Komentář doplněn
Maloobchodní tržby se v únoru meziročně reálně zvýšily o 8,0 % za přispění útrat v hypermarketech a prodejům automobilů. Vývoj maloobchodních tržeb ukazuje, že po loňském hubeném roce letos domácnosti utrácí výrazně více. Prozatím domácí poptávka nevytvářela tlak na vzlínání cenové hladiny, bude-li ovšem postupovat tempem jako v lednu a únoru, mohl by přijít okamžik zvyšování úrokových sazeb dříve.
Letošní zima byla dlouhá a třeskutá. Dříve se za dlouhých večerů vyprávěly zkazky, horory a jiné formy ústní lidové slovesnosti, nyní se jezdí do obchodních center, která nikdy nezavírají. Možná i průběh letošní zimy přispěl ke zvýšeným útratám domácností. Co se týče typů prodejen, nejvýraznějším zvýšením tržeb se skutečně mohou pyšnit velká centra se sto a více zaměstnanci (+12,3 %).
Z pohledu prodávaného sortimentu opět výrazně stouply tržby u textilu a obuvi (+16,2 %). Na odbyt šly dobře také nábytek, elektrospotřebiče a elektronika (+10,2 %). Tržby v hypermarketech spadají do kategorii nespecializovaných prodejen a meziročně se zvýšily téměř o 20 %.
Zájem byl také o automobily. Tržby z prodeje a oprav automobilů stouply o 11,9 %. Registrace nových automobilů v březnu naznačují pokračování solidního růstu tržeb z prodeje automobilů.
Co podnítilo domácnosti k takovému utrácení? Nejdůležitějším faktorem bývá disponibilní důchod. K jeho zvýšení jistě přispěl pokles nezaměstnanosti. Dílčí údaje z průmyslu ukazují, že zároveň došlo k mírnému zrychlení tempa růstu mezd. Dalším faktorem jsou nízké úrokové sazby a široká nabídka spotřebitelských úvěrů a prodeje na splátky. Dynamika růstu objemu úvěrů poskytnutých domácnostem zůstává i v letošním roce vysoká. Do hry možná vstupuje i stoupající optimismus spotřebitelů. Příslušný index důvěry sice nebýval příliš spolehlivým indikátorem chuti k utrácení, v letošním roce ale dosahuje svých nejvyšších hodnot.
Za celý letošní rok očekáváme zvýšení maloobchodních tržeb o 5,3 %.