Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Dobré nápady leží na ulici, ne v kanceláři

21.10.2005 12:30

Každé odvětví se dříve či později dostane do fáze, kdy již nemá smysl dále segmentovat, tržní niky jsou naplněny, stejně jako výhody úspor z rozsahu. Firmy pak v něm vydělávají to, co jim umožní zejména samotná struktura odvětví (popř. cykly). Cestou pro zvýšení jejich návratnosti kapitálu společnosti není ostřejší konkurenční boj, ale odpoutání se od takového odvětví formou vytvoření nových trhů. Chce to tedy nápad - pořádnou inovaci.

Z pohledu firemních strategií je otázkou, zda je tento nápad s velkým N předmětem "dotyku můzy", nebo zda ho lze přinejmenším významně podpořit. Jinak řečeno, má se firma zaměřit na konkurenci ve stávajícím odvětví (segmentace, branding, ...) a čekat na to, že jí možná něco napadne, nebo má smysl se na ono rozšíření trhu zaměřit? Historie těch firem, které byly s rozšířením trhu úspěšné, ukazuje, že rozhodně má smysl se na inovaci zaměřit. Jinak řečeno, úspěšné rozšíření trhu se v naprosté většině případů jen tak nepřihodí - předchází mu těžká práce, která začíná tím, že společnost musí vědět, co se děje, a musí mít názor na to, co se bude dít.

První (analytický) krok se tak zaměřuje zejména na:

POHLED NA FUNGOVÁNÍ CELÉHO ODVĚTVÍ, VČETNĚ JEHO MALÝCH SEGMENTŮ, DODAVATELŮ, POPŘ. ODBĚRATELŮ;
POHLED NA STAV SOUČASNÝ, TAK HISTORICKÝ A PŘEDPOKLÁDANÝ DO BUDOUCNA; POHLED NA ODVĚTVÍ S TÍMTO ÚZCE SOUVISEJÍCÍ, ČI SPOLUPRACUJÍCÍ (SUBSTITUTY ...).

Správně provedená analýza výše uvedeného by měla vést k identifikaci příležitostí. Tím správně provedená se myslí jednak pečlivost a jednak samotný úhel pohledu - během analýzy nesmí být nic bráno jako přirozené, jasné, jednoznačné, apod. Jinak řečeno v rámci procesu:

MUSÍ BÝT ZPOCHYBŇOVÁNY SAMOTNÉ PRINCIPY FUNGOVÁNÍ STÁVAJÍCÍHO TRHU;
MUSÍ BÝT ZPOCHYBŇOVÁN SAMOTNÝ ZÁKLAD PODNIKATELSKÉHO MODELU SPOLEČNOSTI;
POZORNOST MUSÍ BÝT VĚNOVÁNA "NÁHODNÝM" ÚSPĚCHŮM I NEÚSPĚCHŮM SPOLEČNOSTI, ZDÁNLIVĚ NEVÝZNAMNÝM UDÁLOSTEM A NÁPADŮM

Uvědomění si toho, že hranice odvětví a firem existují pouze v myslích lidí, výrazně pomáhá novému pohledu na věc. Klíčovým faktorem úspěchu v této fázi je to, že zkušenosti z trhu musí být co nejméně zprostředkované a odhadované. CEO společnosti a ostatní vrcholový MANAGEMENT MUSÍ "ŠLAPAT CHODNÍK" - být mezi prodejci, servisem, zákazníky - pohybovat se v první linii. To ale není jen předpokladem úspěšnosti strategie rozšíření trhu, ale v podstatě každé strategie společnosti.

