Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Autonomní auta - to příjemné známe; kde je ale to pověstné ALE..

Autonomní auta - to příjemné známe; kde je ale to pověstné ALE..

19.2.2016 16:32
Autor: Pavel Petr, Patria Online

Autonomní auta jsou teď velkým hitem. Všichni o nich mluví a všichni předpovídají zářnou budoucnost této technologii. I samotné IT firmy roztleskávají technologii těchto vlastně počítačů na kolech, které převáží lidi. Slibují plynulou dopravu, snadné parkování, méně spotřebovaných pohonných hmot a hlavně nižší počet mrtvých na silnicích. Ale co když všechno není tak růžové, jak se na první pohled zdá.

IT technologie jsou jedno obrovské téma. Samozřejmě řada lidí se sveze s „hypem“, který se okolo toho vytvořil. Tento článek je ale prostě o tom, co všechno se může pokazit na cestě k autonomní individuální automobilové dopravě.

První věc, která napadne snad asi úplně všechny – určití lidé vnímají řízení auta jako zábavu a jsou tu také tací, kteří říkají, že mají plné právo rozhodnout se nad tím, jestli budou řídit nebo ne. Zkrátka musí existovat svoboda zda řídit či ne. Nikdo jim nemůže nedobrovolně odepřít právo řídit, jenom protože je tu nová technologie.

To dává smysl. Je to jako bychom zakazovali telefonovat stolními telefony, protože už máme mobily. Myslím si, že nás čeká budoucnost, kde skutečně zvítězí autonomní automobilová doprava, ale určitá část lidí bude řízení vnímat jako prostředek vyhranění se nebo vyjádření svobody. Konsekvence, které napadnou asi každého motoristu jsou finanční. Nehodovost strojů by měla být určitě nižší, než u lidí. Proto by pojistky pro lidské řidiče mohly být vyšší.

Dalším problémem je systém sám o sobě. Když se všichni spolehnou na centrální řízení infrastruktury může při výpadku těchto systémů dojít k totálnímu kolapsu dopravy. A to se už vůbec nebavíme o kybernetické bezpečnosti takového systému. Řešením by bylo nahrazení stávajících nedostatečně chráněných systémů složitějšími, které by odolaly podobným útokům nebo výpadkům.

Další věcí mohou být nehody v počátcích nasazování takových technologií. A následná neochota lidí autonomní vozy používat. To se samozřejmě stane a bude stávat při startu provozu takových systémů. Šancí jak překonat tyto námitky a obavy je vhodná komunikace a uvědomění si jak špatní řidiči lidé mohou být a kolik lidí dennodenně umírá na silnicích.

Třetím problémem může být nadužívání autonomních vozů. Silnice mohou být zaplaveny automaty brázdícími ulice měst bez jasného cíle. Tím se naopak bude situace ve městech zhoršovat. Řešením může být zpoplatnění používání autonomních vozů na základě jejich používání. Nebude se platit za používané ulice a silnice, ale za samotné používání autonomních aut.

Čtvrtý problém je asi jeden z největších problémů - eroze benefitů. Jednoduše řečeno – náklady na celý systém, který se bude muset pro autonomní provoz vybudovat může převážit nad výhodami a přínosy této změny. Bude záležet, jak by byl nový systém spojen s hromadnou přepravou, jestli se lidé zbaví auta jako předmětu osobního vlastnictví a nahradí ho sdílením jednotlivých přepravních jednotek.

Kromě toho jsou autonomní vozidla také etický problém. Klasickým problémem může být situace krizového brždění. Kdo má právo říkat, koho srazit na přechodu a koho ne. Lidi na přechodu, na ulici nebo na tramvajovém páse? Je to programátorova odpovědnost? Uvidíme, jak celý etický problém společnost uchopí.

Zdroj: HBR


Čtěte více:

Týden technicky - Akciové trhy předvedly nejsilnější ucelený růst od začátku roku
19.2.2016 15:42
EURUSD Dolar celý týden vůči euru odmazává pozvolna zisky z minulého...
Týden na měnách: Dolaru prospělo zlepšení sentimentu
19.2.2016 15:53
Poslední dny byly na finančních trzích stále ve znamení značné volatil...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
26.4.2018
22:19Wall Street má za sebou silný růst
18:17Je Amazon jednou obrovskou bublinou?
17:55Uživatelský exodus se nekoná a cena reklamy roste. Spanilý růst Facebooku jen tak něco nezastaví (komentář analytika)  
17:29Koruně se ani dnes nedařilo, přestože nálada ve světě stoupla a výnosy po ECB klesly  
17:28Praze do plusu pomohla povýsledkový CETV, Facebook zažívá zmrtvýchvstání  
17:02O2 ve čtvrtletí zřejmě zvedla čistý zisk i výnosy
16:45Technická analýza: Až Írán trhy omrzí, probudí se ropní medvědi
16:34Analytik k výsledkům Unipetrol: Výsledky sice pozitivní, vliv kvůli vytěsnění mít ale nebudou  
16:33ČEZ - Návrh na dividendu ČEZ za rok 2017
16:18Akcie Fortuny se budou v pondělí obchodovat na pražské burze naposledy
16:13ČEZ (+1,1 %) navrhuje dividendu 33 Kč/akcii
15:51Fiat Chrysler v prvním čtvrtletí zvýšil čistý zisk o 60 procent
15:17ECB nic zásadního nemění, slabší čísla zatím nepřeceňuje...
14:33Analytik k výsledkům CETV: Nejlepší start do nového roku za poslední dekádu  
13:54ECB sazby nemění. Zamává Draghi holubičími křídly? Sledujte ŽIVĚ
13:00TESLA KARLÍN, a.s. - Zveřejnění Výroční zprávy za rok 2017
12:59MF: České veřejné finance by měly zůstat do roku 2021 v přebytku
12:03Exguvernér Tůma: Realitní bublina v ČR není, ceny dále porostou
12:02IPO Avastu: Česká firma může být oceněna na až 4,5 miliardy USD
11:01Eurodolar na spodní hranici aktuálního pásma čeká, kam ho Draghi nasměruje  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
JP - Jednání BoJ, základní sazba
1:50JP - Průmyslová výroba, m/m
10:30UK - HDP, q/q
14:30USA - HDP, q/q a
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university