Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Maova jeskyně se mění v chrám konzumu

Maova jeskyně se mění v chrám konzumu

28.06.2013 10:58
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Mao Ce-tung strávil víc než deset let v izolovaném jeskynním komplexu v Jen-anu v centrální Číně. I když se šance na vítězství komunismu zpočátku optimisticky nejevily, do roku 1949 Mao dobyl celou zemi. O víc než 60 let později se Jen-an stává svědkem další revoluce dirigované komunistickou stranou – nastupuje konzumerismus.

Ve vítězství spotřebitelské revoluce doufají nejen komunisté v Pekingu, ale i kapitalisté ve Washingtonu či Bruselu. Nová generace utrácivých Číňanů v odlehlejších městech typu Jen-anu by totiž mohla dodat impulz celé světové ekonomice. Základním předpokladem úspěchu je posunout investičně a exportně orientovaný rozvojový model, který se po desetiletích rapidního růstu vyčerpává, k většímu důrazu na domácí poptávku. Vzhledem k přílivu dat indikujících zpomalování čínského hospodářství je naléhavost změny ještě větší.

Jen pár minut chůze od vstupu do legendární Maovy skrýše se šestatřicetiletý Zhang Peng snaží plnit novou generální linii strany. V nově otevřeném obchodu Adidas si vybral limetkově zelené tričko, šedé tepláky a modré kecky – sestavu, jejíž cena se při 1250 jenech (200 USD) rovná měsíčnímu nájmu. Německý výrobce sportovní výbavy, který v Číně platí za symbol kvalitní západní produkce, se spoléhá na zákazníky jako Zhang a města jako Jen-an, aby mohl dát expandovat v prostředí stagnující Evropy a saturovaných trhů v bohatých městech u čínského pobřeží.

Ani extravagantní hodinky od Gucciho neodvedou pozornost od Zhanogva zvětšujícího se pupku, a proto je třeba přebytečná kila vysportovat, ale také se ukázat před přáteli. „Když jdu s kamarády na badminton a mám na sobě Adidas a oni Nike či Antu [čínskou sportovní značku], tak ten s Antou ztratí tvář,“ říká Zhang.

Pro Adidas je přítomnost v místech jako Jen-an extrémně důležitá. Podle propočtů společnosti budou dvě třetiny růstu tržeb pocházet právě z menších a odlehlejších měst. Polovina z 800 obchodů, které Adidas loni v Číně nově otevřel, připadla právě na tyto lokality. Do roku 2015 chce německý gigant síť poboček rozšířit na 1400 měst.

K dosažení úspěchu bude muset prorazit v místech, kam se ještě nikdo ze zahraničních konkurentů neodvážil: do měst s populací 500-700 tisíc lidí, kde mohou chybět kontakty nutné pro získání exkluzivních míst pro obchody. V těchto městech se teprve otvírají první fast foody, obchodní centra a autosalony. Adidas věří, že se mu podaří uspět. Zákazníci z menších měst prý mají mnohem víc času na nenákladné aktivity typu běhání. Navíc prý je kvůli menšímu výběru oblečení společensky přijatelné chodit do práce ve sportovním.

Analytici varují, že by to Adidas a další značky mohly s expanzí do odlehlých koutů Číny přehnat a poškodit image svých produktů. „Řada mezinárodních značek byla velmi úspěšná ve 20 či 25 velkých městech, avšak vstup do malých měst je pro ně velkou neznámou,“ tvrdí odborník na maloobchod Torsten Stocker. Poukazuje například na sandwichový řetězec Subway, který nedávno v Jen-anu otevřel první pobočku. Brzy poté byl nucen ji uzavřít s vysvětlením, že město na něj ještě „není připraveno“. Revoluce – i ta spotřebitelská – není žádný med. 

 
(Zdroje: FT, Xinhua)


Čtěte více:

Statistiky po čínsku: 4x větší výstup než ve skutečnosti
20.06.2013 17:52
Jak kdysi uvedl čínský premiér Li Kche-čchiang, data z druhé největší ...
Dotace čínským firmám loni vzrostly o 23 %. Efektivita klesá
24.06.2013 15:20
Zpomalující růst čínské ekonomiky tvrdě dopadá na finanční hospodaření...
Mobius a S&P: Nesrovnávejte úvěrovou krizi Číny s pádem Lehman Brothers. Číňani přesto blízko runu na banky
25.06.2013 11:55
Nenechte se vystrašit největším propadem čínských akcií téměř za dva r...
Číňané chtějí postavit průplav v Nikaragui, americké Panamě navzdory
27.06.2013 15:56
O propojení Atlantského a Tichého oceán, které by americkému kontinent...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
24.04.2024
21:44Preview výsledků Moneta Money Bank za první čtvrtletí 2024  
17:47Jaké výnosy dluhopisů by dolehly na akcie?
17:34Růst výnosů stupňuje důraz na dobré firemní výsledky. Na slábnoucím jenu roste napětí  
16:34Valná hromada akcionářů Komerční banky schválila hrubou dividendu 82,66 Kč na akcii
14:57Komentář analytika: AT&T překonává odhady zisku díky nárůstu počtu předplatitelů bezdrátového připojení  
14:30Boeing už nejde na přistání. Propad tržeb brzdí a krize kolem 737 MAX polevuje
13:34Technická analýza Netflix: Morning Star formace může odhalovat návrat k růstu  
13:043M FUND MSI SICAV a.s: Výroční finanční zpráva za rok 2023
12:58SAB Finance a.s.: Oznámení o výplatě podílu na zisku
11:46Obrovský zájem investorů o technologické IPO: Na trh jde Rubrik s Microsoftem v zádech
11:45Braňo Soták: ASM International překonala očekávání na všech úrovních a dává polovodičům tolik potřebnou vzpruhu  
11:34Muskovy plány zlepšily sentiment na trzích, další na řadě Meta  
11:09Jakub Blaha: Otřesné výsledky Tesly zažehnány zprávami o autonomii a cenově dostupném modelu  
10:37Komentář: Spotřebitelská nálada na vzestupu
9:18Komentář analytika: Spotify se "prošetřilo" k rekordnímu zisku  
9:11Rozbřesk: Proč Čína prudce zvyšuje zásoby kritických komodit?
9:06Evropa zahájí zeleně, akcionáři KB rozhodnou o dividendě  
8:29Tržby Tesly (+13 %) poprvé za čtyři roky klesly, zisk se snížil o 55 procent
6:15Invesco: Neobvyklé pravdy – Německá želva a americký zajíc
23.04.2024
22:02Wall Street má za sebou druhou rally v řadě; je to již definitivní návrat k růstu?  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m