(prvně publikováno 2.9.) Ceny benzínu a nafty jsou v centru pozornosti již několik měsíců. V příštích dnech se o nich bude psát a mluvit ještě více. Na české firmy i domácnosti totiž čeká šok. Pohonné hmoty zdraží, a nejen o haléře.
Za vším hledej ženu, dalo by se říci. Hurikán Katrina vyřadil z provozu většinu rafinerií na americkém pobřeží Mexického zálivu. Zasáhl také těžbu ropy a zemního plynu. Ceny ropy se sice mírně zvýšily a zdolávají historické rekordy, pravá bouře se rozpoutala v cenách benzínu. Pro ceny pohonných hmot v ČR je směrodatný vývoj na burzách v Antverpách, Rotterdamu a Amsterodamu. Zde se ještě v pondělí tuna benzínu s oktanovým číslem 95 prodávala za 655 dolarů. V úterý skočila o 6,0 % na 694 dolarů. Ve středu uragán na komoditních burzách zesílil a cena poskočila o 17,9 % na 818 dolarů. Dalších 6,4 % přinesl čtvrtek a cena benzínu vyšplhala na 870 dolarů. Dnešek přinesl korekci na 855 dolarů. V průběhu tohoto týdne cena benzínu s oktanovým číslem 95 celkem stoupla o 30,5 %. Opačným směrem se naštěstí vydal kurz koruny k dolaru. Posílení o 3,1 % je ovšem jen slabou náplastí.
To nejméně příjemné na závěr. Pokud by velkoobchodní ceny beze zbytku reflektovaly bouři v cenách ropných produktů na světových burzách a pohyby kurzu koruny, potom by při nezměněných maržích v prodeji pohonných hmot mohla maloobchodní cena benzínu stoupnout v následujících jednom až dvou týdnech o dvě koruny na litr. Poslední šetření ČSÚ hovoří o průměrně ceně Naturalu 95 v ČR na úrovni 29,66 Kč/litr. Katrina by měla přenést cenu Naturalu nejen přes laťku 30 Kč/litr ale možná i přes hranici 31,50 Kč/litr. Dražší benzín v ČR nikdy nebyl.
Jenže drahota a láce jsou relativní pojmy. Naprostá většina cen v ekonomice pozvolna vzlíná. Ceny potravin, vstupenek do kina, mzdy, nájemné (není-li nesmyslně regulováno). Proto jsme pro ilustraci spočítali vývoj „reálných“ cen benzínu (deflováno indexem spotřebitelských cen po vyloučení pohonných hmot).
Obr. 1: Normální a „reálná“ cena benzínu v ČR
Zdroj: ČSÚ; Výpočet: Patria Finance
|
V grafu je patrné, že po zohlednění inflace ve spotřebitelských cenách nebude cena benzínu ani po očekávaném zdražení dosahovat rekordní úrovně. „Reálně“ byl benzín nejdražší v červenci 2000.
Jiným měřítkem pro láci či drahotu pohonných hmot mohou být mzdy. Následující obrázek takové srovnání přináši.
Obr. 2: Relace ceny benzínu a průměrné mzdy
Výpočet: Patria Finance
|
Vzhledem k sezónnosti mezd jsme k výpočtu použili průměrnou mzdu v posledních čtyřech čtvrtletích. Pro představu: Nyní je možné za částku odpovídající průměrné hrubé mzdě pořídit 11,3 nádrže vozu Škoda Octavia. Minimální hodnotou této relace je rovných osm nádrží ve 3. čtvrtletí 2000, maximem 13,4 nádrží v 1. čtvrtletí letošního roku.