Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Státní podpora inovací - asi jako většina státních podpor...

27.10.2005 12:49

Ve vztahu k tomu, zda může stát podporovat svou ekonomiku, respektive blahobyt společnosti, zaměřením se na inovace, vyvstávají dvě základní otázky: Je možno obecně inovace řídit a úspěšně podporovat? Jestli ano, je tohoto schopen stát?

Je možno obecně inovace řídit a úspěšně podporovat?

Historie zemí a hlavně firem, které jsou ikonou inovací učí, že inovaci je možné aktivně podporovat, či naopak tlumit (ať chtěně, či nechtěně), se skutečným pozitivním, či negativním výsledkem - lze jí do určité míry řídit a urychlovat. To přesto, že podstata inovace leží do určité míry na nepredikovatelném, prchavém základě náhody, štěstí, nejistoty, apod.

V korporátním světě je zaměření se na inovace jedinou strategií, která přináší dlouhodobou konkurenční výhodu (branding, segmentace, zaměření se na niky apod. jsou ve srovnání s ní druhořadými a doplňkovými cestami jak zvýšit návratnost investovaného kapitálu). Praxe ukazuje, že pro firmu tak rozhodně má smysl se na inovaci aktivně zaměřit. Jinak řečeno, úspěšné rozšíření trhu a následné zvýšení ROIC díky inovaci se v naprosté většině případů jen tak nepřihodí - předchází mu těžká práce.

Bez zacházení do detailů (které byly prezentovány dříve), shrňme, že principem úspěšného zaměření se na inovace je popírání stávajících hranic mezi firmami a odvětvími, projekce budoucího vývoje spotřebitelských trendů, práce (i vrcholového) managementu v terénu, zahrnutí celé organizace do tvorby nápadů na zlepšení a stejně tak zahrnutí zákazníků do této tvorby. Zaměstnanci a zákazníci ví 90 % toho, co potřebuje management vědět, stačí jen se ptát a poslouchat - to platí i o návrzích na nové produkty, efektivnější způsob výroby, apod. Tedy - toto se vztahuje i k inovacím. Inovace tak jde ruku v ruce s flexibilitou, neformálností, plochými organizačními strukturami, motivujícím programem odměňování v celé organizaci a delegováním pravomocí.

To, že doposud nepadlo ani slovo o výzkumu a vývoji, není náhoda - bez snižování jeho významu, úspěšný prvotní nápad (tj. ten, který byl úspěšně uveden na trh) málokdy pochází z této oblasti, která má mimo jiné tendenci vycházet z toho, že spotřebitelé chtějí a zajímají je nové technologie, postupy, apod. Až na výjimky tomu tak není - chtějí lepší uspokojení svých potřeb a až několik málo technických nadšenců, je jim jedno, jestli jde o "první generaci", nebo "desátou".

Je stát schopen podporovat inovace?

Výše uvedené do značné míry určuje i odpověď na tuto otázku. Ačkoliv inovace lze podporovat (respektive díky rostoucí konkurenci nelze jinak, pokud chce firma přežít), podpora leží zejména v tom, jak dobře jsou vedeny a řízeny privátní podniky. Leží v tom, nakolik naslouchají trhu a aktivně komunikují se svými zákazníky, nakolik je poskytnut prostor kreativitě, nakolik je odměňována snaha o zlepšení, nebo naopak nakolik je každý nápad smeten ze stolu už v samém počátku, nadřízení komunikují s podřízenými jednosměrně a formálně, o zákazníkovi si všichni myslí, že je v pozici "take it or leave it", apod.

Podpora státu tak leží v tom, házet firmám co nejméně klacků pod nohy, což znamená budovat celkové institucionální prostředí v zemi (což je ale evergreen). Pokud se významná část zdrojů, včetně času, ve firmě musí orientovat na vypořádání se s nekonzistentními postoji finančního úřadu, regulací, neustále (často k horšímu) měnící se legislativou a tím, že 20 % zaměstnanců je na nemocenské, zaměření se inovace asi nebude priorotou.

Valná část diskuse o státní podpoře inovací se ale týká vztahu státem financovaného výzkumu a vývoje a privátní sféry. Ve srovnání s institucionálním prostředím považuji toto téma za druhořadé. Jak např. ukazuje výzkum instituce INSEAD, většina (výjimky samozřejmě existují) inovací není přímo vztažená k novým technologiím, a to ani v technologicky náročných odvětvích. Jádrem inovace je znalost trhu, popírání uznávaných hranic a kreativita ve vztahu k zákazníkovi - příkladem může být mobilní 3G sága.


Váš názor
  • Stat opravdu podporuje inovaci
    27.10.2005 13:47

    Jeste jsem neslysel, ze by cesky stat podporoval napr prihlasovani vynalezu a vubec technicky rozvoj. Letos napr. v CR bude prihlaseno asi 800 vynalezu. Tolik pred Vvalkou prihlasovala Skodovka a CKD dohromady.
    ctenar
    • Jsme přece v Česku
      27.10.2005 13:52

      U nás si "ekonomové", myslí, že když snížíme daně, že se prosperita hned dostaví. Ti, kdo tvrdí něco jiného, jsou hned "socialisté". Nějaké inovace...tsss :)
      M.B.
      • Přesně tak
        27.10.2005 15:23

        A socialisti si zase myslí, že prosperita se dostaví, když bude o všem rozhodovat stát, na všechno budou plány, strategie, "politiky" a cílené podpory. Ale že tu prosperitu musejí vytvořit firmy a že ty firmy nesmí být státem příliš dojeny, to jim nedochází.
        Jaroslav V.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data