Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Autonomní auta - to příjemné známe; kde je ale to pověstné ALE..

Autonomní auta - to příjemné známe; kde je ale to pověstné ALE..

19.2.2016 16:32
Autor: Pavel Petr, Patria Online

Autonomní auta jsou teď velkým hitem. Všichni o nich mluví a všichni předpovídají zářnou budoucnost této technologii. I samotné IT firmy roztleskávají technologii těchto vlastně počítačů na kolech, které převáží lidi. Slibují plynulou dopravu, snadné parkování, méně spotřebovaných pohonných hmot a hlavně nižší počet mrtvých na silnicích. Ale co když všechno není tak růžové, jak se na první pohled zdá.

IT technologie jsou jedno obrovské téma. Samozřejmě řada lidí se sveze s „hypem“, který se okolo toho vytvořil. Tento článek je ale prostě o tom, co všechno se může pokazit na cestě k autonomní individuální automobilové dopravě.

První věc, která napadne snad asi úplně všechny – určití lidé vnímají řízení auta jako zábavu a jsou tu také tací, kteří říkají, že mají plné právo rozhodnout se nad tím, jestli budou řídit nebo ne. Zkrátka musí existovat svoboda zda řídit či ne. Nikdo jim nemůže nedobrovolně odepřít právo řídit, jenom protože je tu nová technologie.

To dává smysl. Je to jako bychom zakazovali telefonovat stolními telefony, protože už máme mobily. Myslím si, že nás čeká budoucnost, kde skutečně zvítězí autonomní automobilová doprava, ale určitá část lidí bude řízení vnímat jako prostředek vyhranění se nebo vyjádření svobody. Konsekvence, které napadnou asi každého motoristu jsou finanční. Nehodovost strojů by měla být určitě nižší, než u lidí. Proto by pojistky pro lidské řidiče mohly být vyšší.

Dalším problémem je systém sám o sobě. Když se všichni spolehnou na centrální řízení infrastruktury může při výpadku těchto systémů dojít k totálnímu kolapsu dopravy. A to se už vůbec nebavíme o kybernetické bezpečnosti takového systému. Řešením by bylo nahrazení stávajících nedostatečně chráněných systémů složitějšími, které by odolaly podobným útokům nebo výpadkům.

Další věcí mohou být nehody v počátcích nasazování takových technologií. A následná neochota lidí autonomní vozy používat. To se samozřejmě stane a bude stávat při startu provozu takových systémů. Šancí jak překonat tyto námitky a obavy je vhodná komunikace a uvědomění si jak špatní řidiči lidé mohou být a kolik lidí dennodenně umírá na silnicích.

Třetím problémem může být nadužívání autonomních vozů. Silnice mohou být zaplaveny automaty brázdícími ulice měst bez jasného cíle. Tím se naopak bude situace ve městech zhoršovat. Řešením může být zpoplatnění používání autonomních vozů na základě jejich používání. Nebude se platit za používané ulice a silnice, ale za samotné používání autonomních aut.

Čtvrtý problém je asi jeden z největších problémů - eroze benefitů. Jednoduše řečeno – náklady na celý systém, který se bude muset pro autonomní provoz vybudovat může převážit nad výhodami a přínosy této změny. Bude záležet, jak by byl nový systém spojen s hromadnou přepravou, jestli se lidé zbaví auta jako předmětu osobního vlastnictví a nahradí ho sdílením jednotlivých přepravních jednotek.

Kromě toho jsou autonomní vozidla také etický problém. Klasickým problémem může být situace krizového brždění. Kdo má právo říkat, koho srazit na přechodu a koho ne. Lidi na přechodu, na ulici nebo na tramvajovém páse? Je to programátorova odpovědnost? Uvidíme, jak celý etický problém společnost uchopí.

Zdroj: HBR


Čtěte více:

Týden technicky - Akciové trhy předvedly nejsilnější ucelený růst od začátku roku
19.2.2016 15:42
EURUSD Dolar celý týden vůči euru odmazává pozvolna zisky z minulého...
Týden na měnách: Dolaru prospělo zlepšení sentimentu
19.2.2016 15:53
Poslední dny byly na finančních trzích stále ve znamení značné volatil...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
21.10.2017
12:44Daily Mail: Proč selhávají moderní vztahy? Čekáme od nich moc
8:36Volby ONLINE: Průběžně jasně vede ANO, propadla ČSSD
8:33Víkendář: Akcie rostou díky Trumpovi. Kvůli komu se trh propadne?
20.10.2017
22:03Páteční Wall Street: Nové rekordy indexů a neuvěřitelný obrat na GE
19:11Perly týdne: Norská daň z Tesly, kvantový Google a země stočených tachometrů
17:33Praha po dvou dnech opět roste, pomohla Erste a O2
17:31Summary: Zděšení z GE, rozpaky nad Daimlerem, ale i nadšení z Volva
17:09Nejhorší důvod pro NEpřijetí eura
16:49Týden technicky: Koruna stále sílí a EURUSD hledá směr
16:29Koruna před víkendem přece jen nasbírala pár halířů k dobru  
15:42Volby pátek ONLINE: Jaké Češi rozdají karty nové Sněmovně a cestě ke vládě?
15:27Špatné výsledky GE (-7 %): Propadly se hlavně energetické divize
14:40UNICAPITAL ENERGY a.s.,: Oznámení o výplatě výnosu Dluhopisů
14:39Tomáš Sýkora: Volby jsou důležité pro ČEZ a popoženou růst sazeb. Co koruna? (video)
13:25Mimořádná jízda trhů a globální ekonomiky pokračuje
12:25Výsledky Volva suverénně předčily odhady a akcie rostou na historický vrchol (komentář analytika)  
12:23UNICAPITAL ENERGY a.s.,: Oznámení o výplatě výnosu Dluhopisů
12:06UNICAPITAL ENERGY a.s., Pololetní zpráva UNICAPITAL ENERGY a.s., 2017
11:35UNICAPITAL Invest I a.s.: Pololetní zpráva UNICAPITAL Invest I a.s. 2017
10:47Silicon Valley navrhuje vznik nové revoluční burzy

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data