Sto let budovala automobilka svou značku, coby spojení svých aut s „maximálním hnacím strojem". Jenže nyní se bavorská automobilka připravuje na zásadní změnu. Podle Klause Froehlicha, CEO , totiž značka vidí radikálně novou budoucnost ve světě aut bez řidiče, kdy se dosavadní zákazníci jednoduše stanou „pouhými“ pasažéry a jízdu jim zajistí sama auta. K tomu bude ale podle něj nutná změna, i proto už nyní hledá, kde může zlepšit obchodní model tradiční automobilky.
Oddělení výzkumu a vývoje přebírá otěže
Jen několik dní před stými narozeninami značky BMW představil její člen představenstva za oblast výzkumu a vývoje plány pro zcela „novou“ firmu. V ní mají polovinu všech zaměstnanců oddělení R&D (Výzkum a vývoj) tvořit programátoři, kteří mají soutěžit s kolegy od firem jako Google o zdokonalení „samo řiditelných“ aut. „Pro mě je to klíčová kompetence mít nejinteligentnější auto," řekl Klaus Froehlich agentuře Reuters v rozhovoru na ženevském autosalonu.
S tím, jak high-tech svět otevírá nové obchodní příležitosti, začíná vidět své konkurenty mezi firmami, jakou je například internetová taxi služba Uber a či obchodní website Truecar, kterého Froehlich označil za "nového zprostředkovatele". Podle šéfa je nutné zachovat vlastní obchodní model, aniž by se firma vzdala příležitostí, které nabízí online svět. „Pokud se to nepovede, skončíme jako společnost Foxconn, která jen dodává firmám jako „kovové“ součástky," citovala agentura Reuters varování Klause Froehlicha.
Ředitel firmy naléhá na to, aby rozjela potřebné změny rychle, soustředila se na vybudování nové sítě dodavatelů, z nichž má mnoho pocházet mimo tradiční automobilový průmysl. Příležitosti ke zlepšení vidí Froelich například v oblasti umělých inteligencí a dohánět nedostatky má firma i ve strojních znalostech. Statistiky říkají, že softwaroví inženýři v nyní tvoří jen 20 procent z počtu 30 000 zaměstnanců, smluvních partnerů a dodavatelů, kteří pracují v oboru výzkumu a vývoje pro . A to se má změnit. Zvýšit ale angažovanost technických inženýrů ve firmě nebude jednoduché. „Pokud bude potřeba dostat se do poměru 50:50 do pěti let, musíme získat 15 000 až 20 000 lidí z partnerství s dodavateli, nebo někde jinde," řekl Froehlich s tím, že německé školy neposkytují dostatek technologických inženýrů.
začíná být stejně vážný jako hardware
Podle i kvůli tomu, že se segment software stává stejně důležitý jako oblast hardware, vidí další potenciální změnu – uvolnění vlastních technologických řešení pro komerční účely. Ideálním příkladem je podle generálního ředitele firmy například prodej trenažérů pro elektrická a hybridní vozidla. „Počítáme s tím, že budeme prodávat vlastní trenažéry," řekl Froehlich. Podle něj je na trhu nyní řada menších výrobců, kteří si ale nemohou dovolit technologie rozvíjet.
Mezi oblastmi, kde bude podle Klause Froehlicha potřebovat výraznější partnerskou spolupráci, je cloud computing, technologie ukládání dat a softwaru na dálku a přístup k nim přes internet. Data získaná z palubních senzorů aut tak bude možné kombinovat s bezdrátově dodávanými informacemi, například o počasí či dopravě, prostřednictvím mobilních sítí příští generace, označované jako 5G. Vizí generálního ředitele je získat během příštích pěti až šesti let maximum „in-house“ znalostí a řešení, i když vzájemně prospěšnou spolupráci může podle něj přinést i řada nových externích dodavatelů.