Do amerických prezidentských voleb zbývá pouhých 100 dní a politické výbory obou kandidátů stupňují aktivitu ve snaze vybrat od svých sympatizantů co nejvíce prostředků na nadcházející vrchol kampaně, a to i mezi firmami kotovanými na Wall Street, jejich zaměstnanci a majiteli.
Z dosavadních průzkumů plyne, že duel Barack Obama – Mitt Romney je zatím velmi vyrovnaný. Podle serveru RealClearPolitics má Obama nad republikánským soupeřem těsný náskok 2 %, což při statistické odchylce anket nemusí nic znamenat.
V závodě o peníze přitékající do volebních pokladen v posledních týdnech vede jednoznačně Romney. Obamův tým sice v červnu získal slušných 71 mil. USD, republikánskému protikandidátovi se však ve stejném měsíci podařilo vybrat 106 mil. USD.
Prostředky ke kandidátům směřují z mnoha zdrojů. Jednak od „bundlerů“ (výběrčích-jednotlivců shánějících peníze u známých a přátel), dále přes národní (stranické) výbory, nebo přes výbory pro politickou činnost (PAC). U posledně jmenovaných je výše individuálního příspěvku omezena částkou 5000 USD, avšak i tak se na celkových nákladech kampaně prostředky od PAC podílí zpravidla z jedné třetiny.
Oblíbenou formou získávání peněz jsou tzv. fundraisery, které mají většinou podobu banketu, večeře, nebo i snídaně, během nichž se lze se potenciálním americkým prezidentem seznámit, případně vyměnit pár slov. Samozřejmě za poplatek. Tyto akce nemusí probíhat jen ve Spojených státech. Mitt Romney včera v Jeruzalémě hostil snídani pro zhruba 40 dárců, většinou amerických občanů, kteří za účast na akci zaplatili 25 až 50 tisíc USD. Mezi nimi figuroval například Sheldon Adelson, majitel mnoha kasin v Las Vegas.
Podle deníku USA Today při posledním prezidentském klání v roce 2008 hlasovaly tři čtvrtiny židovských voličů pro Obamu, což je při srovnání republikáni-demokraté zhruba v souladu s dlouhodobým trendem.
Stávající prezident to bude mít se sháněním peněz těžší než před čtyřmi roky, obzvlášť u bankéřů, kteří ho dříve zahrnovali okázalou přízní. Kombinace přísné regulace v podobě zákona Dodd-Frank a nepříliš pochvalných komentářů na adresu „zazobanců z Wall Street“ způsobila, že v Obamových fundraiserech letos nefiguruje zdaleka tolik zástupců investičních bank či pojišťoven co před čtyřmi lety. Statistiky to potvrzují. Romney, bývalý manažer velkého fondu soukromého kapitálu, v květnu od bank, pojišťoven a realitních agentur vybral 22 mil. USD, dvakrát tolik co Obama.
Velkým zastáncem demokratického kandidáta se jeví technologický sektor. Server OpenSecrets, který monitoruje finanční stránku kampaní, identifikuje mezi největšími dárci Obamovy kampaně zaměstnance, majitele či výbory společností a . Obamovi fandí i většina přispívajících pracovníků společnosti . Největším technologickým přispěvatelem republikánské kampaně je okruh lidí kolem Corporation (50 tisíc zaměstnanců), která sídlí v Massachussetts, kde byl Romney čtyři roky guvernérem.
Energetický sektor je jednoznačnou doménou republikánů. Ropné koncerny na přímých příspěvcích v posledních dvou letech Romneymu darovaly 1,5 mil. USD, zatímco Obama od naftařů získal jen 250 tisíc USD. Obamovi možná uškodilo moratorium na těžbu v Mexickém zálivu či zrušení plánovaného velkého ropovodu z Kanady do Texasu. Například ExxonMobil, největší americký těžař, v posledních letech demokratům nepřispěl téměř nic.
Zbrojařské a tabákové koncerny většinou pro jistotu kují v ohni obě dvě želízka. Letos podle dostupných údajů spoléhají víc na republikány. Politické výbory ve společnosti , výrobce stíhaček a moha dalších vojenských systémů se 123 tisíci zaměstnanci, zatím letos republikánům daly zhruba milion USD, zatímco demokraté dostali 670 tisíc USD. V případě tabákového gigantu je rozdíl ještě markantnější - 3 : 1 pro republikány.
Obama nachází silnou podporu u právníků, z jejichž řad sám pochází. Mezi největšími přispěvateli demokratické kampaně jsou právní kanceláře Dla Piper (500 tisíc USD) a Sidley Austin (400 tisíc USD). Obama také letos v mnohem větší míře spoléhá na velké dárce a výběrčí, schopné sehnat až půl milionu USD. Doba internetových sbírek, do nichž Obamovi fanoušci posílali příspěvky po dolarech, se zřejmě hned tak nevrátí.
Mocného spojence našel současný prezident v zábavním a filmovém průmyslu. Mezi největšími výběrčími demokratů letos figuruje 13 herců, producentů či majitelů filmových studií. Největším fundraiserem Obamovy kampaně byla večeře v kalifornské haciendě George Clooneyho, která ještě na jaře vynesla přes 3 mil. USD. Velkým přispěvatelem je i okolí Time , která vlastní mediální skupinu Central European Enterprises, majitele TV Nova.
Zajímavé je také místní rozložení podpory kandidátů. Zatímco Obama ve stále větší míře spoléhá na Kalifornii, Romney získává 20 % všech příspěvků od rezidentů či firem registrovaných v New Yorku.
(MarketWatch, OpenSecrets, Bloomberg, Washington Post)