Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Sladké vítězství medvídka Haribo nad zlatým medvídkem Lindt

Sladké vítězství medvídka Haribo nad zlatým medvídkem Lindt

11.3.2013 5:00
Autor: KŠB, KSB

Kolínský soud řešil v minulém roce zásadní a dosud nikým nepoloženou právní otázku - zda ochrana známky (tedy chráněného označení) sahá až tak daleko, že dopadá i na formu a nikoliv jen na samotné označení?  Jinak řečeno, může zlatý a jedlý medvídek vyráběný společností Lindt zasahovat do práv společnosti Haribo k ochranné známce v podobě zlatého (žlutého) medvěda s červenou šálou („Goldbaer“ nebo „Gold Bear“)? Podle kolínského soudu tomu tak může být, a proto společnosti Lindt prodej medvídků zakázal.

Medvídek Lindt, známý jako „Lindt Teddy“ – je vyrobený z čokolády, zabalen v zlatém obalu a na krku má červenou mašličku se srdíčkem. Na obalech „gumídků“ společnosti Haribo je vykreslen žlutý medvěd s červenou šálou - mašličkou. Společnost Haribo tvrdila, že uvedením medvídka Lindt v loňském roce na trh došlo k zásahu do jejích práv k ochranné známce zlatého medvěda - „Gold Bear“.

Společnost Lindt argumentovala tím, že v žádné reklamní prezentaci společnost neodkazovala k jejímu medvídkovi jako zlatému a ani jej tak nepojmenovali. Dále zdůrazňovala, že zatímco medvídek Lindt je z čokolády, medvídek společnost Haribo je používán na obalech výrobků - například „gumídků“. Společnost Lindt tedy namítala, že spotřebitelé s oběma medvídky setkávají na rozdílných trzích (čokolády a gumových medvídků či bonbónů) a nemůže tak dojít k žádné záměně obou produktů. Navíc značka Haribo má natolik dlouhou historii, že jakákoliv záměna je prakticky vyloučena a spotřebitelé obě značky velmi dobře odlišují.

Ve společnosti Haribo to však viděli jinak a připomněli, že i když se jsou výrobky obou společností rozdílné, často jsou v obchodech umisťovány vedle sebe. Riziko zmatení spotřebitelů tak dle jejich mínění existuje. Kolínský soud dal společnosti Haribo za pravdu, spotřebitelé dle jeho mínění označují medvídka Lindt jako „zlatého medvídka“ (Gold Bear), přičemž toto označení je chráněno ve prospěch společnosti Haribo. Zlatý medvídek Lindt tak zasahuje do práv společnosti Haribo. O tom, že se jedná o velmi překvapivé rozhodnutí, svědčí i to, jak o případu informovala zahraniční a české média; například The Guardian nebo český deník E15.

Nicméně v této hořko-sladké bitvě si budeme muset ještě počkat výsledek odvolacího řízení; teprve potom se dozvíme, zda si zlatého medvídka Lindt budeme moci koupit i v příštím roce. Na závěr – a pro fanoušky práva duševního vlastnictví nebo sladkých potěšení vyráběných společnosti Lindt – můžeme odkázat na dřívější kauzu této společnosti – ohledně zlatých čokoládových velikonočních zajíčků.

KŠB

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    ČasUdálost
    10:30UK - Maloobchodní tržby bez PHM, m/m
    14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
    16:00USA - Prodeje starších domů