Poslanecká sněmovna včera schválila návrh, podle něhož přejde Česká televize do roku 2008 plně na financování z koncesionářských poplatků. Reklama má být postupně z vysílání odstraněna a spolu s ní logicky i příjmy z inzerce. To bude kompenzováno postupným zvyšováním poplatků za televizi a rozhlas.
Soukromé televize se tak mohou radovat. Stát jim zákazem reklamy v ČT prakticky věnuje zhruba 40 milionů dolarů ročně, tedy hodnotu inzerce ČT. Raduje se i Česká televize - o žádné peníze totiž nepřijde, neboť vše více než vyrovnají vyšší poplatky. Menší ohlas asi bude mít plánovaná změna u veřejnosti, a zvláště u domácností - tedy pouze těch, které používají elektrickou energii. Pro ně fakticky vzniká nová daň schovaná za jménem "televizní poplatky", navíc bude postupně narůstat.
A to není vše. Při rozhodování o financování ČT se mnozí odkazovali na příklad BBC, veřenoprávní televize, která je považována za špičku a zároveň nevyužívá příjmů z inzerce. Srovnání s ČT ale přece jen dost kulhá. Na objemy prostředků, které plynou do BBC, Česká televize těžko dosáhne, už vzhledem k velikosti obou zemí a příjmů obyvatel. Výrazným rozdílem je také fakt, že produkce ČT je v zásadě použitelná pouze v ČR, kdežto BBC může svou tvorbu prodávat do celého světa (a také tak činí).
Na co se také asi "pozapomnělo", je dopad nové úpravy na reklamní trh v ČR (také zde je situace oproti Velké Británii nesrovnatelná). Konec reklamy v ČT bude znamenat, že na trhu bude se 75% podílem kralovat a určovat podmínky televize Nova. To zvýší ceny za reklamu (odbornící odhadují, že skokově o 10-20 %), tržby Novy a potažmo i radost akcionářů v Praze nově kotované CME. Slova o tvrdé konkurenci s Primou je třeba brát spíše jako podporu poslancům za jejich "správné" rozhodnutí. Na druhou stranu těžko považovat za optimální budování monopolů v tomto segmentu trhu, zvýšené reklamní náklady inzerentů mohou následně oklikou pocítit také spotřebitelé.
Otázka financování veřejnoprávní televize v českých podmínkách jistě není jednoduchá. ČT není vystavena tržním tlakům na zvyšování efektivity a je schopna absorbovat jakkoli velkou částku. Pravděpodobně i nadále bude požadovat co největší růst poplatků. Na druhou stranu plně komerční financování by nejspíše znamenalo konec "veřejnoprávnosti" ČT. Otázka, zda na televizi mají přispívat všichni občané, také není jednoduchá. Měřit čas sledování ČT podle domácnosti a pak podle toho vybírat poplatky (a vynucovat placení) je asi utopie. Proto nás zajímá Váš názor. Mají opravdu platit všichni? Jak financovat Českou televizi?
Hlasování a diskuse o tématu probíhá ZDE