Internetové obchody ve Spojených státech čekají letos před Vánocemi vysoký růst tržeb, který výrazně překoná i růst celkových maloobchodních tržeb. Přispívá k tomu rozšíření mobilních přístrojů a nabídky zasílání zboží zdarma. Podle analytiků společnosti & Co. letos předvánoční tržby stoupnou o 16,4 procenta, zatímco celý maloobchod má zaznamenat růst jen o 3,9 procenta.
Společnost ComScore počítá se zvýšením tržeb o 15 až 18 procent. Loni podle firmy předvánoční útraty spotřebitelů prostřednictvím elektronických obchodů stouply o 15 procent na rekordních 37,2 miliardy USD (740 miliard Kč). Analytik J.P. Morgan Doug Anmuth pak očekává, že tržby internetových obchodů budou mít ve čtvrtém čtvrtletí poprvé na celkových maloobchodních tržbách v USA podíl deset procent.
"Zatím je brzy, ale cítíme, že budeme mít opravdu pozitivní sváteční období," řekl agentuře Reuters šéf internetových obchodů největší maloobchodní společnosti na světě Stores Joel Anderson. očekává na svých internetových stránkách v posledním čtvrtletí roku, které je u firmy od listopadu do ledna, až 600 milionů návštěvníků. To je o 13 procent více než loni.
Předvánoční období je pro maloobchodníky hlavním v roce. Z této doby pochází většina jejich příjmů a velká část zisku. Důležité období pak připadá na Den díkůvzdání, který je vždy čtvrtý čtvrtek v listopadu, a následující dny, které zahrnují i tradičně nevytíženější internetový nákupní den nazývaný kybernetické pondělí. Loni tržba na kybernetické pondělí činily 1,25 miliardy USD a letos se mají zvýšit o 30 procent.
Podle analytiků k růstu internetových tržeb letos přispěje i šíření mobilních přístrojů, jako jsou chytré telefony a tablety. Anmuth odhaduje, že nákupy přes mobilní přístroje budou činit zhruba 12 procent internetových tržeb v USA, loni činily devět procent.
Více lidí začíná upřednostňovat internet i kvůli nabídkám zasílání objednávek zdarma. Podle odhadů ComScore více než polovina spotřebitelů zruší svůj nákupní internetový košík v případě, že musí zaplatit za zaslání nákupu. Stále více obchodníků se tak snaží nabízet zasílání nákupu zdarma. Podle odhadů analytiků bude letos 50 až 60 procent internetových nákupů zasláno zdarma.