Maďarsko: analytici očekávají inflaci 3,2 %
Podle průzkumu deníku Napi Gazdasag odhadují analytici index CPI v prosince meziročně 3,2 %, to by znamenalo pokles o 0,1 % proti listopadu. Toto číslo by dále znamenalo průměrnou inflaci 3,59 % za rok 2005. Centrální statistický úřad tyto údaje zveřejnil dnes v 9h ráno. Předpovědi jednotlivých analytiků pro inflaci za prosinec se pohybovaly mezi 3,1-3,4 %, zatímco odhady na leden se lišily mnohem více (mezi 1,7-2,9 %, konsensuální odhad trhu 2,3 %), zejména kvůli obtížnému odhadu dopadu snížené DPH. Analytici odhadují průměrnou inflaci pro tento rok mezi 1,2-2,1 % a předpovídají inflaci za prosinec 2006 v meziročním srovnání mezi 1,5-2 %, se středem 1,8 %.
Polsko: Index CPI nižší než se čekal
Inflace poklesla v meziročním srovnání za prosinec na 0,7 % z listopadových 1 %, což je mírně pod konsensuálním odhadem trhu 0,8 %. Je to primárně důsledek vývoje cen paliva a potravin. Také prudký pokles v růstu mzdových výdajů, na 1,5 % v prosinci z listopadových 6,9 % podporuje hypotézu, že nedávný vzestup byl pouze jednorázovou záležitostí způsobenou hlavně výplatou bonusů, zejména v těžebních a kovo odvětvích. Toto zároveň naznačuje, že čísla za průmyslovou produkci, která budou zveřejněna ve čtvrtek, budou pravděpodobně velmi slabá. Z naší perspektivy utlumený růst inflace a mezd vytváří příznivé podmínky pro další uvolňování peněz. Proto na nejbližším jednání MPC očekáváme snížení o 25 bp.
Podíl penzijního fondu Commercial Union klesl pod 5 %
Penzijní fond Commercial Union ohlásil snížení svého podílu ve společnosti Budimex pod 5 % (z 5,10 % na 4,71 %). Penzijní fond Commercial Union byl jediným investorem se zveřejněným podílem nad 5 %. Tato zpráva může mít negativní vliv na dnešní obchodování.
Cersanit: tržby za prosinec stouply v meziročním srovnání o 50 %
Po včerejším rozhovoru s vedením společnosti Cersanit jsme si ujasnili, že tržby za prosinec meziročně stouply o 50 %, ale čísla za 4Q05 byla o něco horší než ve 3Q05. Podle rozhovoru s prezidentem společnosti Arturem Kloczko, který byl zveřejněn ve včerejším vydání polského deníku Parkiet, se zdálo, že tržby za 4Q05 meziročně vzrostly o 50 % (to by znamenalo 4% nárůst proti tradičně sezóně vysokému 3Q05). I když je tedy tato zpráva o něco méně pozitivní než jsem si původně mysleli, stále to nicméně znamená, že Cersanit překonal naše očekávání pro 4Q05, které počítaly s meziročním růstem 17 %. Vedení společnosti dále uvedlo, že marže pro 4Q05 zůstaly stejné, což je předzvěstí zisku. Opakujeme naše doporučení Držet.
Fúze Bank Pekao a Bank BPH
Podle prohlášení Evropské komise, ředitel generálního ředitelství pro hospodářskou soutěž Philip Lowe napsal minulý pátek polské vládě, aby si ujasnil pozici polského ministerstva státního pokladu ve věci fúze Bank Pekao a Bank BPH. Komise polským představitelům připomněla, že podle článku 21 nařízení EU o soustředění moci, národní regulátoři mohou zastavit fúzi z důvodu insolvence (tzn. finanční nestabilita, nejasný původ financovaní), ale ne z důvodu omezení hospodářské soutěže. Polsko bylo požádáno, aby na dopis odpovědělo do týdne. Evropská komise se v poslední době snaží prolomit národní bariéry, které omezují mezinárodní bankovní fúze a již se angažovala např. v Itálii, kde tato událost přispěla k odvolání guvernéra italské národní banky. Iniciativu Evropské komise v této záležitosti vnímáme jako pozitivní. Domníváme se, že fúze je již z velké části v ceně zahrnuta, nicméně zlepšená nálada, způsobená touto zprávou, by se mohla projevit na dnešním obchodování.
Prodej venkovní reklamy zaznamenal ve 4Q05 meziroční nárůst o 30 %
Prodej venkovní reklamy ve 4Q05 meziročně vzrostl o 30 %, což znamená vzestup proti 3Q05 a celoročně to představuje meziroční nárůst o 26 %, což překonává 20% odhady analytiků pro finanční rok 2005. Tyto údaje, poskytnuté Polsko komorou pro venkovní reklamu (IGRZ), jsou založeny na čistých číslech z prodeje, po odečtení rabatů a jsou spolehlivější než celkvoá čísla. Překvapivě dobrá čísla byly pozitivně ovlivněny dvoukolovými prezidentskými volbami, které se konaly v září, když podíl politických kampaní na trhu s reklamou za finanční rok 2005 činil 5,14 %. Kromě politických kampaní přispěly silně k růstu v tomto odvětví také telekomunikace (18,3% podíl) a zábava (13,3% podíl). Tuto zprávu vnímáme jako pozitivní pro Agoru, která je vlastníkem společnosti AMS, která má největší podíl na trhu s venkovní reklamou. Podle našeho názoru mohou být tato pozitivní čísla indikátorem dobrých výsledků za 4Q05 také v ostatních částech mediálního odvětí, což by znamenalo dobré výsledky i pro Agoru, která zaznamenává největší tržby právě v těchto ostatních odvětvích, a to hlavně v oblasti denního tisku. Vezmeme-li v úvahu dlouhodobý výhled, který předpokládá zpomalení růstu v roce 2006 v oblasti venkovní reklamy meziročně o 8-10 %, opakujeme naše doporučení Držet při fundamentální ceně 70 PLN za akcii.
Prokom uzavřel smlouvu s energetickým distributorem za 5,9 mil. PLN
Prokom podepsal smlovu za 5,9 mil. PLN s energetickou distribuční společností Energa. Společnost rozšíří provoz aplikace my.SAP Business Suite do finančního a účetního oddělení Energa. Očekáváme, že tato zpráva bude mít mírně pozitivní vliv na cenu akcií. Zároveň jsme překvapeni, že smlouvu uzavřel Prokom a nikoliv SPiN, když SPiN má v Prokom Group nejvíce zkušeností s aplikacemi pro energetický sektor.