Letošní pokles vývozu českých automobilů, daný slabou poptávkou v Evropě, je z hlediska úvěrů „negativní“ pro tuzemské banky. Uvedla to ratingová agentura Moody’s. Slabší prodeje českých vozů do zahraničí podle agentury nepříznivě dolehnou stejnou měrou na trojici největších věřitelských ústavů v zemi – Československou obchodní banku, Českou spořitelnu a . Banky poskytují automobilkám provozní úvěry.
Moody’s očekává, že poptávka po českém exportu, včetně automobilového průmyslu, zůstane slabá i po zbytek letošního roku, vzhledem ke slabé ekonomice v Evropě. Agentura zároveň uvedla, že slabší export bude příčinou „mírného nárůstu“ nesplácených úvěrů (NPL, non-performing loans) z půjček poskytovaných společnostem působícím ve výrobním a obchodním sektoru.
Čistý zisk českých bank za první tři měsíce letošního roku meziročně klesl zhruba o deset procent na 14,3 mld. Kč. Za celý loňský rok přitom tuzemské bankovní instituce a spořitelny vydělaly 64,3 miliardy korun, nejvíce v historii. Nejvíce loni vydělala Česká spořitelna, a to 16,6 miliardy korun, což bylo meziročně zhruba o pětinu více. Zhruba o polovinu stoupl loni čistý zisk , a to na 14,2 mld. Kč. ČSOB vykázala čistý zisk 15,3 mld. Kč, meziročně o 37 procent více. Kapitálová přiměřenost českého bankovního sektoru stoupla na 16,43 procenta z 15,27 procenta v roce 2011.
Na český export, který je pilířem tuzemské, malé otevřené, ekonomiky, dopadá recese v eurozóně. Březen překvapil meziročním poklesem vývozu o 7,1 procenta, zatímco dovoz se snížil o 6,5 procenta a přebytek obchodní bilance meziročně klesl. Do eurozóny, která se již rok a půl nemůže vymanit z recese, v loňském roce směřovalo 63 procent z celkového objemu českého exportu.
Česká Škodu přerušení řady rekordních prodejů?
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto uvedla, že v dubnu prodala 77 600 automobilů, tedy meziročně o 4,6 procenta méně. Prodeje mladoboleslavské firmy za první čtyři měsíce letošního roku meziročně klesly o osm procent na 298.000 vozů. Mimo pokračující slabé poptávky po autech na některých evropských trzích Škoda odůvodnila horší prodejní výsledky také náběhem výroby nových modelů Octavia a Octavia Combi. Loni Škoda zvýšila prodej o sedm procent na 939.200 aut. Byl to osmý rekordní prodejní rok automobilky v řadě.
V dubnu Škoda prodala v západní Evropě 29.900 aut, což je meziroční pokles o 1,4 procenta. Prodeje značky však na některých trzích rostly. Šlo třeba o Británii, Itálii, Španělsko, Portugalsko, Dánsko, Finsko a Švédsko. Do východní Evropy automobilka dodala 10.500 aut, což bylo proti loňskému dubnu o 14,3 procenta méně. Například na ruském trhu, který je třetím největším odbytištěm po Číně a Německu, dubnový prodej klesl o 14,9 procenta na 7500 aut. Letos tam zatím Škodě prodej klesl o 6,7 procenta na 26.100 aut.
Ve střední Evropě automobilce v dubnu prodeje klesly o 6,8 procenta na 10.800 aut. Na český trh firma dodala přes 5100 aut, což bylo meziročně o šest procent méně. "Největším trhem značky Škoda byla v dubnu i nadále Čína s téměř 20.400 dodávkami zákazníkům. V porovnání se stejným měsícem loňského roku to odpovídá lehkému nárůstu o 0,1 procenta," dodala společnost. V Číně automobilka za první čtyři měsíce roku prodala 78.100 aut, což je meziročně o 1,9 procenta méně. Další růst tam očekává po uvedení modelů Rapid a Octavia.
Škoda chce do roku 2018 ročně prodávat 1,5 milionu aut a pomoci by jí k tomu měly nové modely, jejichž kompletní výměnu chce značka stihnout do roku 2015. Podle předsedy představenstva Vinfrieda Vahlanda se to pozitivně projeví na odbytu aut. "Očekávali jsme, že v první polovině roku 2013 s ohledem na náběhy výroby nové generace modelů Octavia a Octavia Combi nedosáhneme úrovně minulého roku. Některé trhy jsou navíc i nadále pod silným tlakem, kterému se ani my nemůžeme zcela vyhnout," uvedl Vahland.
(Zdroj: Bloomberg, Moody’s, čtk)