Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Paragrafy na golfu: Mohu si ochrannou známkou rezervovat slovo „golf“?

Paragrafy na golfu: Mohu si ochrannou známkou rezervovat slovo „golf“?

7.9.2012 5:30
Autor: Petra Mirovská, KSB

I když by se mohlo zdát, že ochranné známky nejsou pro golf důležité, opak je pravdou. Svědčí o tom pouhý výsledek dotazu na označení „golf“ v národní databázi ochranných známek vedené Úřadem průmyslového vlastnictví (ÚPV). Po zadání tohoto hesla se objeví zpráva, že podmínkám odpovídá celkem 1003 záznamů. My se konkrétně podíváme na zajímavý loňský rozsudek Nejvyššího správního soudu, který se zabýval registrací slovního označení „GOLF“ jako ochranné známky pro periodikum s golfovou tematikou.

Trocha teorie na úvod

Ochranná známka představuje ideální formu, jak si zajistit nerušené užívání zvoleného označení pro konkrétní výrobky a služby, zabránit jeho zneužití ze strany jiných subjektů a v neposlední řadě se i odlišit od jiných podnikatelů a poskytovatelů obdobných výrobků a služeb.

Ochranná známka je označení tvořené zejména ze slov, písmen, číslic, barev. Nebo může jít i o kresbu, grafiku, tvar výrobku či jeho obalu, popřípadě kombinaci těchto prvků. Ochranná známka může být slovní, obrazová, kombinovaná (slovní označení spojené s jeho grafickým ztvárněním) či trojrozměrná. Vždy je zapsána pro určitý druh výrobků nebo služeb, které se zařazují do tříd podle mezinárodně dohodnutého třídění. Zápisem do rejstříku získává vlastník ochranné známky výlučné právo tuto známku užívat pro zapsané výrobky a služby. Platnost zápisu trvá 10 let, tuto dobu však vlastník může po zaplacení správního poplatku prodloužit podáním žádosti o obnovu zápisu vždy o dalších 10 let v podstatě na neurčito.

V Česku lze známkovou ochranu získat třemi způsoby: podáním přihlášky k zápisu do národního rejstříku s účinky pouze pro Českou republiku, do komunitárního rejstříku pro celé území Evropské unie, nebo do rejstříku mezinárodních ochranných známek s vyznačením pro Česku republiku. Nezbytnou podmínkou zápisu označení do jakéhokoli rejstříku ochranných známek je mimo splnění dalších podmínek i tzv. rozlišovací způsobilost zapisovaného označení. Tím se rozumí schopnost rozlišit na základě zapisovaného označení výrobky nebo služby pocházející od různých podnikatelů. Bohužel řada přihlášek k zápisu do rejstříku ochranných známek bývá zamítnuta buď pro shodu s již registrovanou ochrannou známkou, nebo naopak pro nedostatek rozlišovací schopnosti. Příkladem tohoto nedostatku je i slovní označení „GOLF“.

Slovní označení „GOLF“ u soudu

České soudy řešily případ vydavatele časopisu GOLF, který usiloval o zápis slovní ochranné známky „GOLF“ pro časopisy. ÚPV nejprve tuto ochrannou známku do národního rejstříku zapsal, nicméně o tři roky později ji prohlásil za neplatnou. Případ se tak dostal nejprve k Městskému soudu v Praze, který rozhodnutí Úřadu potvrdil, a posléze jej na základě podané kasační stížnosti řešil i Nejvyšší správní soud. K řízení se jako zúčastněná osoba, jejíž práva a povinnosti mohou být rozhodnutím dotčeny, připojila také Česká golfová federace a Golfový klub Líšnice, o. s.

Podstatou sporu se stala rozlišovací schopnost slovního označení „GOLF“ pro časopis. Tedy schopnost bezpečně odlišit časopis pouze s tímto názvem bez jiných rozlišovacích grafických prvků od ostatních časopisů s golfovou tematikou. Česká golfová federace, která proti zápisu ochranné známky brojila, namítala, že pokud by zápis ochranné známky „GOLF“ trval a jakýkoli jiný časopis o golfu na českém trhu by obsahoval ve svém názvu slova „golf“, „golfový“, „golfista“ a podobně, pak by takový název nutně zasahoval do práv vlastníka ochranné známky „GOLF“ se všemi z toho vyplývajícími důsledky. Žádnému vydavateli periodik o golfu však nemůže být bráněno informovat čtenáře - ať již v názvu či v podtitulu – o tom, jakému tématu je jejich časopis věnován. Těžko přitom tento údaj sdělit bez použití slova „golf“ nebo jeho odvozenin.

