Dne 4. listopadu 2005 uveřejnila Komise pro cenné papíry (dále jen „Komise“) materiál „Stanovisko ‘Churning‘“ a zároveň vyzvala širokou odbornou i laickou veřejnost k diskusi o obsahu tohoto materiálu. Stanovisko si klade za cíl upozornit obchodníky s cennými papíry a investory na existenci této praktiky, kterou Komise v rámci své vlastní dozorčí činnosti zaznamenala.
Co je to vlastně churning? Jedná se o neetickou a nedovolenou praktiku spočívající v tom, že obchodník s cennými papíry nadměrně obchoduje na účtu zákazníka, z čehož pro zákazníka vyplývají zvýšené náklady v podobě vyšších provizí obchodníkovi s cennými papíry, vyšších úroků při obchodování na úvěr a dalších poplatků. Obchodník s cennými papíry tímto svým jednáním porušuje povinnost stanovenou mu v § 15 odst. 1 písm. a) zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, poskytovat investiční služby s odbornou péčí spočívající zejména v kvalifikovaném, čestném a spravedlivém jednání v nejlepším zájmu zákazníků a řádného fungování trhu.
Stanovisko Komise v prvé řadě churning definuje a uvádí podmínky, které musí být pro prokázání churningu dány:
a) obchodník s cennými papíry musí mít v rukou faktickou kontrolu nad objemem a frekvencí obchodování na účtu zákazníka,
b) nastává odpovědnost za správní delikt podle §157 odst. 1 písm. m) zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, která je objektivní a nezáleží tedy na zavinění, a
c) dochází k nadměrnému obchodování. Charakteristickými znaky nadměrnosti obchodování jsou typicky časté nákupy a prodeje investičních nástrojů, nepřiměřeně vysoký obrat na účtu a vysoké poplatky obchodníkovi s cennými papíry. Nadměrnost obchodování je ale třeba posuzovat individuálně, záleží na tom, jaké má zákazník zkušenosti, cíle, vztah k riziku atd. Na nadměrnost obchodování nelze usuzovat pouze ze zisku či ztráty na účtě zákazníka. Nejčastěji bývá odvozována z ukazatele obratu na účtu zákazníka a ukazatele výše nákladů ve vztahu k majetku zákazníka, popřípadě také z ukazatele četnosti nákupů a prodejů na účtu a ukazatele výše nákladů ve vztahu ke ztrátě.
Závěrečná část stanoviska je věnována škodě způsobené churningem. Komise do škody způsobené zákazníkovi nezahrnuje pouze provize zaplacené obchodníkovi, úroky a jiné poplatky, ale též ušlý zisk, čili rozdíl mezi aktuální hodnotou majetku zákazníka a hodnotou majetku v případě, že by byl účet spravován řádně a v souladu s zákonnými povinnostmi.
Stanovisko Komise v mnohých aspektech vychází ze zkušeností kapitálového trhu USA a doporučení tamních odborníků, neboť český kapitálový trh zatím dostatek zkušeností s touto problematikou nenabyl. Jelikož však výše popisované praktiky nabývají na významu, je nutné se jimi zabývat.
Šárka Stuchlíková
Weinhold Legal (autor je externím spolupracovníkem Patria Online, jeho názory nereprezentují oficiální stanovisko společností skupiny Patria)
Důležité upozornění Weinhold Legal