V současné době je v Poslanecké sněmovně připraven k projednání ve druhém čtení návrh nového zákona o veřejných zakázkách. Jaké jsou důvody pro přijetí nového zákona, když stávající zákon o veřejných zakázkách je účinný teprve od 1. května 2004?
Tyto a podobné otázky si může klást kterýkoli zadavatel, který v rámci své obchodní činnosti musí postupovat v souladu s tímto zákonem a zadávat veřejné zakázky některým z upravených způsobů či fyzické nebo právnické osoby, které se účastní zadávacích řízení jako dodavatelé.
Stávající zákon o veřejných zakázkách byl přijímán mimo jiné i pod velkým časovým tlakem, a přestože byl v minulosti již několikrát novelizován, nebyly odstraněny veškeré problematické oblasti, které se následně ne vždy podařilo překlenout výkladem.
V souvislosti s přijetím nových předpisů upravujících oblast zadávání veřejných zakázek v Evropské unii, konkrétně směrnic č. 2004/17/ES a č. 2004/ES/18, vznikla České republice povinnost transponovat tyto směrnice do českého právního řádu, a to nejpozději do 31. ledna 2006. Výsledkem této povinnosti je připravený a zcela nový návrh zákona o veřejných zakázkách, který je v současné době projednáván Parlamentem České republiky. Nový zákon o veřejných zakázkách by měl, v případě jeho schválení Parlamentem České republiky, nabýt účinnosti dne 1. ledna 2006.
Nová právní úprava by měla mimo jiné obsahovat nové vymezení zadavatele (včetně zavedení nových institutů sdružení zadavatelů a centrálního zadavatele) a rozšířit možné způsoby zadávacího řízení.
Novým způsobem zadávacího řízení by měl být soutěžní dialog použitelný v případech se zvláště složitým předmětem plnění veřejné zakázky, který umožní zadavateli, aby na základě jednání s jednotlivými zájemci nalezl a vymezil jedno nebo více vhodných řešení způsobilých splnit jeho požadavky. Po proběhlém jednání v soutěžním dialogu by zájemci, kteří byli vyzváni k účasti na tomto dialogu, měli být vyzváni zadavatelem k podání nabídek.
Další novinkou by měla být i možnost využití tzv. dynamického nákupního systému, který má představovat plně elektronický sytém pro pořizování běžného a obecně dostupného zboží, služeb nebo stavebních prací, jakož i zavedení institutu takzvané elektronické aukce umožňující předkládání nových snížených nabídkových cen, příp. nových hodnot nabídek.
V porovnání se stávajícím zněním zákona o veřejných zakázkách by nový zákon měl opět zavést možnost plnit určité části veřejné zakázky prostřednictvím subdodavatelů, která byla dle platného zákona o veřejných zakázkách vyloučena. Totéž bude umožněno v rámci plnění kvalifikačních předpokladů.
Výše zmíněné oblasti představují pouze stručný výčet připravovaných změn zadávacího řízení a jejich budoucí konkrétní podoba je stále předmětem schvalovacího procesu v Parlamentu České republiky a může tak být předmětem dalších úprav a změn.
Návrh nového zákona o veřejných zakázkách je dostupný na internetu, a to na stránkách Poslanecké sněmovny www.psp.cz jako sněmovní tisk 1077.
Dušan Řehák, Dušan Kmoch
Weinhold Legal (autor je externím spolupracovníkem Patria Online, jeho názory nereprezentují oficiální stanovisko společností skupiny Patria)
Důležité upozornění Weinhold Legal