Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Důkaz podvodného prodeje reklamy na Facebooku? Zákazník odhalil 80 procent falešných kliků

Důkaz podvodného prodeje reklamy na Facebooku? Zákazník odhalil 80 procent falešných kliků

31.07.2012 13:11
Autor: IHNED.cz

Facebook má po problémovém IPO a následném propadu svých akcií další potíže. Jeden ze zákazníků upozornil na podezřelé okolnosti v platbách za reklamu na Facebooku. Místo reálných uživatelů na placené odkazy klikají roboti.

Facebook musí řešit nepříjemnou situaci. Společnost Limited Run, která nabízí hudebníkům systém pro vytvoření webových stránek s elektronickým obchodem, oznámila, že plánuje zrušit svou stránku na Facebooku poté, co odhalila nestandardní chování facebookové reklamy.

Limited Run měřením zjistil, že pouze 20 procent návštěvníků, kteří přišli přes placené odkazy na Facebooku, tvoří reální uživatelé. Speciální měřící software ukázal, že až 80 procent zaplacených odkazů měly na svědomí speciální programy - boti.

Firma pro ověření nestandardního chování použila několik různých měřících služeb a následně vyvinula i vlastní software - výsledky přitom byly stejné – pouze 15 až 20 procent kliknutí na placené odkazy znamenalo příchod potenciálního zákazníka.

Poté, co firma kontaktovala Facebook, nedostala údajně odpověď. Zároveň ale ve svém příspěvku na Facebooku zástupci Limited Run uvádějí, že se nesnaží obvinit Facebook z toho, že zvyšuje svým klientům náklady na reklamu – prokázat to, komu patří softwaroví roboti klikající na odkazy, je totiž téměř nemožné.

K odchodu firmy z Facebooku přispěla i další špatná zkušenost – společnost se přejmenovala z Limited Pressing na Limited Run a chtěla po Facebooku změnu názvu své stránky. Po několika urgencích dostali zástupci firmy z Facebooku odpověď s tím, že jim název stránky změní, pokud si firma zaplatí reklamu ve výši 2000 dolarů za měsíc.

V diskusi pod příspěvkem napsali i další uživatelé, že mají s reklamami z Facebooku podobnou zkušenost. Například Eytan Levit, šéf společnosti Yousites, zaznamenal nestandardní chování (vypnutý javaskript) u 70 % návštěv z placených odkazů, průměrný podíl uživatelů s vypnutým javaskriptem se přitom pohybuje v řádu jednotek.

Facebook v reakci oznámil, že povahu podezřelého chování reklamního systému vyšetří a že požadavek na objednávku reklamy ve spojení se změnou názvu stránky na Facebooku je pouze chyba v komunikaci, kterou firma také prošetří.

Falešné účty na Facebooku

Podezření z umělého zvyšování počtu kliknutí s pomocí softwarových programů není jedinou kritikou reklamního systému na Facebooku. Rozšířený problém tvoří i falešné účty, jejichž majitelé klikají na velké množství placených odkazů. Tyto účty často umístěné v asijských zemích daly „lajk“ tisícům stránek, které za umístění v doporučených stránkách platí.

Nestandardní jevy při získávání fanoušků stránek s využitím placených odkazů potvrdil i experiment BBC s vytvořením firemního profilu neexistující společnosti, který získal výrazně disproporcionální počet fanoušků z Filipín a Egypta. Mluvčí Facebooku k tomuto problému uvedl, že jde o chybu zákazníka, který regionálně neomezil zobrazování reklamy a že nejde o vážný problém, na který by si zákazníci stěžovali.

Podle Jake Filana ze specializovaného serveru SearchEngineJournal.com jde s největší pravděpodobností o vedlejší produkt někoho, kdo má na Facebooku síť falešných účtů, a velké množství „lajků“ slouží jako způsob, jak se vyhnout odhalení cílených „akcí“ sítě.

Hlavní cíl takové sítě botů pak opět míří na zneužívání reklamy – na zajištění placených akcí, jako je právě lajkování příspěvků a stránek, ale mimo kontrolu Facebooku.

Co na to odborník?

Z hlediska konverzního poměru jsou reklamy na Facebooku daleko před tradičními online bannery, zadavatelé i agentury si už na tento formát v posledních letech zvykli a využívají jej. Z vlastní zkušenosti nemohu potvrdit problémy, které zaznamenali zástupci Limited Run. S největší pravděpodobností mají podivné prokliky na svědomí sítě z exotických zemí, jak zmiňuje Jake Filan.

Bohužel reakce, respektive absence adekvátní reakce ze strany Facebooku je dalším důkazem, že v komunikaci s obchodními partnery je největší sociální síť stále velmi nespolehlivá. Pro české zadavatele je tato zpráva každopádně signálem k tomu, aby dbali na správně nastavené cílení svých reklam, jinak mohou platit za kliky, které pro ně mají nulovou relevanci.

iHNed

Související články na IHNED.cz

Facebooku se nedaří. Jen co zveřejnil výsledky svého byznysu, akcie klesly na nový rekord

Na návštěvě ve Facebooku: Nové sídlo není hotové, hodně připomíná Google

Zuckerbergova hypotéka u Morgan Stanley aneb Proč jsou bohatí stále bohatší


Čtěte více:

Facebook (-8 %) čelí dohadům o (ne)efektivním prodeji reklamy, připouští desítky milionů falešných uživatelů
17.07.2012 11:49
Akcie sociální sítě Facebook v pondělním obchodování na Wall Street pr...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
24.04.2024
21:44Preview výsledků Moneta Money Bank za první čtvrtletí 2024  
17:47Jaké výnosy dluhopisů by dolehly na akcie?
17:34Růst výnosů stupňuje důraz na dobré firemní výsledky. Na slábnoucím jenu roste napětí  
16:34Valná hromada akcionářů Komerční banky schválila hrubou dividendu 82,66 Kč na akcii
14:57Komentář analytika: AT&T překonává odhady zisku díky nárůstu počtu předplatitelů bezdrátového připojení  
14:30Boeing už nejde na přistání. Propad tržeb brzdí a krize kolem 737 MAX polevuje
13:34Technická analýza Netflix: Morning Star formace může odhalovat návrat k růstu  
13:043M FUND MSI SICAV a.s: Výroční finanční zpráva za rok 2023
12:58SAB Finance a.s.: Oznámení o výplatě podílu na zisku
11:46Obrovský zájem investorů o technologické IPO: Na trh jde Rubrik s Microsoftem v zádech
11:45Braňo Soták: ASM International překonala očekávání na všech úrovních a dává polovodičům tolik potřebnou vzpruhu  
11:34Muskovy plány zlepšily sentiment na trzích, další na řadě Meta  
11:09Jakub Blaha: Otřesné výsledky Tesly zažehnány zprávami o autonomii a cenově dostupném modelu  
10:37Komentář: Spotřebitelská nálada na vzestupu
9:18Komentář analytika: Spotify se "prošetřilo" k rekordnímu zisku  
9:11Rozbřesk: Proč Čína prudce zvyšuje zásoby kritických komodit?
9:06Evropa zahájí zeleně, akcionáři KB rozhodnou o dividendě  
8:29Tržby Tesly (+13 %) poprvé za čtyři roky klesly, zisk se snížil o 55 procent
6:15Invesco: Neobvyklé pravdy – Německá želva a americký zajíc
23.04.2024
22:02Wall Street má za sebou druhou rally v řadě; je to již definitivní návrat k růstu?  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m