Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Důkaz podvodného prodeje reklamy na Facebooku? Zákazník odhalil 80 procent falešných kliků

Důkaz podvodného prodeje reklamy na Facebooku? Zákazník odhalil 80 procent falešných kliků

31.7.2012 13:11
Autor: IHNED.cz

Facebook má po problémovém IPO a následném propadu svých akcií další potíže. Jeden ze zákazníků upozornil na podezřelé okolnosti v platbách za reklamu na Facebooku. Místo reálných uživatelů na placené odkazy klikají roboti.

Facebook musí řešit nepříjemnou situaci. Společnost Limited Run, která nabízí hudebníkům systém pro vytvoření webových stránek s elektronickým obchodem, oznámila, že plánuje zrušit svou stránku na Facebooku poté, co odhalila nestandardní chování facebookové reklamy.

Limited Run měřením zjistil, že pouze 20 procent návštěvníků, kteří přišli přes placené odkazy na Facebooku, tvoří reální uživatelé. Speciální měřící software ukázal, že až 80 procent zaplacených odkazů měly na svědomí speciální programy - boti.

Firma pro ověření nestandardního chování použila několik různých měřících služeb a následně vyvinula i vlastní software - výsledky přitom byly stejné – pouze 15 až 20 procent kliknutí na placené odkazy znamenalo příchod potenciálního zákazníka.

Poté, co firma kontaktovala Facebook, nedostala údajně odpověď. Zároveň ale ve svém příspěvku na Facebooku zástupci Limited Run uvádějí, že se nesnaží obvinit Facebook z toho, že zvyšuje svým klientům náklady na reklamu – prokázat to, komu patří softwaroví roboti klikající na odkazy, je totiž téměř nemožné.

K odchodu firmy z Facebooku přispěla i další špatná zkušenost – společnost se přejmenovala z Limited Pressing na Limited Run a chtěla po Facebooku změnu názvu své stránky. Po několika urgencích dostali zástupci firmy z Facebooku odpověď s tím, že jim název stránky změní, pokud si firma zaplatí reklamu ve výši 2000 dolarů za měsíc.

V diskusi pod příspěvkem napsali i další uživatelé, že mají s reklamami z Facebooku podobnou zkušenost. Například Eytan Levit, šéf společnosti Yousites, zaznamenal nestandardní chování (vypnutý javaskript) u 70 % návštěv z placených odkazů, průměrný podíl uživatelů s vypnutým javaskriptem se přitom pohybuje v řádu jednotek.

Facebook v reakci oznámil, že povahu podezřelého chování reklamního systému vyšetří a že požadavek na objednávku reklamy ve spojení se změnou názvu stránky na Facebooku je pouze chyba v komunikaci, kterou firma také prošetří.

Falešné účty na Facebooku

Podezření z umělého zvyšování počtu kliknutí s pomocí softwarových programů není jedinou kritikou reklamního systému na Facebooku. Rozšířený problém tvoří i falešné účty, jejichž majitelé klikají na velké množství placených odkazů. Tyto účty často umístěné v asijských zemích daly „lajk“ tisícům stránek, které za umístění v doporučených stránkách platí.

Nestandardní jevy při získávání fanoušků stránek s využitím placených odkazů potvrdil i experiment BBC s vytvořením firemního profilu neexistující společnosti, který získal výrazně disproporcionální počet fanoušků z Filipín a Egypta. Mluvčí Facebooku k tomuto problému uvedl, že jde o chybu zákazníka, který regionálně neomezil zobrazování reklamy a že nejde o vážný problém, na který by si zákazníci stěžovali.

Podle Jake Filana ze specializovaného serveru SearchEngineJournal.com jde s největší pravděpodobností o vedlejší produkt někoho, kdo má na Facebooku síť falešných účtů, a velké množství „lajků“ slouží jako způsob, jak se vyhnout odhalení cílených „akcí“ sítě.

Hlavní cíl takové sítě botů pak opět míří na zneužívání reklamy – na zajištění placených akcí, jako je právě lajkování příspěvků a stránek, ale mimo kontrolu Facebooku.

Co na to odborník?

Z hlediska konverzního poměru jsou reklamy na Facebooku daleko před tradičními online bannery, zadavatelé i agentury si už na tento formát v posledních letech zvykli a využívají jej. Z vlastní zkušenosti nemohu potvrdit problémy, které zaznamenali zástupci Limited Run. S největší pravděpodobností mají podivné prokliky na svědomí sítě z exotických zemí, jak zmiňuje Jake Filan.

Bohužel reakce, respektive absence adekvátní reakce ze strany Facebooku je dalším důkazem, že v komunikaci s obchodními partnery je největší sociální síť stále velmi nespolehlivá. Pro české zadavatele je tato zpráva každopádně signálem k tomu, aby dbali na správně nastavené cílení svých reklam, jinak mohou platit za kliky, které pro ně mají nulovou relevanci.

iHNed

Související články na IHNED.cz

Facebooku se nedaří. Jen co zveřejnil výsledky svého byznysu, akcie klesly na nový rekord

Na návštěvě ve Facebooku: Nové sídlo není hotové, hodně připomíná Google

Zuckerbergova hypotéka u Morgan Stanley aneb Proč jsou bohatí stále bohatší


Čtěte více:

Facebook (-8 %) čelí dohadům o (ne)efektivním prodeji reklamy, připouští desítky milionů falešných uživatelů
17.7.2012 11:49
Akcie sociální sítě Facebook v pondělním obchodování na Wall Street pr...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
14:30USA - Empire State Manufacturing index
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m