Vody železniční dopravy v České republice nedávno rozvířil nováček, společnost LEO Express. Ta již zahájila pilotní provoz se čtyřmi spoji denně na trase mezi Prahou a Ostravou. Od 9. prosince, kdy začne platit nový zimní jízdní řád, potom na této trati spustí plný provoz se 16 spoji denně. V rámci provozu firma vsadila nové soupravy švýcarského výrobce Stadler.
V rámci strategie LEO Express počítá s rozšířením provozu i na další dálkové tratě v České republice. Plán expanze pak zahrnuje i rozšíření tras do dalších destinací ve střední Evropě, kde firma vidí značný tržní potenciál, protože Češi, případně Slováci nebo Poláci zatím cestují vlakem v průměru o polovinu méně než Rakušané nebo Němci.
LEO Express proto hodlá v příštích pěti letech investovat do nákupu a vybavení vlaků 7 miliard korun. Cílem vedení firmy je získat díky moderním úsporným vlakovým soupravám nižší provozní náklady i výhodu nad konkurencí.
Pro peníze na investice do vlakových souprav se společnost vydala i na dluhopisové trhy. LEO Express oznámil emisi 5letých dluhopisů s ročním výnosem 7,5 procenta na konci minulého týdne s tím, že je připraven vydat obligace až za 550 milionů korun. Úpis dluhopisů probíhá do pondělí 3. prosince a k vydání dluhopisů následně dojde 12. prosince.
Pomocí emise dluhopisů si na nové vlaky půjčují i České dráhy. Naposledy o letošním létě vydaly cenné papíry za 300 milionů eur. Investoři se spokojili s úrokem 4,1 procenta.
Jaké zbraně hodlá LEO Express použít v konkurenčním boji na českých drážních tratích? Jaké tratě a kdy budou následovat v případě úspěchu té mezi Prahou a Ostravou? Chystá se firma kromě vstupu na dluhopisové trhy také k získání dalšího kapitálu skrze emisi akcii? Na tyto a další otázky bude odpovídat přímo zakladatel a generální ředitel firmy Leoš Novotný, který bude hostem online rozhovoru na Patria.cz již zítra (v pátek 30. listopadu) od 13. do 14. hodiny. Prostor pro Vaše dotazy bude jako obvykle otevřen již od ranních hodin.
Leoš Novotný (nar. 1985) zůstal po studiu na britské University of Warwick v zahraničí a pracoval v investičním bankovnictví. Poradensky se podílel na transakcích s významnými private equity fondy a institucionálními investory, kteří investují v regionu střední a východní Evropy. Postupně pracoval na projektech ve Velké Británii, Rakousku, České republice, Polsku, Rusku, Rumunsku a Číně. Později založil investiční společnost Aakon Capital a v prvních dvou letech existence společnosti investoval v několika private equity projektech necelé 2 miliardy Kč. V roce 2010 založil nového vlakového dopravce, společnost LEO Express. LEO Express je součástí skupiny LEO TRANSPORT, která dnes sdružuje skupinu firem podnikajících v železničním a dopravním průmyslu.