Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Starbucks nejnovějším terčem čínských médií

Starbucks nejnovějším terčem čínských médií

22.10.2013 9:46
Autor: ČTK

Americký kavárenský řetězec Starbucks se stal zatím poslední firmou, proti které se obrátila čínská média. V televizi i tisku se objevila série obvinění, podle nichž největší řetězec kaváren na světě své výrobky určené pro čínské zákazníky předražuje. Informovala o tom dnes agentura Reuters. 

Státní televizní stanice CCTV odvysílala sedmiminutovou reportáž kritizující ceny, které Starbucks v Číně zavedl. Velké latté v Pekingu je podle reportáže dražší než v Londýně, Chicagu a Bombaji. Televize uvedla, že zatímco za jedno velké latté zaplatí zákazník v Pekingu 27 jüanů (asi 4,42 dolaru - asi 83,5 koruny), v Londýně je to 24,25 jüanu (3,97 dolaru), v Chicagu 19,98 jüanu (3,26 dolaru) a 14,6 jüanu (2,39 dolaru) v Bombaji. 

Televizní reportáž následovala po sérii obdobně laděných článků v čínském tisku, kdy například státní deník Economic Information Daily firmu sídlící v Seattlu obvinil z "kšeftaření" a deník China Daily otiskl zprávu s titulkem: "V Číně Starbucks nemůže ospravedlnit vysoké ceny." 

Obvinění následovala poté, co se letos americký technologický gigant Apple dostal pod palbu čínské kritiky kvůli záruční politice a zákaznickým službám, které státní média uvedla coby příklad "neuvěřitelné arogance" vůči čínským zákazníkům. Útoky přestaly až po omluvě šéfa firmy Tima Cooka. 

Terčem kritiky se stalo také zahraniční dětské sušené mléko, stejně jako farmaceutické firmy, které čínské úřady obvinily, že diktují ceny a dopouštějí se korupce. 

Tyto útoky jsou částečně oficiální reakcí na frustraci veřejnosti kvůli vysokým cenám dováženého zboží, uvádějí analytici. To, že se zaměřily výhradně na zámořské firmy, ale vyvolalo obavy mezi zahraničními podnikateli v Číně. 

"Posledních několik měsíců mám velké obavy... kvůli kterékoli zahraniční společnosti, protože to vypadá, že se je místní vláda nějakým způsobem snaží omezit," uvedl ředitel výzkumné skupiny Benchmark Asia Research Group Kevin Yeong. 

Starbucks v reakci na kritiku vydal prohlášení, v němž uvedl, že různé ceny v různých městech jsou založené na celé škále faktorů včetně investic do infrastruktury, nemovitostí, kurzu měny a nákladů na pracovní síly. "Každý trh Starbucks je jedinečný a má odlišné provozní náklady, a proto by nebylo správné vyvozovat závěry o jednom trhu založené na cenách na jiném trhu," uvedla společnost. 

Starbucks otevřel první provozovnu v Číně v roce 1992 a nyní tam provozuje více než tisíc kaváren, jejichž počet stále roste. Odhaduje se, že Čína v příštím roce předběhne Kanadu coby druhý největší trh Starbucks na světě po USA. Do roku 2015 tam firma chce mít 1500 kaváren. 

Reportáž státní televize CCTV na internetu kritizovali i někteří čínští uživatelé. "V Číně jsou vyšší ceny bydlení, aut i benzínu, máme dražší připojení k internetu i vyšší daně než v jiných zemích," napsal jeden z nich. "Tak proč by tu nemohl být dražší i Starbucks?"


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data