Jak postupně dochází k narůstu penetrace mobilních služeb, vstup do ringu mobilních operátorů budováním vlastní sítě se jeví jako podnikatelsky neschůdná cesta. Východiskem však může být, jak svědčí realita z většiny zemí, forma virtuálních mobilních operátorů. MVNO, jak se tito označují, nevlastní samostatnou mobilní síť, pouze si pronajímají kapacity existujících operátorů. Asi světově nejznámějším je v této oblasti Virgin Mobile podnikatele Richarda Bransona. Kromě jeho společnosti působí v Evropě jako MVNO např. Tesco a BT ve Velké Británii, Debitel ve Francii, Německu, Nizozemsku a Slovinsku. Podobnou cestou se ubírá i trh v České republice, kde Unient Communications představila svůj projekt. Celkový počet MVNO vstupujících na „vyzrálé“ mobilní trhy v EU činí kolem stovky společností.
MVNO jsou ve větší míře evropským GSM fenoménem. Je pro ně charakteristické zvučné jméno, které působí jako marketingová zbraň. MVNO se snaží soutěžit s existujícími operátory nejen úrovní cen, ale také poskytováním služeb s přidanou hodnotou (VAS). MVNO mají úplnou kontrolu nad SIM kartami, marketingem, označení, fakturací i péčí o zákazníka.
Existující operátoři mohou využít MVNO k pronikání do cílových skupin, které se jim nedaří oslovovat. Zvýšený počet klientů MVNO tak následně může vést k navýšení sjednaných kapacit. Rozšiřování MVNO je pravděpodobné i v následujícím období, protože existující operátoři se budou snažit získat dodatečné příjmy na pokrytí nákladných investic budování sítí 3. generace.