního sektoru a poté k vyšším investicím a tvorbě pracovních míst. Tento vývoj byl patrný zejména v letech 2004 a 2005. Došlo ale i ke zlepšení konkurenceschopnosti, což se jednoznačně projevilo na exportech.

Reálné mzdy v mnoha zemích eurozóny nyní klesají. Zkušenosti z Japonska, USA i Německa ukazují, že následné zvýšení ziskovosti korporátního sektoru (s výjimkou vyšší ziskovosti japonských firem) i vyšší cenová konkurenceschopnost mají pozitivní dopad na ekonomiku. Za optimální můžeme považovat částečně promítnutí klesajících mzdových nákladů do cen.


(Zdroj: Natixis)


Váš názor
  •  
    19.4.2012 18:20

    Vláda by především měla mít prorůstový program, který by byl financován převážně z fondů EU a ne jak je tomu dnes, že finance z EU se používají na blbosti a potom se všichni diví, že tok peněz byl zastaven. Problém v čerpání financí z EU, je také ten, že lidé na jednotlivým ministerstvech zodpovědných za čerpání se neustále mění. Změní se vláda nebo jenom ministr a změní se i lidé zodpovědní za čerpání peněz. Názorným příkladem je ministerstvo školství. Chybí zde zákon o státní službě.
    Bobo
  • Nesouhlas
    19.4.2012 14:29

    Článek je přesně cílen na běžné lidi a vyvolat v nich dojem, že jedině snížení mezd pomůže ekonomice. Hnacím motorem každé ekonomiky je a bude spotřeba. A jestli si někdo myslí, že ekonomiku požene spotřeba horních 10 tis. lidí s nadprůměrnými příjmy, tak je na omylu. Peníze mají patřit běžným lidem, aby je utrácely a udržovali kolotoč ekonomiky v chodu. Dokud se budou peníze od lidí jen vysávat, tak to nepovede nikam jinam než k občanské válce. A hádejte, kdo jako první položí hlavu na špalek nebo do obrátky. Z historie to byly vždy ti nahoře neb nemají tu sílu se postavit mase lidí. A žádný ubohý človíček se za ně nepostaví, ledaže by nebyl jedním z nich.
    Jack
    • Re: Nesouhlas
      19.4.2012 15:29

      "aby je utrácely a udržovali kolotoč ekonomiky v chodu. " Chápu to dobře tak, že ženy mají utrácet a muži udržovat kolotoč? Mě to připadá diskriminační. Chci taky utrácet (na pindíka nehledě)! :-)
      THUD
      • THUD
        19.4.2012 15:33

        Když oni chodí nakupovat v době fotbalu.
        Velkamedvědice
    • Re: Nesouhlas
      19.4.2012 15:24

      Trochu ti to rozhořčení nehraje... co třeba snižovat platy a spotřeba odjinud ;) zkus přemýšlet.
      Bo
    • Nesouhlas s tebou
      19.4.2012 15:17

      Pokles mezd obecně zasatvuje inflaci. Když budeš na jedné straně zvedat mzdy, budeš automaticky likvidovat úspory. Co je správně? Žít jako cikáni, nešetřit, utrácet a nebo upřednostňovat model, kdy člověk utratí až naspořené peníze a nežije na dluh?:-)) Přemýšlej o smyslech a základech... ne o rychlém "blahobytu"
      Jesse
      • Re: Nesouhlas s tebou
        19.4.2012 16:12

        Takže nejlepší by asi bylo dělat zadarmo, abychom náhodou nezvyšovali inflaci. Jenže jádro pudla je někde jinde. Mzda je odměna za vykonanou práci a ta je jako produkt zase prodána dál, ale za vyšší cenu. A právě tento rozdíl způsobuje inflaci a nikoliv mzda. Souhlasím, že mzda by měla být ekvivalentní dané práci a ne přemrštěná, aby se pak promítla do nehorázných cen. Já svoji mzdu utrácím za další produkty a tím defakto odměňuji práci někoho jiného. Ten kdo tu zvyšuje inflaci, jsou všichni, kteří za svoji práci žádají neadekvátní mzdu a nebo hromadí peníze aniž by je vraceli zpět do systému. Prostě systém tvořit hodnoty z ničeho jako je bankovnictví s jeho dluhovým systémem. Nejde o žádný blahobyt, ale o to, aby lidi mohli začít utrácet, firmy prodávat a platit lidi, kteří by mohli dále utrácet. Stávající systém vede jen k tomu, že lidi šetří, firmy nemají co prodávat a tak šetří, dále snižují platy, počty zaměstnanců a tak to jde ve spirále do ... Peníze jsou od toho, aby se utrácely za zboží a nikoliv, aby se s nimi cpaly slamníky, kupovali se nemovitosti pro další zisk, směňovali se za zlato nebo za jiné komodity a tím navyšovali jejich cenu. Honit se za ziskem je jen cesta do pekel a nikoliv do ráje. Ti bohatí to možná vidí jinak, ale z globálního pohledu tomu tak je. Tím, že oni tvoří zisky, tím si defakto znehodnocují svoje vlastní peníze.
        Jack
        • jo,jo
          19.4.2012 16:45

          je to pravda,,jo jo je to tak(nějak), akorát že s měkkým (utráceli), pokud Jack, jak tady někdo ftipně replikuje měl opravdu na mysli jenom tu déležijící polovinu lidstva (ale i tak s měkkým,že Kalko?)
          lime
          • jo a
            19.4.2012 16:51

            o klesající mzdě něco vím. Po tom co převtělení komouši převzali opět vládu nad zemí -tak nějak 1996- jsem šel každý rok s výdělkem níže a opravdu to nepodpořilo mou koupěschopnost a inflaci jsem taky nezastavil
            lime
    • Re: Nesouhlas
      19.4.2012 15:05

      Přesně tak to je, lépe bych to nedokázal napsat.
      mart
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data