Druhý krok, který významně podporuje pravděvděpodobnost vzniku dobrého nápadu, spočívá ve VYUŽITÍ VŠECH ZDROJŮ V ORGANIZACI. Zatímco existují stohy knih o plýtvání ve výrobě, respektive o materiálním plýtvání během celého hodnotového procesu ve firmě, nepoměrně menší část se jich věnuje plýtvání daleko významnějšímu - PLÝTVÁNÍ MYŠLENKAMI. Základem pro inovaci je tak firemní kultura a systémy nepotlačující (i to je často úspěch), v ideálním případě motivující, všechny pro tvorbu zlepšení, nápadů, apod. Tvorba nápadů není krizovým stavem, kdy by bylo nutno přísně dodržovat pyramidovou strukturu vedení/velení. Naopak, je nutno maximálně využít kolektivního poznání, iniciativy a vědění ve společnosti, neomezeného strukturou, hierarchií a arogancí vedení (opět - toto není pouze předpokladem úspěšnosti strategie rozšíření trhu, ale v podstatě každé strategie, a dokonce i operativy společnosti, která chce přežít a tvořit hodnotu).

Dejme tomu, že je tu Nápad - vytvoření strategie, která má teoreticky nárok na úspěch, je ale tím lehčím krokem. Tím těžším je její uvedení do praxe tak, aby to fungovalo. Jádro úspěšné implementace jde vystihnout krátce - je to zainteresování všech v organizaci na její implementaci. Vracíme se tak k předchozímu bodu, tj. že už při tvorbě strategie by měla PARTICIPOVAT CELÁ ORGANIZACE, její následné zaměření novým směrem je pak nepoměrně lehčí, než když vrcholový management najednou začne "prodávat" něco svým podřízeným. DOBRÁ TVORBA STRATEGIE TAK Z VELKÉ ČÁSTI URČUJE JEJÍ ÚSPĚCH PŘI IMPLEMENTACI - NA JEJÍ TVORBĚ I ZAVEDENÍ V PRAXI MUSÍ PARTICIPOVAT VŠICHNI - všichni ji musí považovat za svou.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
14.12.2017
15:15ECB výrazně vylepšuje prognózu, ale dál mává holubičími křídly
15:14Česká zbrojovka a.s.: Zápis z řádné valné hromady akciové společnosti
14:41Listopad znovu nastartoval americký maloobchod  
14:38České ekonomice došli lidé, její růst v příštím roce zpomalí
14:09INFOND investiční fond s proměnným základním kapitálem: Oznámení ohledně delistace investičních akcií
13:48ECB zlepšila výhled růstu v eurozóně a Draghi hýbe eurem. ŽIVĚ
13:35Konsorcium v čele s EPH kupuje většinu v druhé největší maďarské elektrárně
13:15Sazby v Británii beze změny, další proměny rétoriky tentokrát nepřišly
11:54Ifo: Německá ekonomika poroste příští rok nejrychleji od 2011
11:37Evropa před ECB ztrácí, Vestas Wind Systems +7 %
11:01Eurodolar přestal růst, když vyprchal efekt Fedu. Jsou tu ale data a přijde ECB  
10:44VIG (-0,19 %) spojí dvě české pojišťovny
9:39Deutsche Boerse zvažuje termínové kontrakty na bitcoin
9:11Rozbřesk: Fed zvýšil sazby, koruně jestřábi chybí a trh s auty je v kondici
8:59Evropské burzy po rozhodnutí Fedu asi zahájí poklesem, co ta pražská?  
8:23Zbrojovky si mnou ruce nad zvyšujícím se napětím ve světě
8:14Čínská centrální banka reaguje na Fed a zvyšuje sazby
13.12.2017
22:03Wall Street zakončila po Fedu nerozhodně, Caterpillar +4 %
20:23Janet Yellenová se loučí zvýšením sazeb Fedu. Dolar nad 1,1800 EURUSD
18:05Goldman prudce zvyšuje doporučení u učebnicového propadáku. Co se děje?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
3:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
3:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00CZ - Běžný účet, mld. Kč
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - Maloobchodní tržby vč. PHM, y/y
13:00UK - Jednání BoE, základní sazba
13:45EMU - Jednání ECB, základní sazba
14:30USA - Maloobchodní tržby, m/m
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
15:45USA - PMI v průmyslu (Markit)