Aktualizováno Tempo růstu poptávky v březnu mírně zvolnilo, přesto zůstává solidní. Obrat v obchodech se meziročně zvýšil o 5,2 procenta. Výsledky ovšem ovlivnila skutečnost, že letos Velikonoce připadly až na duben, zatímco loni byly již v březnu.
Klíčovým kladným příspěvkem k růstu maloobchodních tržeb bylo zvýšení prodeje automobilů. Tržby z prodeje a oprav motorových vozidel meziročně stouply o 14 procent. Poptávku v tomto segmentu nastartovaly loni v listopadu intervence centrální banky na devizovém trhu a růst tržeb si dodnes udržel vysoké tempo. Stejná charakteristika platí také pro růst tržeb z prodeje výpočetní techniky a mobilních telefonů (10,2 procenta), prodeje elektroniky a elektrospotřebičů (14,4 procenta) a prodeje výrobků pro domácnost (14,1 procenta).
Negativně celkové výsledky maloobchodu ovlivnil pokles tržeb z prodeje potravin o 5,5 procenta, kde se nepříznivě projevila skutečnost, že letos byly Velikonoce až v dubnu. Letošní výše velikonočního efektu na tržby z prodeje potravin nijak nevybočuje ze zkušenosti z minulých let. V dubnu by naopak měly Velikonoce statistiku maloobchodu vylepšit.
Vývoj maloobchodních tržeb v prvním čtvrtletí ukazuje na zlepšení domácí poptávky. Motorem růstu HDP sice stále zůstává vývoz, nicméně přidá-li se také domácí poptávka, může ekonomika nabrat vyšší obrátky.