Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Francouzské

Francouzské "gumové" fiasko…

20.6.2005 16:46
Autor: 

Nevím, kolik čtenářů našich stránek patří mezi fanoušky nebo alespoň diváky závodů formule 1, včerejší „dramatický“ závod v americkém Indianapolis však díky mediální masáži jistě unikl málokomu. Co se stalo ? Na startovní rošt se sice postavilo všech deset týmů, po zahřivacím kole však sedm z nich zajelo do boxů a do závodu nenastoupilo. Závod tedy doslova „odjelo“ pouhých šest monopostů, tribuny zely prázdnotou a nad dalším osudem této velké ceny visí více než jeden otazník.

Logická otázka by nyní měla znít – proč oněch sedm týmů do závodu nenastoupilo ? Správná a výsostně přesná odpověď by měla být „…protože dodavatel pneumatik Michelin špatně odhadl podmínky na okruhu, připravil nevhodnou směs a start týmů na oněch pneumatikách jezdících by představoval bezpečností riziko“. Zkrátka a jednoduše – udělali jsme chybu, náš produkt nevyhovuje očekávanému zatížení, neseme za to odpovědnost a příště se to nestane. Tečka.

Kdepak, dozvěděli jsme se, že:

- Za všechno vlastně může mezinárodní automobilová federace FIA, která nevyhověla žádosti Michelin o výjimku z pravidel a neumožnila ji přivézt nové sady pneumatik. Logicky uvažující jedinec se nemůže nezeptat, proč by to měla FIA dělat, když pravidla jsou známá od začátku sezóny a jakkoliv se mohou v mnoha ohledech zdát podivná, Michelin je musí znát a na udělení výjimky se nemůže spoléhat. Nemluvě o tom, že cesta jak nové pneumatiky na auta dostat existovala i v rámci stávajících pravidel.

- Za všechno vlastně může firma Ferrari (jezdící se pneumatikách Bridgestone), protože bojkotovala dodatečné zavedení zpomalující šikany. Pravdou ovšem zůstává, že Ferrari se pouze neúčastnilo celé debaty a konečné rozhodnutí v této věci nechalo na FIA.

Proč o tom ale hovořím. Všechny výše uvedené argumenty jsme poměrně nedávno v jisté obměně slyšeli z úst všech vrcholných evropských politiků v souvislosti s prolomením Paktu stability, nověji pak při nepřijetí evropské ústavy ze strany obyvatel Francie a Nizozemí. Za nepřijetí ústavy přece rozhodně nemůže ten kdo ji vyrobil (i když je to evidentní šlendrián), ale špatně provedená osvětová kampaň. Při troše dobré vůle to ještě zkusíme hodit na Turecko, které se nám do té Evropské unie chce nějak nacpat a lidi z toho mají strach. Podobně je tomu s Paktem stability – nějak se nám ten produkt (tj. národní rozpočty a jejich schodky) vymknuly kontrole, tak si odsouhlasíme výjimku a jede se dál.

Možná by si ale pánové ve vládách a u kormidel velkých evropských firem měli uvědomit jednu věc – přiznat chybu a uznat (byť dočasnou) porážku není hanba. Snažit se házet vinu za vlastní selhání na někoho jiného je trapné – Michelin by mohl vyprávět. Skepse vůči EU a Euro je při takovémto přístupu k přijímání odpovědnosti více než na místě.


Váš názor
  • F1
    21.6.2005 12:25

    Zrušme závody "Formule 1" a budeme mít po starostech! Co se týče tvých názorů na EU motáš všechno dohromady. Je vidět, že rád píšeš a vyjadřuješ se ke všemu, ale bez znalosti věci. Prvně si něco nastuduj a pak přednášej!
    Franta
    • Dobré řemeslo
      22.6.2005 12:06

      Vynikající a podle mne přesný fejeton. Ale celkem napínavé to bylo, zvlast, kdyz se jeste ke vsemu malem"sestřelili" NAVZAJEM obe Ferrari. To by bylo skutecne fiasko F 1.
      Přemek S.
      • No ...
        23.6.2005 11:58

