Číňané, Japonci, Korejci či Turci používají pro označení čísel jednodušší slova a matematické koncepty vyjadřují jasněji než Angličané. Pro jejich děti je tak jednodušší naučit se počítat. Rozdíly v jazyce mají podle vědců skutečně dopad na to, jak dobré jsou děti v matematice. Pozornost je věnována zejména rozdílu mezi Čínou a Spojenými státy. Čínština má pouze devět různých slov pro názvy čísel, angličtina jich má více než dva tucty.
Potíže začínají už od jedenáctky. Angličtina pro ni má specifický výraz, čínština (stejně jako japonština či korejština) používá výraz, který v podstatě znamená „deset-jedna“. Jednak je to jednodušší na pochopení a také je jasné, že celý systém je založen na desítkách. Tento i další rozdíly ztěžují dětem hovořícím anglicky pochopení toho, že dvojciferná čísla jsou tvořena desítkami a jednotkami. A to způsobuje, že při počítání dělají více chyb.
Popsané rozdíly v jazyce se mohou zdát nevýznamné. Ale Karen Fuson z Northwestern University tvrdí, že pokud při řešení problémů musíme dělat jakékoliv dodatečné kroky, zvyšuje to chybovost a odčerpává naši intelektuální kapacitu. Problémy se projevují například u menších dětí, které se učí počítat tak, že dopočítají číslo do desítky a přidají zbytek. Například 9 plus 5 si rozdělí na 9 plus 1 plus 4. Fuson přitom tvrdí, že tato metoda je výborným základem řešení mnohem složitějších úkolů.
Rozdíly mezi matematickými dovednostmi dětí z USA a Číny ale nejsou způsobeny pouze jazykem. V Číně věnují učitelé výkladu aritmetiky více času a podobné je to s čínskými rodiči. Už ve školce jsou malí Číňané napřed před svými americkými protějšky. V době, kdy se dostanou na střední školu, jsou Američané na 30. místě mezi 65 zeměmi hodnocenými podle matematických dovedností studentů. Čína a Korea figurují na vrcholu žebříčku. Negativní dopad jazyka je ale jasně patrný i na studii z roku 2014 porovnávající studenty z Kanady a Turecka. Jo-Anne LeFevre z Institute of Cognitive Science na Carleton University k tomu uvádí, že turečtí studenti, kteří počítali ve svém rodném jazyce, byli schopni rychleji se vypořádat se zadanými úkoly.
Zdroj: WSJ