má po problémovém IPO a následném propadu svých akcií další potíže. Jeden ze zákazníků upozornil na podezřelé okolnosti v platbách za reklamu na . Místo reálných uživatelů na placené odkazy klikají roboti.
musí řešit nepříjemnou situaci. Společnost Limited Run, která nabízí hudebníkům systém pro vytvoření webových stránek s elektronickým obchodem, oznámila, že plánuje zrušit svou stránku na poté, co odhalila nestandardní chování facebookové reklamy.
Limited Run měřením zjistil, že pouze 20 procent návštěvníků, kteří přišli přes placené odkazy na , tvoří reální uživatelé. Speciální měřící software ukázal, že až 80 procent zaplacených odkazů měly na svědomí speciální programy - boti.
Firma pro ověření nestandardního chování použila několik různých měřících služeb a následně vyvinula i vlastní software - výsledky přitom byly stejné – pouze 15 až 20 procent kliknutí na placené odkazy znamenalo příchod potenciálního zákazníka.
Poté, co firma kontaktovala , nedostala údajně odpověď. Zároveň ale ve svém příspěvku na zástupci Limited Run uvádějí, že se nesnaží obvinit z toho, že zvyšuje svým klientům náklady na reklamu – prokázat to, komu patří softwaroví roboti klikající na odkazy, je totiž téměř nemožné.
K odchodu firmy z přispěla i další špatná zkušenost – společnost se přejmenovala z Limited Pressing na Limited Run a chtěla po změnu názvu své stránky. Po několika urgencích dostali zástupci firmy z odpověď s tím, že jim název stránky změní, pokud si firma zaplatí reklamu ve výši 2000 dolarů za měsíc.
V diskusi pod příspěvkem napsali i další uživatelé, že mají s reklamami z podobnou zkušenost. Například Eytan Levit, šéf společnosti Yousites, zaznamenal nestandardní chování (vypnutý javaskript) u 70 % návštěv z placených odkazů, průměrný podíl uživatelů s vypnutým javaskriptem se přitom pohybuje v řádu jednotek.
v reakci oznámil, že povahu podezřelého chování reklamního systému vyšetří a že požadavek na objednávku reklamy ve spojení se změnou názvu stránky na je pouze chyba v komunikaci, kterou firma také prošetří.
Falešné účty na
Podezření z umělého zvyšování počtu kliknutí s pomocí softwarových programů není jedinou kritikou reklamního systému na . Rozšířený problém tvoří i falešné účty, jejichž majitelé klikají na velké množství placených odkazů. Tyto účty často umístěné v asijských zemích daly „lajk“ tisícům stránek, které za umístění v doporučených stránkách platí.
Nestandardní jevy při získávání fanoušků stránek s využitím placených odkazů potvrdil i experiment BBC s vytvořením firemního profilu neexistující společnosti, který získal výrazně disproporcionální počet fanoušků z Filipín a Egypta. Mluvčí k tomuto problému uvedl, že jde o chybu zákazníka, který regionálně neomezil zobrazování reklamy a že nejde o vážný problém, na který by si zákazníci stěžovali.
Podle Jake Filana ze specializovaného serveru SearchEngineJournal.com jde s největší pravděpodobností o vedlejší produkt někoho, kdo má na síť falešných účtů, a velké množství „lajků“ slouží jako způsob, jak se vyhnout odhalení cílených „akcí“ sítě.
Hlavní cíl takové sítě botů pak opět míří na zneužívání reklamy – na zajištění placených akcí, jako je právě lajkování příspěvků a stránek, ale mimo kontrolu .
Co na to odborník?
Z hlediska konverzního poměru jsou reklamy na daleko před tradičními online bannery, zadavatelé i agentury si už na tento formát v posledních letech zvykli a využívají jej. Z vlastní zkušenosti nemohu potvrdit problémy, které zaznamenali zástupci Limited Run. S největší pravděpodobností mají podivné prokliky na svědomí sítě z exotických zemí, jak zmiňuje Jake Filan.
Bohužel reakce, respektive absence adekvátní reakce ze strany je dalším důkazem, že v komunikaci s obchodními partnery je největší sociální síť stále velmi nespolehlivá. Pro české zadavatele je tato zpráva každopádně signálem k tomu, aby dbali na správně nastavené cílení svých reklam, jinak mohou platit za kliky, které pro ně mají nulovou relevanci.
Související články na IHNED.cz
Facebooku se nedaří. Jen co zveřejnil výsledky svého byznysu, akcie klesly na nový rekord
Na návštěvě ve Facebooku: Nové sídlo není hotové, hodně připomíná Google
Zuckerbergova hypotéka u Morgan Stanley aneb Proč jsou bohatí stále bohatší