Následuje tisková zpráva MPSVOd 1. července 2006 by se měl změnit systém dávek sociální péče,
vázaných na sociální potřebnost. Rozhodla o tom vláda. Ministři schválili
návrh zákona o životním a existenčním minimu, zákona o pomoci v hmotné
nouzi a zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím
nových právních předpisů. Návrhy zákonů ještě musí schválit Parlament ČR
a podepsat prezident.
Smyslem nových právních úprav je rekonstrukce životního minima (ŽM) a
změna systému ochrany občanů a rodin před hmotnou nouzí. Cílem změn je
především motivovat občany k aktivnímu hledání zaměstnání a k přijetí
méně placené práce. Ti, kteří prokáží snahu zvýšit si příjem vlastní prací, by měli
být při čerpání sociálních dávek zvýhodněni.
Zákon o životním a existenčním minimu podstatně mění podobu
současného životního minima. Dosud je životní minimum dvousložkové.
Zahrnuje základní náklady na osobní potřeby (výživa, oblečení a ostatní) a
nezbytné náklady na domácnost (tedy i na bydlení). Nově bude životní
minimum jednosložkové a nebude už zahrnovat výdaje spojené s bydlením.
Částky životního minima potřebné k zajištění výživy a ostatních základních
osobních potřeb budou nově odstupňovány podle pořadí osob v domácnosti a u
nezaopatřených dětí ještě i podle věku. Nově stanovené částky životního minima
vycházejí z důkladné analýzy životních nákladů občanů a jednotlivých velikostních
skupin rodin. Současně se zavádí nová dolní hranice příjmů, existenční
minimum.
Část ŽM vyjadřující náklady na bydlení se ze životního minima vyloučí a
náklady na bydlení bude řešit dávka státní sociální podpory – příspěvek na
bydlení, která existuje už dnes. Pobírají ho rodiny s nízkými příjmy. Nově se bude
zohledňovat nejen příjem domácnosti, ale i její náklady na bydlení. Rozdílné
náklady na bydlení v různých regionech ČR bude u osob v hmotné nouzi kromě
toho řešit i zákon o pomoci v hmotné nouzi, a to formou nové dávky –
doplatku na bydlení. Jeho poskytování bude plně v kompetenci obcí. Obce
budou doplatek na bydlení vyplácet ze svých rozpočtů. Stát jim poskytne
příspěvek v takové výši, která odpovídá jejich současným výdajům na tyto účely.
Tímto krokem bude posílena povinnost obcí zajímat se o zajištění bydlení
občanů a o ochranu lidí před vyděračskými nájmy v různých soukromých
ubytovnách, kam je některé obce vystěhovávají.
Druhou oblastí je úprava systému ochrany před hmotnou nouzí.
Zákon o pomoci v hmotné nouzi ošetřuje výkon této agendy na území celého
státu. Zároveň obsahuje nástroje, které budou motivovat příjemce dávek k hledání
a přijetí zaměstnání i za nižší mzdu. Má přispět k omezení dlouhodobé
závislosti na sociálních dávkách a v důsledku toho bránit sociálnímu
vyloučení. Nová právní úprava finančně zvýhodňuje ty příjemce dávek, kteří
budou při řešení své situace aktivní (např. při hledání zaměstnání).
Jde o prosazení principu, podle něhož se ten, kdo pracuje, musí mít lépe než
ten, kdo se práci vyhýbá. Využitím metod a postupů sociální práce se vytvářejí
podmínky pro zabezpečení individuální práce s příjemci pomoci v hmotné nouzi, a
tak je zajišťováno potřebné začlenění těchto osob do společnosti. Zákon zároveň
vychází z principu odpovědnosti jednotlivců za jejich sociální postavení.
Zákon o pomoci v hmotné nouzi navazuje na nový zákon o životním a
existenčním minimu a reaguje na změnu koncepce životního minima
z dvousložkového na jednosložkové. Pro stanovení živobytí osoby využívá i nově
zavedeného institutu existenčního minima. Vytváří také podmínky pro tvorbu
jednotného informačního systému.
Společně s výše uvedenými změnami bude také nově koncipována další
dávka – příspěvek na živobytí. Pokud klient, žádající o dávku pomoci v hmotné
nouzi, nebude aktivně spolupracovat při hledání práce, bude odmítat nabízenou
práci nebo jiným způsobem nebude projevovat vlastní snahu o zvýšení příjmu,
odrazí se tyto skutečnosti ve výši příspěvku na živobytí. V krajním případě může
dojít i k situaci, kdy úřady neuznají žadatele o dávku z uvedeného důvodu za
osobu v hmotné nouzi a dotyčný tak nebude mít nárok na příslušné peněžité nebo
věcné zabezpečení. Pokud už člověk tuto dávku pobírá, mohou mu úřady
vyplácení příspěvku pozastavit nebo příspěvek odejmout.
V žádném případě není cílem změn, které zákon o pomoci v hmotné
nouzi přináší, poškozovat občany, kteří objektivně pomoc potřebují.
O změnách v oblasti sociálních dávek se často hovoří ve vazbě na snížení částek
životního minima. A to přesto, že MPSV od začátku upozorňuje na to, že se jedná
o rekonstrukci celého systému, nikoli o snížení či zvýšení životního minima.
V souvislosti se zavedením nové úpravy MPSV počítá s jednorázovým zvýšením
nákladů, které bude souviset se zabezpečením systému pomoci v hmotné nouzi.
Na druhou stranu ale zpřísnění podmínek pro ty, kteří se vědomě a prokazatelně
práci vyhýbají, přinese úspory a to je bezpochyby krok správným směrem.