Komentář doplněn
Maloobchodní tržby se v dubnu zvýšily o 0,8 % meziměsíčně (OKEČ 52), resp. o 2,7 % meziročně (OKEČ 50+52). Meziroční tempo růstu maloobchodních tržeb bylo poznamenáno načasováním Velikonoc, s nimiž jsou spojeny vyšší útraty domácností za potraviny a nápoje. Zatímco loni byl tento plovoucí svátek v dubnu, letos připadl již na březen.
Zatímco v březnu Velikonoce přinesly meziroční zvýšení prodeje potravin o 6,3 %, v dubnu se zde obrat zvýšil jen o 1,2 %. Velikonoce, podobně jako Vánoce, jsou zkrátka mimo jiné také svátky konzumu.
Naopak obrat v maloobchodu byl podpořen opět rostoucí poptávkou po automobilech. V dubnu tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně stouply o 7,4 %, což koresponduje se zvýšením počtu registrací nových osobních automobilů o 5,7 % a ještě rychlejším růstem registrací ojetých automobilů.
Z ostatních segmentů maloobchodního prodeje se i v dubnu dařilo prodejcům textilu a obuvi (+14,6 %), kde poptávku stimulují nízké ceny. Meziroční deflace v cenách tohoto sortimentu v dubnu činila 4,5 %.
Češi nijak nezanedbávají hygienu, zdraví a zkrášlování, neboť tržby za drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží meziročně stouply o 2,2 %. Zato se čtením knížek jsme na štíru. Tržby z prodeje knih a papírenského zboží klesly o 2,7 %. Buď se chodí více do knihoven, nebo knihy doplácí na rostoucí oblibu nových médií.
Za celý letošní rok očekáváme zvýšení maloobchodních tržeb o 4,0 % po loňském zvýšení o 2,5 %. Vývoj maloobchodních tržeb naznačuje, že tempo růstu spotřebitelské poptávky zůstává uměřené a nevyvolává obavy z inflačních tlaků. Z pohledu očekávaného vývoje úrokových sazeb nadále zůstává nejpravděpodobnějším scénářem stabilita úrokových sazeb. Rizika jsou ovšem vychýlena spíše směrem k nižším úrokovým sazbám. Pravděpodobnost dalšího snížení sazeb podle nás činí 20-30 %.