Přední japonští výrobci aut , Nissan a hodlají radikálně snížit produkci ve svých továrnách v Číně. Reagují tak následky teritoriálního sporu mezi dvěma největšími ekonomikami Asie, který vyústil v rozsáhlý bojkot japonských produktů v Číně.
Od vypuknutí protijaponských protestů, jejichž příčinou byla snaha Tokia odkoupit od soukromého vlastníka ostrovy Senkaku ve Východočínském moři, které Japonsko ovládá od konce 19. století a na něž si dělá nárok i Peking, výrazně klesly tržby japonských společností v Číně. Zájem o vozy značky propadl v září ve srovnání se srpnem, kdy automobilka prodala více než 75 tisíc vozů, o 40 %. Největší automobilka světa tak zřejmě nesplní stanovený cíl pro letošní rok, v jehož rámci chtěla v Číně prodat milion aut. Nižší odbyt hlásí i Nissan a .
Na klesající trend musí výrobci reagovat. Japonský list Nikkei dnes přinesl zprávu, podle níž Nissan do odvolání ruší noční směny ve svých dvou čínských výrobních provozech ve městech Huadu a Zhengzhou, z nichž každý disponuje dvěma linkami. a prý hodlají snížit výrobu aut v Číně zhruba o polovinu zkrácením pracovní doby a zpomalením výrobních linek. Samotné automobilky informaci nechtějí komentovat, nebo tvrdí, že výroba se přizpůsobuje poptávce.
Podle mluvčího společnosti Mazda, dalšího japonského výrobce automobilů, který v září omezoval provoz svých továren v Číně, se linky po týden trvajícím státním svátku opět rozjely. Detaily o produkci čínských provozů však nesdělil. Také výrobce motorek Suzuki v září v Číně zrušil jednu směnu.
Pro Japonsko je Čína nejvýznamnějším obchodním partnerem. Bilaterální obchodní výměna loni vzrostla o 14,3 % na rekordních 345 mld. USD. Nejzranitelnějším místem by podle japonských podnikatelů mohl být právě automobilový sektor. Ten měl v Číně ještě v srpnu v souhrnu téměř 20% tržní podíl. Řada dealerů prodávajících japonské vozy z obav před nájezdy vandalů raději uzavřela své obchody. K lidem, kteří japonské výrobky bojkotují, je nutné připočítat ty, kteří si japonské auto nekoupí z obav o jeho bezpečnost.
Ze zveřejněných čísel vyplývá, že na protestech vydělaly konkurenční automobilky. Například zvýšila prodej o 20 procent ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, dokonce o 55 procent. Jihokorejské automobilce Hyundai vzrostl odbyt v září o 15 % na téměř 85 tisíc vozů.
Vystupňované napětí mezi Japonskem a Čínou kvůli vleklému teritoriálnímu sporu přichází v době, kdy se Peking i Tokio musí soustředit na domácí politický tlak, což zužuje prostor pro bilaterální diplomacii. Japonského premiéra Nodu čekají během nadcházejících měsíců volby, před nimiž nechce dělat Číně příliš velké ústupky. Prozatím aspoň přijal demisi všech ministrů a ohlásil personální změny ve vládě. Čína zase chystá obměnu v nejvyšších patrech komunistické strany, v jejímž rámci by stávající prezident Chu Ťin-tchao měl svou funkci předat Si Ťin-pchingovi.
(Zdroj: Bloomberg, Čro, Nikkei)