Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Ze života nejzámožnějších Číňanů: V náročnosti nechávají Západ daleko za sebou

Ze života nejzámožnějších Číňanů: V náročnosti nechávají Západ daleko za sebou

18.5.2012 18:31
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Taneční sál hongkongského hotelu Grand Hyatt se na jednu noc proměnil v elegantní salón v pařížském stylu. Několik desítek movitých rodin z celé Číny se do města sjelo na víkend plný výletních plaveb, prohlídek vil a předváděcích akcií klenotníků zakončený gala večerem s aukcí. Účet za celou taškařici hradí společnost Chow Tai Fook (CTF), největší výrobce šperků na světě.

Možnost zúčastnit se nóbl podniku dostali za odměnu klienti, kteří u CTF ročně nechají alespoň milion jüanů (158 000 USD). Řada zákazníků pochází z provincií z okolí Pekingu nebo přímo z hlavního města. „Blíž moci i penězům“ než ti ze Šanghaje nebo Šenzenu, šeptá jeden z organizátorů.

I v provinčních městech vrstva bohatých běžně očekává hýčkání ve formě koktejlů a masáží. V současnosti je ale v Číně tolik lidí mávajících zlatými a platinovými kreditkami, že ti opravdu bohatí k udržení pocitu nadřazenosti vyžadují stále exotičtější bonusy a exkluzivnější zacházení. CTF své klienty bere třeba na pařížský Fashion Week či je schopná zařídit bleskovou vrtulníkovou návštěvu ochutnávky vzácných vín.

Ti nejnáročnější zákazníci totiž na lov perel, drahokamů a fešných kabelek vyráží hlavně do zahraničí. Konzultantská firma CLSA odhaduje, že až 55 % veškeré produkce přepychové kategorie nakoupí Číňané mimo své vnitrozemí. Je tomu tak zčásti kvůli vysokým daním (až 30 % u některých položek), ale hlavně kvůli hojnému výskytu padělků.

Nákupní horečka doma i tak neutuchá. Tržby klenotníků v Hongkongu loni vzrostly o desítky procent u drahých bot a značkového oblečení to bylo přes 20 %, i když oproti roku 2010 tempo expanze zpomaluje. Společnosti sázející na chlubivou klientelu cítí, že narazily na zlatou žílu. Richemont, jeden z největších prodejců šperků na světě, zaznamenal v Asii a Pacifiku v uplynulém fiskálním roce (do konce března) 43% nárůst tržeb. V regionu nyní realizuje téměř polovinu odbytu.

Podle CLSA bude letos Čína táhnout celosvětový růst prodejů luxusního zboží víc jak z poloviny; tržby by v zemi měly vzrůst o 24 %. Po Americe je Čína největším trhem šperků, po Indii největším odbytištěm zlata. Již dnes je také s 15% podílem na tržbách největším trhem pro francouzský Luis Vuitton. Do tří let budou Číňané za luxus utrácet víc než Japonci a do roku 2020 vzroste podíl Země středu na celosvětové poptávce na 19 %.

Čínský trh se od jiných v mnoha ohledech ničím neliší. Náhrdelník od Cartiera přitáhne pozornost na bále v Hongkongu i v Paříži. Rozdíly ovšem netřeba podceňovat. Průměrnému čínskému milionáři je 39, zatímco celosvětově jsou jeho kolegové o 15 let starší. Dobře zaopatřený Číňan své bohatství a postavení také vystaví na odiv mnohem raději než lidé v jiných zemích. Často to také dělá proto, aby ho někdo vůbec bral vážně a uznal jeho status. Dále trhu s luxusem v Číně nedominují ženy, jak je tomu jinde. Muži nakupují stejně vášnivě, a to jak pro sebe, tak pro kolegy, jelikož byznys v Číně není bez darů a pozorností představitelný. Řada Číňanů je navíc ochotná zaplatit za exkluzivní věci mnohem vyšší ceny než se uvádí v katalozích. Řídí se totiž heslem čím dražší, tím lepší. Těm extra bohatým se přitom musí podkuřovat ještě víc. Víkend v Hongkongu nestačí; očekávají osobního sluhu, který je bude obskakovat a dělat kolem nich patřičný humbuk. Mao by se asi obrátil v hrobě.

(Zdroje: The Economist, WSJ, Bloomberg)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
14:30USA - Empire State Manufacturing index
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m