Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Jak si povede Eurotel pod TELEFÓNICOU?

27.5.2005 10:21

V současnu se podle indikací zdá, že prodej Eurotelu po dokončení privatizace není pravděpodobný. Jak již bylo uvedeno, TELEFÓNICA akvizicí Českého Telecomu jednak geograficky otočila svou pozornost o 180 stupňů a zároveň naskakuje do rozjetého restrukturalizačního programu v Telecomu. Nakolik ho bude modifikovat svými znalostmi a zkušenostmi uvidíme. To, co TELEFÓNICA umí (popř. to, co jí zase tak nejde), spolu s tím, v jakém prostředí operuje, ukazují z části její současné výsledky (viz Co udělá Telefonica s Českým Telecomem...); nyní se podíváme krátce na mobilní část.

Co se týče jejích současných zkušeností v mobilním světě, nástin přináší následující graf:


Zdroj: TELEFÓNICA

Je patrné, že na spektru operačních marží a růstu/poklesu tržeb je operační pole společnosti TELEFÓNICA široké. Zůstává však otázkou, nakolik důležité budou v přenosu znalostí a zkušeností ekonomické, právní a sociální normy u nás. vs. v zemích kde nyní operuje. Tj. mimo jiné i to, nakolik byla v ceně za Telecom i platba za jeho současný management (popř. využitelný v další regionální expanzi).

Výkony mobilní divize TELEFÓNICA za posledních osm Q shrnuje následující graf:


Zdroj: TELEFÓNICA

Při vlivu na Eurotel nebude asi ani tak hrát roli zkušenost z LATAM, jako ta z Evropy. Domácí trh je ale, alespoň v regionálním kontextu, relativně dost specifický. To hlavně co se týče penetrace, konkurenční interakce mezi operátory a fixním segmentem a následně úrovní marží a návratnosti kapitálu. Přesto, hlavní trendy rozvinutých zemí se mu nevyhýbají a je faktem, že SMS, MMS, Internet, Data a VAS jsou tím segmentem tržeb, který by měl v budoucnu zajistit alespoň minimální růst výnosů celkových. To platí u nás i ve Španělsku, stejně jako to, že u tradičních hlasových služeb konkurenční tlak bude dále tlačit na tarify, tržby a marže tak, že se stanou napříč trhem stejně oceněnou komoditou u všech operátorů a to na hranici marginálních nákladů (ať již je jejich odhad jakkoliv komplikovaný nákladovou strukturou a strukturou ceny za volání). Eurotel zde nečeká na strategii nového vlastníka, ale magneticky se přesouvá z pole "vnímaná vyšší kvalita - vyšší cena služby" do pole cenových diskontů. Po stabilizaci (její načasování je ovšem stále poměrně otevřenou otázkou) poměru objemu provolaných minut mezi mobilními a pevnými linkami (segmentací trhu) se dá očekávat, že výnosy a marže u hlasových mobilních služeb budou spíše stagnovat.

Co se týče datových služeb, dochází na rozvinutých trzích k vytváření mnoha nových tržních segmentů; stimulaci současných potřeb zákazníků, či vytváření (někdy úsměvných) potřeb zcela nových. Tyto služby lze rozdělit na několik základních skupin. Komunikace přes SMS a MMS je první skupinou, zábava (hry, hudba) druhou. Vypořádání transakcí přes mobilní zařízení (platby, nákupy), přístup k jiným zařízením/aplikacím (e-mail, internet) dalšími dvěma. Zde bude možná vliv společnosti TELEFÓNICA nejznatelnější - např. rozšíření datových služeb, indikované penetrací MM telefonů, je zdaleka nejvyšší v Japonsku (kolem 70%), následuje Německo a Jižní Korea (dost přes 30%), UK a právě Španělsko.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data