Aktualizováno Aleš Řebíček by se v jihovýchodní Asii cítil jako v ráji. Ve snaze bojovat proti zpomalení globálního růstu se tamní, dosud převážně exportně orientované ekonomiky hodlají zaměřit na investice do velkých infrastrukturních projektů, které mají podpořit zaměstnanost, domácí poptávku a spotřebu.
Thajsko staví dálnici do Myanmaru (bývalé Barmy), která se po letech izolace začíná otevírat světu. Novou dálnici slibuje filipínská vláda metropoli Manile. Indonésie chce budovat novou železniční síť a letiště. V titěrném Singapuru se bude hloubit další trasa metra.
Na rozdíl od Západu mají vlády v regionu větší prostor pro fiskální podpůrná opatření. Tamní obchod byl navíc dosud orientován na přístavy a mořské cesty, vnitrozemská infrastruktura většinou úplně chybí, nebo je od koloniálních dob v žalostném stavu. Podle Asijské rozvojové banky (ADB) potřebuje 10 států regionu na realizaci ambiciózních plánů nejméně 60 mld. USD ročně. Vláda Indonésie, největší ekonomiky regionu, v příštím roce zvýší kapitálové výdaje o 15 %. Filipíny hodlají na infrastrukturu vynaložit o 20 % víc než letos. Řádově se jedná o jednotky až desítky miliard dolarů.
Fiskální expanze spolu se silnou domácí poptávkou rozrůstající se střední třídy zčásti vysvětlují optimismus mnoha místních ekonomů, podle nichž už region není tak závislý na vývoji světové ekonomiky. ADB pro letošek odhaduje, že 10 zemí jihovýchodní Asie poroste v průměru tempem 5,2 %, přičemž v příštím roce by měly zrychlit na 5,6 %. Loni region expandoval 4,6% tempem.
Infrastrukturní projekty mají svá úskalí - od předražování přes nákladné a zdlouhavé vyvlastňování pozemků až po problémy s financováním. Přínos nových dálnic, letišť a železnic je však nezpochybnitelný. V krátkém období podpoří zaměstnanost a s ní spotřebu, ve střednědobém až dlouhodobém horizontu se sníží náklady podnikatelům, zlepší přístupnost trhů a zvýší konkurenceschopnost a také atraktivita pro zahraniční investory.
Investice neplynou jen do dopravy. Thajsko vynakládá obrovské prostředky na zlepšení ochrany proti záplavám, poté co loňské přívalové deště zdecimovaly mnoho podniků a způsobily mezikvartální pokles HDP ve 4Q o 10,5 %.
Pobídkou pro budování dopravního spojení mezi státy jako Thajsko a Myanmar je také chystaný start hospodářského společenství organizace ASEAN (sdružuje Brunej, Kambodžu, Indonésii, Laos, Malajsii, Myanmar, Filipíny, Singapur, Thajsko a Vietnam), které mezi členskými zeměmi od roku 2015 umožní volný pohyb zboží, služeb a kvalifikované pracovní síly. V regionu ASEAN žije 600 milionů lidí, víc než v Evropské unii.
(Reuters, Bloomberg)