Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Strategie - rychlý sek, nebo pomalý řez?

18.7.2005 12:14

Rozhodnout se mezi tím, zda je ve firmě nutno pro její zlepšení, či dokonce přežití, uplatnit razantní akci, či se zaměřit na na postupnou změnu, není ve většině případů triviálním úkonem. V terminologii země vycházejícího slunce jde o rozhodnutí Kaizen vs. Kaikaku.

Kaizen, postupné zlepšování procesů ve firmě, dává důraz na zaměření se na proces vs. zaměření se na výsledky (asi těžko uvěřitelné např. pro ty, kteří se upírají téměř výhradně ke čtvrtletním číslům obchodovaných společností). ZDOKONALUJ PROCES a výsledky se dostaví jako "vedlejší" produkt. Zdokonalení procesu je dosaženo i tím, že každá jeho NÁSLEDUJÍCÍ FÁZE PŘEDSTAVUJE ZÁKAZNÍKA FÁZE PŘEDEŠLÉ. Výzkum a vývoj je vnímán jako zákazník marketingu, prodej je zákazníkem výroby, výzkumu a průzkumu trhu, výroba je zákazníkem logistiky, apod. Na uvedeném základě je pak budován i systém odměňování. Tento přístup odbourává fakt, že lidem, kteří ve firmě vytvoří problém (montáž vadné součástky, špatně vyplněný formulář, špatná analýza trhu, špatně projektovaný výrobek, neefektivní způsob prodeje...), tento většinou přímo neškodí - projeví se až dále v řetězci, či až u externího zákazníka. Ono "zaměření se na zákazníka" tak zde dostává trochu jinou dimenzi a není stokrát ohraným klišé; poskytuje efektivní myšlenkový rámec pro standardy uvnitř podniku.

Uvedené je možno vnímat jako VTAŽENÍ PODMÍNEK TRHU DOVNITŘ FIRMY (market - in proces). Pokud je tato filozofie ve firmě zažitá, změna na trhu (např. požadavek zákazníka na změnu produktu, rozšíření s ním spojených služeb, zlepšení konkurenčního produktu...) tak hladce "projede" od externího zákazníka přes všechny relevantní útvary ve firmě (výzkum trhu, design nového produktu, služby, její produkce a prodej) s tím správným efektem - přizpůsobení se a vyhovění novým požadavkům zákazníka. Udržení/zlepšení kvality, zvýšení ROIC a hodnoty firmy je z tohoto pohledu skutečně "vedlejším produktem" onoho vyladění procesu.

Ale - pokud má Kaizen šanci na úspěch, tak např. v ultrabyrokratických podnicích (např. bývalé monopoly, velké podniky s velkou tržní silou, operující na trhu s velkou bariérou vstupu) přichází až po Kaikaku - radikální změně, která mění systém a směr chodu organizace či jejích součástí. S mírnou nadsázkou - není co dolaďovat, když většina je úplně špatně. Kaizen je o dlouhodobém zlepšováním o desítkách procesů a věcí dělaných stále o něco lépe. Kaikaku je oproti němu extrémně rychlá a razantní - např. změna způsobu spolupráce výzkumu a vývoje s marketingem a výrobou provedená během měsíce, změna způsobu odměňování prodejních zástupců, atd. Její úspěšnost je primárně dána:

1. Mírou, nakolik je rozhodování a další akce založeno na datech a analytickém přístupu. Tímto je maximálně (nikdy ne úplně) eliminován scénář, kdy se v polovině bleskové akce ukáže, že je "mimo" - míří špatným směrem, užívá špatné prostředky a ještě více rozkládá organizaci.

2. Tím, nakolik je definována vize/strategie společnosti, náročná, ale realistická, dobře komunikovaná organizací. Pokud není strategie společnosti jen slohovým cvičením pro výroční zprávu, ale jasně vytyčuje směr a je pochopitelná pro zaměstnance během několika minut, je mimo jiné i filtrem pro určení vhodnosti Kaikaku a dává jí správný směr i razanci.

3. Tím, nakolik je strategie přijata za svou napříč organizací a nakolik se na jejím úspěchu management/zaměstnanci podílí a nakolik jsou připraveni na její důsledky - efekt podobný předchozímu bodu.

Přirozeně, že přesný návod na to, kdy Kaizen a kdy Kaikaku, neexistuje. I s maximálním využitím dat a analytického přístupu rozhodnutí do značné míry zůstává založeno na intuici. Uvedené ale indikuje, které chyby jsou při totmo rozhodování zbytečné. V hodnocení toho, nakolik pro danou společnost má cenu věnovat se Kaizen (přesněji - vždy má, jde o to kdy), je důležité uvědomit si i to, že všechny síly v existující byrokracii budou v případě jejího ohrožení (tj. změny) upřeny směrem k jejímu zachování. Z tohoto pohledu představuje Kaizen, se svým zaměřením na postupnou změnu, nebezpečí, protože jeho zpotvoření existující byrokracií je relativně lehké. Z nástroje pro zlepšení se pak stává nástroj konzervace současného stavu - nic výrazně neměnit, jedeme dál stejně, ono se to časem zlepší.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
13.12.2017
22:03Wall Street zakončila po Fedu nerozhodně, Caterpillar +4 %
20:23Janet Yellenová se loučí zvýšením sazeb Fedu. Dolar nad 1,1800 EURUSD
18:05Goldman prudce zvyšuje doporučení u učebnicového propadáku. Co se děje?
17:12Polský plán s Unipetrolem vytahoval Prahu do zeleného
17:07O2 odsouhlasila další dva roky zpětného odkupu vlastních akcií
16:24Dolaru pokazila vyčkávání na Fed nižší inflace  
15:21Unipetrol u historických maxim. Je správný čas na nabídku PKN a prodej akcií?  
14:47Jádrová inflace slábne. Zvýší pochybnosti Fedu?
14:32Prezident jmenoval menšinovou vládu Andreje Babiše
14:18STING investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s.: Oznámení ohledně delistace investičních akcií
13:36Google je v Číně blokován. Centrum umělé inteligence tam ale otevře
11:47Jak nespravovat a neinvestovat státní peníze
11:16Rekordní měsíc Škody Auto táhly prodeje v Číně a východní Evropě
10:33Yellenová naposledy - dolar se připravuje na vyšší sazby  
9:15Rozbřesk: Čeká se na další růst sazeb Fedu a poslední vystoupení Janet Yellenové
8:58Evropské futures nerozhodné, čeká se na výsledek jednání Fedu  
8:33PKN Orlen chce získat nejméně 90 % v Unipetrolu. Nabízí 380 korun za akcii
6:31Fed, sazby a očekávání trhů. Situace se opakuje, říká Fidelity
12.12.2017
22:02Technologickému sektoru se dnes nedařilo
18:18Evropa má skrytého technologického šampiona, vydělává až moc

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
3:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
3:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00CZ - Běžný účet, mld. Kč
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - Maloobchodní tržby vč. PHM, y/y
13:00UK - Jednání BoE, základní sazba
13:45EMU - Jednání ECB, základní sazba
14:30USA - Maloobchodní tržby, m/m
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
15:45USA - PMI v průmyslu (Markit)