        Nápad přirovnat nepovedený závod F1 k EU je sice zajímavá myšlenka, ale když se nad tím trošku zamyslíte ... Při hlasování o evropské ústavě přece lidé ve Francii nebo Holandsku neuváděli, s čím v jejím textu nesouhlasí (protože ji naprostá většina ani nečetla ...), ale jednoduše dali najevo své pocity z vlád ve svých zemích a ze své situace. Evropská ústava vznikla jako kompromis (se všemi klady a zápory které ke kompromisnímu řešení vždy patří) a jejím hlavním smyslem je umožnit efektivní fungování EU v počtu několika desítek států. Francouzi jsou nespokojeni se svou vládou, těžko se jim vysvětluje proč by měli najednou měnit svůj zavedený životní styl (pracovní týden 35 hodin týdně, v zimě lyžovačka v Alpách, k tomu zatraceně dlouhé léto u moře), aby jejich podniky do budoucna přežily. Populisticky si řekli, že rozšíření EU nám byl čert dlužen, chuďasi z východu nám berou "naše" pracovní místa, makají za ještě míň než jsou naše platy a k tomu mnohem víc hodin týdně. My chceme zpět náš sociální stát plný státních podniků s pořádnými celozávodními dovolenými, pro farmáře pak tučná cinkající prasátka z unijního rozpočtu jako dosud a na východ by bylo tak nejlepší uvalit trvale "přechodná" období se stanovením minimálních sazeb daní pro celou EU ... Málokdo z nich si uvědomuje, že jejich podniky by časem ztratily konkurenceschopnost ve světě ... Zkuste si představit, jak by dopadlo ve Francii lidové hlasování o uvolnění trhu práce :-) Podobně ostatně uvažují bohužel i Němci: taková zóna volného obchodu s USA (kde máme přebytky) je to nejlepší co by nás mohlo potkat, pro Čechy a Poláky pak máme co se týká volného pohybu osob, zboží a služeb co nejdelší "přechodná" období (a nedělejme si iluze, co bude následovat, pokud se za sedm let, kdy by měla přechodná období skončit, počet nezaměstnaných v Německu nesníží ...). Čili evropská integrace je podle mne správný směr, řeči o evidetním šlendriánu by si měli nechat někteří nejmenovaní od cesty a pokud přestanou politici (hlavně z velkých zemí) politikařit a budou jednat ve prospěch všech (i když se to bude doma občas těžko vysvětlovat a výsledky nebudou vidět hned), pak se bude lidem v Evropě dobře žít (a to i bez různých Lisabonských "strategií").
        PaulC
  • Prima závod
    21.6.2005 9:44

    Náhodou, já jsem se dívala a bylo to napínavé až do konce.
    Kelly
  • Zavody
    21.6.2005 9:18

    Díval jsem se na to v TV Prima, kde závody spolukomentuje Antonín Charouz, člověk, který dluží České republice miliardy. Docela bizarní zážitek. Neměli by mít takoví lidé to sdělovacích prostředků vstup zakázán? Já bych byl docela pro.
    Lap.
    • je to komanc?
      28.6.2005 5:54

      neni to ten charouz co byl v dobe minule vysokym komancem?- je to tady na zbliti, zlodejinam kazou z vobrazo
      bimbo
  • Pozor na unáhlené závěry!
    21.6.2005 8:20

    Michelin neměl možnost připravit OK pneu protože hoši položili na okruh nový drsný koberec. A proč to dokázal Bridgestone? Protože jejich dcera Firestone dodává pneu do Indy- a Nascar Series, takže ti data měli. Ano, jde o zřejmou diskriminaci, tedy porušení férových soutěžních podmínek. V tomto světle to vypadá trochu jinak. Ale pokud jde o EU, tam je to jasné, svalují to na Brity přitom problém(y) je třeba hledat úplně jinde. Mort la buerocratie!!
    JK
    • nesmyslna jsou
      21.6.2005 8:33

      hlavne nova pravidla o pneumatikach - nadavaji na to snad vsechny tymy, zakaz prezouvani na bezpecnosti jiste neprida.
      Jarmil
Aktuální komentáře

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    ČasUdálost
    9:00CZ - PPI, y/y
    11:00EMU - CPI, y/y