Od minulého měsíce dostala řada konkurentů společnosti Google, která je jedničkou mezi internetovými vyhledávači, tvrdou lekci. Dnes se snaží nalézt odpověď na otázku, jak se prosadit na prostoru, který jim Google nechá, a ještě si za to nechat zaplatit.
Společnost Google totiž v minulém měsíci představila rychlostní bezdrátový internet zdarma v oblasti San Francisca. Tím se zvýšily dohady o tom, proč by měli obyvatelé této oblasti nadále platit kabelovým televizím a telekomunikačním společnostem za jejich připojení. Krom toho minulý týden došlo k uzavření obchodního spojení společností Mountain View a Sun Microsystems, které v sobě zahrnuje blíže nespecifikovanou podporu systému OpenOffice.org ze strany Google. OpenOffice.org by měl přímo konkurovat produktové řadě společnosti Microsoft jen s tou výjimkou, že Office od Microsoftu můžete koupit za 399 USD, kdežto OpenOffice.org je zdarma.
Zde se naplno projevuje síla společnosti Google, která díky reklamě sobě či svým partnerům dovolí nabídnout některé služby zdarma. Vedení společnosti Google přitom tvrdí, že jeho hlavním cílem zůstávají služby spojené s vyhledávačem. Nicméně hrozba jménem Google nenechává nikoho na pochybách kam až může sahat síla této společnosti. Reklamní příjmy dovolují Googlu „zabrouzdat“ i na nová působiště a zde výkonní ředitelé mobilních operátorů, videoher, prémiových TV kanálů a digitální hudby mohou očekávat útok Googlu a jeho partnerů na své pozice.
Google podle odhadů analytiků převážnou většinu loňského zisku 3,2 mld. USD získal právě od inzerentů, jejichž reklamy při vyhledávání uživatelé navštívili. Inzerent platí za každý proklik a analytici se shodují na ceně 50 centů, ačkoliv nezapomínají na speciální reklamy, které stojí mnohonásobně víc. Google dnes využívá jako reklamní plochu i emailovou adresu Gmail. A tak se stalo, že pronájem reklamní plochy Googlu vynáší více zisku než tradiční služby, za které by si účtoval poplatky.
A tak co na závěr dodejme? Přestože konkurence ze strany Yahoo, Microsoftu a IAC/InterActive Corp. nechce pustit své pozice „zadarmo“, pak doporučení analytiků UBS a CSFB pro Google zní kupovat do ceny 375 USD.