Osmička největších světových investičních bank spolu s informačními společnosti Thomson Reuters a Markit dnes uvádějí do provozu informační síť vzkazové služby, založenou na propojení svých interních systémů rychlé komunikace na finančních trzích. Hovoří o ambiciózním útoku na faktický monopol agentury Bloomberg na zprostředkování běžné komunikace na trzích, napsal dnes list Financial Times na svém webu.
Vzkazové sítě bank , , , , , Chase, , Merrill Lynch a makléřské firmy GFI Group propojí britská datová služba Markit do jediného systému, který budou moci účastníci používat bezplatně. Rychlé vzkazy na soukromých sítích se staly jedním z hlavních způsobů, jímž si aktéři na trzích vyměňují informace. Propojení dosud izolovaných má bankám ušetřit náklady.
Dosud rychlé informovanosti a komunikaci na trzích vládne Bloomberg, který přes své placené terminály umožnil uživatelům vzájemně komunikovat už před 20 lety, kdy ještě nebyl internet všeobecně rozšířený. Pro některé banky je vzkazový servis a sociální síť kolem něj hlavním důvodem pro pronajímání terminálů po zhruba 20 tisících dolarech ročně (v přepočtu cca 376 tisíc Kč). Mezi bankami se kvůli tomu terminálům Bloomberg někdy přezdívá "hodně drahý Facebook".
"Pro některé banky to je neuvěřitelně drahá vzkazová služba. Říkají, že utrácíme za Bloomberg 120 milionů dolarů ročně. S tím se musí něco dělat," řekl FT manažer jedné z firem v oboru tržní infrastruktury.
Systém firmy Markit bude fungovat jako ústředna, která umožní uživatelům připojovat se k systémům jiných bank, aniž budou muset opustit své vlastní zabezpečené interní systémy. Vzkazy v systému uvidí jen odesílatel a příjemce a obsahy vzkazů se nebudou nikdy uchovávat.
Podle pozorovatelů bude největším problémem vytvořit takzvaný "síťový efekt", kdy je hodnota služby tím vyšší, čím více lidí ji používá. "Počet společností, které do toho vstoupily, je významný. Podle nás to bude revoluční záležitost," řekl šéf Markit Lance Uggla. Jeho firma nyní jedná o přistoupení dalších finančních institucí, včetně penzijních a hedgeových fondů, a kontaktovala s nabídkou i Bloomberg. Systém má jedno ze zřejmých poslání – vyvinout tlak na jeho cenovou politiku. Ale jistě nejen. „Pracujeme s desítkami dealerů, se kterými komunikujeme skrze několikero systémů. Schopnost domluvit se na jedné platformě pro mnoho zákazníků je extrémně zajímavá a výhodná,“ uvádí šéf e-markets v GFI Group Jim Toffey.
(Zdroj: FT, Reuters, čtk)