V současnu se podle indikací zdá, že prodej Eurotelu po dokončení privatizace není pravděpodobný. Jak již bylo uvedeno, TELEFÓNICA akvizicí Českého Telecomu jednak geograficky otočila svou pozornost o 180 stupňů a zároveň naskakuje do rozjetého restrukturalizačního programu v Telecomu. Nakolik ho bude modifikovat svými znalostmi a zkušenostmi uvidíme. To, co TELEFÓNICA umí (popř. to, co jí zase tak nejde), spolu s tím, v jakém prostředí operuje, ukazují z části její současné výsledky (viz Co udělá Telefonica s Českým Telecomem...); nyní se podíváme krátce na mobilní část.
Co se týče jejích současných zkušeností v mobilním světě, nástin přináší následující graf:
Zdroj: TELEFÓNICA
Je patrné, že na spektru operačních marží a růstu/poklesu tržeb je operační pole společnosti TELEFÓNICA široké. Zůstává však otázkou, nakolik důležité budou v přenosu znalostí a zkušeností ekonomické, právní a sociální normy u nás. vs. v zemích kde nyní operuje. Tj. mimo jiné i to, nakolik byla v ceně za Telecom i platba za jeho současný management (popř. využitelný v další regionální expanzi).
Výkony mobilní divize TELEFÓNICA za posledních osm Q shrnuje následující graf:
Zdroj: TELEFÓNICA
Při vlivu na Eurotel nebude asi ani tak hrát roli zkušenost z LATAM, jako ta z Evropy. Domácí trh je ale, alespoň v regionálním kontextu, relativně dost specifický. To hlavně co se týče penetrace, konkurenční interakce mezi operátory a fixním segmentem a následně úrovní marží a návratnosti kapitálu. Přesto, hlavní trendy rozvinutých zemí se mu nevyhýbají a je faktem, že SMS, MMS, Internet, Data a VAS jsou tím segmentem tržeb, který by měl v budoucnu zajistit alespoň minimální růst výnosů celkových. To platí u nás i ve Španělsku, stejně jako to, že u tradičních hlasových služeb konkurenční tlak bude dále tlačit na tarify, tržby a marže tak, že se stanou napříč trhem stejně oceněnou komoditou u všech operátorů a to na hranici marginálních nákladů (ať již je jejich odhad jakkoliv komplikovaný nákladovou strukturou a strukturou ceny za volání). Eurotel zde nečeká na strategii nového vlastníka, ale magneticky se přesouvá z pole "vnímaná vyšší kvalita - vyšší cena služby" do pole cenových diskontů. Po stabilizaci (její načasování je ovšem stále poměrně otevřenou otázkou) poměru objemu provolaných minut mezi mobilními a pevnými linkami (segmentací trhu) se dá očekávat, že výnosy a marže u hlasových mobilních služeb budou spíše stagnovat.
Co se týče datových služeb, dochází na rozvinutých trzích k vytváření mnoha nových tržních segmentů; stimulaci současných potřeb zákazníků, či vytváření (někdy úsměvných) potřeb zcela nových. Tyto služby lze rozdělit na několik základních skupin. Komunikace přes SMS a MMS je první skupinou, zábava (hry, hudba) druhou. Vypořádání transakcí přes mobilní zařízení (platby, nákupy), přístup k jiným zařízením/aplikacím (e-mail, internet) dalšími dvěma. Zde bude možná vliv společnosti TELEFÓNICA nejznatelnější - např. rozšíření datových služeb, indikované penetrací MM telefonů, je zdaleka nejvyšší v Japonsku (kolem 70%), následuje Německo a Jižní Korea (dost přes 30%), UK a právě Španělsko.