Pozor na popisné údaje

Nejvyšší správní soud konstatoval, že z hlediska významu je označení „GOLF“ popisným údajem, neboť popisuje hru golf. Smyslem ochranných známek je však poskytovat ochranu pouze takovému označení, které plní funkci označení původu, čili je schopno zákazníkovi jednoznačně a nezaměnitelně identifikovat výrobek s jeho původcem či službu s jejím poskytovatelem. Tuto funkci nemohou z povahy věci plnit označení popisná. Ta by měla zůstat volně k dispozici všem podnikatelům k popisu vlastností jejich výrobků nebo služeb.

Slovní ochranná známka „GOLF“ bez jakýchkoli dalších grafických prvků pro časopis o golfu sděluje veřejnosti pouze to, že se jedná o časopis o golfu a nijak jej neodlišuje od ostatních časopisů zaměřených na tuto tematiku. Právní ochranou tohoto označení by vydavatel časopisu vyloučil své konkurenty na trhu časopisů s golfovou tematikou, kteří by nemohli informovat své čtenáře použitím označení golf či jeho odvozeninou o totožném zaměření časopisu.

Zásada, že popisná označení nemohou získat rozlišovací způsobilost, však může být prolomena prokázáním kvalifikovaného užívání daného označení. Muselo by se jednat o takové užívání, aby si průměrný spotřebitel v rámci relevantní veřejnosti bez obtíží spojil ve své mysli v případě, že se bude zaobírat časopisy o golfu, pojem GOLF s časopisem konkrétního vydavatele a aby si tento časopis nespletl s jiným obdobně zaměřeným nebo podobně pojmenovaným časopisem. V posuzovaném případě však vydavatel časopisu pohořel na nedostatku důkazů. Nejvyšší správní soud konstatoval, že sice prokázal dlouhodobou existenci a rozšířenost časopisu GOLF, ale neprokázal skutečnou existenci asociace označení GOLF právě s jeho časopisem bez rizika zaměnitelnosti s jinými periodiky o golfu. Na základě toho pak podanou kasační stížnost zamítl.

Užitečná investice

Význam ochranné známky není radno podceňovat, zvlášť v tak dynamicky se rozvíjejícím odvětví, jako je golfový průmysl. Díky ochranné známce dokážou zákazníci přiřadit zboží a služby konkrétnímu podnikateli. Mohou si být zároveň jistí, že tyto produkty byly vyrobeny v určité kvalitě, což jim ochranná známka garantuje. Investice do ochranné známky, i když zpočátku může vypadat jako nadbytečná, se tak může v budoucnu mnohonásobně vrátit.

KŠB

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.8.2017
22:02Wall Street zakončila procento v plusu, Arconic díky vylepšenému doporučení +5 %
18:12Investice do větru se stovkami procent návratnosti ročně
17:21Summary: Nejasné transakce kolem Fiat Chrysler a BHP Billiton uspokojil investory dividendou
16:41Hubený zisk v Praze: Při chuti Moneta i VIG po výsledcích
16:26Euro přišlo o včerejší zisky, koruna bez inspirace  
16:13Dva útoky Fordu: šrotovné v Británii a elektroauta v Číně
14:34Le Figaro: Podaří se Macronovi usmířit si střední Evropu? Jde i o platy
14:33Pimco: Je načase americkou ekonomiku trochu přepálit
13:11Kuvajt: OPEC je úspěšný, zásoby ropy ve světě klesají
13:03Zemětřesení v Provident Financial: Akcie -75 % po předpovědi ztráty a konci dividendy i šéfa
11:53ZEW: Důvěra investorů v německou ekonomiku se nečekaně zhoršila
11:42Technická analýza: Eurodolar má otevřenou cestu k úrovni 1,1700 EURUSD
11:11Trump: Posílíme naše jednotky v Afghánistánu, cílem je zabíjet teroristy
11:09BHP Billiton prudce zvýšila zisk, končí s těžbou z břidlic v USA
10:43Pražská burza přerušuje dvoudenní pokles; ČEZ roste posedmé v řadě
10:01Dolar i akcie jsou na tom lépe i bez nového impulsu. Na ten se stále čeká  
9:44Rozbřesk: Svět se rozbil, co s tím? Odpověď se bude hledat v Jackson Hole
9:11VIG: Výsledky za 2. čtvrtletí 2017 téměř v souladu s odhady (komentář analytika)  
8:54Zazelená se dnes akciová Praha? Futures naznačují, že ano. Finanční výsledek VIG vzrostl meziročně o 6,7 %  
8:37VIG vydělala za pololetí před daněmi 221 miliónů eur, rostla hlavně v baltských státech

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
2:30JP - PMI v průmyslu
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
16:00USA - Prodeje nových domů