Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Maova jeskyně se mění v chrám konzumu

Maova jeskyně se mění v chrám konzumu

28.06.2013 10:58
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Mao Ce-tung strávil víc než deset let v izolovaném jeskynním komplexu v Jen-anu v centrální Číně. I když se šance na vítězství komunismu zpočátku optimisticky nejevily, do roku 1949 Mao dobyl celou zemi. O víc než 60 let později se Jen-an stává svědkem další revoluce dirigované komunistickou stranou – nastupuje konzumerismus.

Ve vítězství spotřebitelské revoluce doufají nejen komunisté v Pekingu, ale i kapitalisté ve Washingtonu či Bruselu. Nová generace utrácivých Číňanů v odlehlejších městech typu Jen-anu by totiž mohla dodat impulz celé světové ekonomice. Základním předpokladem úspěchu je posunout investičně a exportně orientovaný rozvojový model, který se po desetiletích rapidního růstu vyčerpává, k většímu důrazu na domácí poptávku. Vzhledem k přílivu dat indikujících zpomalování čínského hospodářství je naléhavost změny ještě větší.

Jen pár minut chůze od vstupu do legendární Maovy skrýše se šestatřicetiletý Zhang Peng snaží plnit novou generální linii strany. V nově otevřeném obchodu Adidas si vybral limetkově zelené tričko, šedé tepláky a modré kecky – sestavu, jejíž cena se při 1250 jenech (200 USD) rovná měsíčnímu nájmu. Německý výrobce sportovní výbavy, který v Číně platí za symbol kvalitní západní produkce, se spoléhá na zákazníky jako Zhang a města jako Jen-an, aby mohl dát expandovat v prostředí stagnující Evropy a saturovaných trhů v bohatých městech u čínského pobřeží.

Ani extravagantní hodinky od Gucciho neodvedou pozornost od Zhanogva zvětšujícího se pupku, a proto je třeba přebytečná kila vysportovat, ale také se ukázat před přáteli. „Když jdu s kamarády na badminton a mám na sobě Adidas a oni Nike či Antu [čínskou sportovní značku], tak ten s Antou ztratí tvář,“ říká Zhang.

Pro Adidas je přítomnost v místech jako Jen-an extrémně důležitá. Podle propočtů společnosti budou dvě třetiny růstu tržeb pocházet právě z menších a odlehlejších měst. Polovina z 800 obchodů, které Adidas loni v Číně nově otevřel, připadla právě na tyto lokality. Do roku 2015 chce německý gigant síť poboček rozšířit na 1400 měst.

K dosažení úspěchu bude muset prorazit v místech, kam se ještě nikdo ze zahraničních konkurentů neodvážil: do měst s populací 500-700 tisíc lidí, kde mohou chybět kontakty nutné pro získání exkluzivních míst pro obchody. V těchto městech se teprve otvírají první fast foody, obchodní centra a autosalony. Adidas věří, že se mu podaří uspět. Zákazníci z menších měst prý mají mnohem víc času na nenákladné aktivity typu běhání. Navíc prý je kvůli menšímu výběru oblečení společensky přijatelné chodit do práce ve sportovním.

Analytici varují, že by to Adidas a další značky mohly s expanzí do odlehlých koutů Číny přehnat a poškodit image svých produktů. „Řada mezinárodních značek byla velmi úspěšná ve 20 či 25 velkých městech, avšak vstup do malých měst je pro ně velkou neznámou,“ tvrdí odborník na maloobchod Torsten Stocker. Poukazuje například na sandwichový řetězec Subway, který nedávno v Jen-anu otevřel první pobočku. Brzy poté byl nucen ji uzavřít s vysvětlením, že město na něj ještě „není připraveno“. Revoluce – i ta spotřebitelská – není žádný med. 

 
(Zdroje: FT, Xinhua)


Čtěte více:

Statistiky po čínsku: 4x větší výstup než ve skutečnosti
20.06.2013 17:52
Jak kdysi uvedl čínský premiér Li Kche-čchiang, data z druhé největší ...
Dotace čínským firmám loni vzrostly o 23 %. Efektivita klesá
24.06.2013 15:20
Zpomalující růst čínské ekonomiky tvrdě dopadá na finanční hospodaření...
Mobius a S&P: Nesrovnávejte úvěrovou krizi Číny s pádem Lehman Brothers. Číňani přesto blízko runu na banky
25.06.2013 11:55
Nenechte se vystrašit největším propadem čínských akcií téměř za dva r...
Číňané chtějí postavit průplav v Nikaragui, americké Panamě navzdory
27.06.2013 15:56
O propojení Atlantského a Tichého oceán, které by americkému kontinent...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.07.2021
14:58Pár varovných příznaků, proč hospodářské uzdravování nemusí jít tak hladce
9:27Víkendář: Spojené státy bývaly centrem výzkumu a vývoje...
24.07.2021
15:23Project Syndicate: Návrat inflace?
9:10Víkendář: Kubánci si svou svobodu musí získat sami
23.07.2021
22:04Wall Street sahá po dalších rekordech: FB +5,3 %, Alphabet +3,6 %  
17:25Slábnoucí oživení a extrémní dlouhodobý růst zisků obchodovaných firem
16:55Akciím se v závěru nervózního týdne daří. Koruna je k vyjádřením bankéře ČNB netečná  
16:17ČNB by letos mohla zvyšovat sazby ještě rychleji, než předpokládá jarní prognóza, říká Vojtěch Benda
16:05Slušný kvartál i výhled Schlumberger ukazují na lepší situaci v ropném sektoru  
15:17Měnová politika by neměla jet na autopilota, upozorňuje Bullard z Fedu
14:27Ruská centrální banka opět krotí inflaci. Základní úrok je na 6,50 procenta a brzy je možné další zvýšení
13:32Perly týdne: Nová sázka na elektromobilitu, zpomalující oživení a odkupy opět v kurzu
12:24Poslední kvartál dopadl dobře, v jádru je ale Intel pořád neslaný nemastný  
10:56Petr Dufek: Index nákupních manažerů eurozóny dosáhl v červenci jednadvacetiletého maxima
10:41Akcie ponechané "napospas smrti" zažijou návrat, věří investor
10:10Akcie Zomato rostly první obchodní den o více než 80 procent
9:16Rozbřesk: ECB si vytváří prostor pro delší měnovou expanzi
8:50Futures v Evropě rostou, Twitter překvapil tržbami a Carlyle plánuje největší fond soukromého kapitálu  
8:36Twitter zpět v černých číslech. Lepší výsledky nenechaly chladnými ani konkurenty
6:02Investiční tip Volkswagen: Víra v obnovu se vrací  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data