Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
USA se otvírají rychlovlakům. Siemens a Alstom si mnou ruce, i když v cestě stojí Buy America

USA se otvírají rychlovlakům. Siemens a Alstom si mnou ruce, i když v cestě stojí Buy America

18.06.2013 15:35
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Americký regulátor železničního provozu rozhodl o zrušení přísných pravidel bezpečnosti osobní přepravy. Místo toho je nahradí všeobecnými předpisy, které budou stanovovat odolnost vlakových souprav vůči různým typům nehod. Opatření, které na první pohled příliš pozornosti nevzbudí, je velmi dobrou zprávou pro výrobce rychlovlaků, jimž se zatím ve Spojených státech nedařilo prosadit.

Svědčí o tom reakce německého koncernu Siemens, výrobce ultrarychlých souprav ICE3, které dokážou urazit přes 350 km za hodinu. Zprávu o reformě regulace uvítal i francouzský strojírenský gigant Alstom, dodavatel vlaků TGV. Pozitivně se ke změně vyjádřila i Národní asociace železničních pasažérů, podle níž se díky tomu na tratě dostane víc konkurence, což povede k poklesu cen a zlepšování služeb.

Stávající pravidla požadují, aby vlaky bez deformace vydržely čelní náraz do nákladních souprav, což je nejčastější typ nehod na amerických železnicích. Většina lokomotiv a vagonů v Evropě je navržená tak, aby odolala čelní srážce ve vysoké rychlosti tím, že část uvolněné energie absorbují deformační zóny na okrajích vozidel. Změna regulace umožní, aby na americké železnice vyrazily i osobní vlaky – ať už rychlé, či běžné – postavené na evropských principech.

Většina amerického osobního vlakového parku se skládá ze souprav tažených lokomotivami vyrobenými strojírenskými stálicemi General Electric či Caterpillar. Podle Siemensu nová pravidla staví Spojené státy na roveň mezinárodní regulace vysokorychlostní osobní železniční přepravy.

„Jako výrobce vlaků fungujících na nejúspěšnějších a nejrychlejších tratích na světě tato pravidla podporujeme a těšíme se na příležitost stavět podle těchto standardů i ve Spojených státech,“ uvádí se v prohlášení německého koncernu. Liberalizace pravděpodobně prospěje i kanadské společnosti Bombardier, největšímu světovému výrobci vlaků.

Podle nových pravidel, která vstoupí v platnost do několika měsíců, budou moci vlaky po klasických tratích jezdit rychlostí 125 mil za hodinu (200 km/h), zatímco na speciálně postavených tratích by měly mít dovolenou rychlost 220 mil za hodinu (350 km/h). První vysokorychlostní trať by měla vzniknout v Kalifornii.

Největším zádrhelem rozjezdu vysokorychlostních projektů, na které přispívá velkými sumami administrativa prezidenta Baracka Obamy, by mohla být omezení týkající se původu nakupovaného vybavení (Buy America). Ty často stanoví, že vlaky či další zařízení musí být vyráběny lokálně.

Obamova vláda na rozvoj osobní železniční přepravy vyčlenila 10 mld. USD, z toho například 782 mil. USD na 33 lokomotiv s rapidním zrychlením a 130 osobních vagonů. „Každý vůz a lokomotiva představuje konec obrovského dodavatelského řetězce, který vytváří pracovní místa a přispívá k rozvoji v široké škále odvětví po celé zemi. Federální nařízení Buy America zajistí, že nová pracovní místa budou vytvořena převážně ve Spojených státech,“ uvádí se v nedávno vydané zprávě sdružení ELPC. Buy America bude jedním z ožehavých témat při právě nastartovaném jednání o zóně volného obchodu USA-EU.

Zpráva ELPC také zjistila, že řada továren, kde se součástky pro vlakové soupravy vyrábí, jsou konvertované provozy automobilového sektoru, které změnily orientaci a snaží se vydělat na všeobecném boomu americké železnice. Nákladní přepravě pomáhá rozvoj těžby ropy z břidlic, osobní krom dotací profituje i z nárůstu počtu cestujících. Loni železniční společnost Amtrak evidovala devátý nárůst během deseti let. Počet pasažérů se oproti roku 2000 zvýšil o 50 %.

(Zdroje: FT, Bloomberg, U.S. Department of Transportation)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
19.04.2024
17:46Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
17:18Celkový akciový optimismus na úrovních z let 2001/2002. Posouvá se základní psychologické nastavení investorů?
16:46Poptávka po bezpečí slábne, ale investoři se zpět do akcií nehrnou  
16:37Český státní dluh v 1. čtvrtletí vzrostl o 109,9 mld. Kč na 3,221 bilionu Kč
14:31SAB Finance a.s.: Průběžné hospodářské výsledky za leden–březen/2024
13:24Perly týdne: Akcie a zlato za poslední desetiletí a co (ne)čekat od Applu i celého trhu
12:48Reuters: Německá vláda mírně zvýší odhad letošního růstu ekonomiky
11:24Jakub Blaha: Konec transparentnosti Netflixu zastínil obzvlášť dobré výsledky  
10:58Páteční dopoledne je červené, po přestávce se do hry opět vložil Blízký východ  
9:25Netflix reportoval nejlepší první kvartál od roku 2020. Překvapil počtem předplatitelů
9:07Rozbřesk: Proč je česká koruna odolnější vůči silnému dolaru?
8:43Akciové trhy zrudly pod tíhou obav z konfliktu na Blízkém východě, Netflix překvapil vysokým počtem platících uživatelů  
6:03Evercore: Hlavním příběhem je mimořádná odolnost ekonomiky
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity
11:52Výhled TSMC překonal odhady díky podpoře poptávky po AI čipech

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data