Konkurenceschopnost se vlády snaží zvýšit širokou škálou nástrojů. Ekonomice mohou potřebný impulz dodat i nově založené firmy. Co je ale pro jejich přežití nejdůležitější? Je to samotný produkt, který nabízejí? Nebo je to jejich zakladatel, majitel a manažer v jedné osobě? Na tuto otázku se snažíme odpovědět analýzou dat týkající se 341 soukromých společností, jejichž majoritní vlastník zemřel během prvních deseti let existence firmy. Data pocházejí z Norska, protože v této zemi jsou k dispozici detailní informace týkající se společností a jejich vlastníků. Zmíněných 341 firem bylo porovnáváno se společnostmi, které se jim podobaly, jejichž vlastník ale nezemřel. Výsledky naší studie shrnuje uvedený graf – je v něm rozdíl mezi mírou přežití u obou skupin firem.
Obrázek ukazuje, že dva roky po smrti vlastníka mají firmy ve sledované skupině o 20 % nižší míru přežití než společnosti, jejichž vlastník nezemřel. V průměru ztratí během čtyř let 60 % výnosů a počet pracovních míst v nich klesne o 17 %. To, že daná společnost si po úmrtí jejího vlastníka projde problémy, se dá očekávat. Na počátku našeho výzkumu jsme ale počítali s tím, že po prvotním zhoršení dojde opět ke zlepšení. Výsledky byly překvapivé, protože u většiny firem ani čtyři roky po tragické události zlepšení nepřišlo a jak ukazuje graf, negativní efekt je patrný ještě déle.
Data také ukazují, že smrt vlastníka znamená největší ránu pro firmy mladé. Její vliv je ale patrný i na společnostech starých až deset let. Pokud zemřel vlastník s 50% podílem, mělo to asi poloviční efekt ve srovnání s úmrtím vlastníka majoritního podílu. S následnými problémy koreluje i úroveň vzdělání vlastníků - největší jsou v případě smrti vlastníků s univerzitním vzděláním. Rozdíly naopak nenajdeme při pohledu na to, zda jde o rodinný podnik, nebo ne, zda společnost sídlí ve městě či na venkově a ani mezi jednotlivými sektory.
Výsledky studie tedy ukazují na jednoduchý mechanismus: Zakladatelé firem tvoří významnou část jejich hodnoty a s jejich odchodem je tato hodnota ztracena. Pokud dojde ke smrti vlastníka, roste u problematičtějších společností pravděpodobnost zániku společnosti, u kvalitnějších společností dochází k výraznému zhoršení jejich růstu.
Uvedené je výtahem z „Do entrepreneurs matter?“, autory jsou Sascha O. Becker, Hans K. Hvide.
(Zdroj: VOX)