... je jednak odrazem toho, co by udělat chtěla, a toho, co umí. Její otočení se v akvizicích o 180 stupňů z JZ na SV k nám přinese v následujících letech další ukázku toho, jak se věci dělají jinde - jiná firemní kultura, priority při vedení společnosti, důraz na zákazníka, vztah s regulátorem, atd. TELEFÓNICA přitom naskakuje do rozjetého restrukturalizačního programu v Telecomu, nakolik ho bude modifikovat svými znalostmi a zkušenostmi uvidíme. To, co TELEFÓNICA umí (popř. to, co jí zase tak nejde), spolu s tím, v jakém prostředí operuje, ukazují z části její současné výsledky.
Při celkovém nárůstu výnosů o 2 % se v roce 2004 struktura výnosů na domácím trhu (TELEFÓNICA DE ESPANA PARENT COMPANY) vyvíjela podobně, jako u většiny ostatních velkých operátorů - pokles významu tradičních služeb spojených zejména s hlasovými službami, nárůst významu internetu (a velkoobchodu, z velké části jako odraz regulačních kroků).
Zdroj: TELEFÓNICA
|
Pokles výnosů z hlasových služeb je patrný ve všech segmentech, výjimkou je rychle rostoucí výnos z mezinárodních hovorů - jeden z mála, kde mohou fixní operátoři svou hlasovou službou čelit operátorům mobilním, to zejména díky cenám. Tedy nic úplně nového ani v kontextu ČR.
Silný je růst broadbandu (60 % y-o-y); zde bych čekal možná největší vliv na další operace Telecomu po dokončení akvizice. To vedle zkušeností (a jejich implementací v našich podmínkách) co se týče nabídky kompletních "solution" služeb pro korporátní klientelu. Jejich úspěšný prodej však vyžaduje celkovou změnu systému fungování relevantních částí společnosti tuto službu nabízející, takže se nebavíme o krátkodobých cílech.
Za pozornost pak stojí i silný nárůst prodeje ADSL na velkoobchodním trhu ve Španělsku, zkušenosti s tímto produktem (a trojúhelníkem regulátor - Telefonica - alternativci) jsou pak dalším na seznamu možných plus pro Telecom.
TELEFÓNICA DE ESPANA GROUP pak operuje s lepšícími se maržemi (nárůst na úrovni EBITDA o téměř 2 % na 46,2 % v roce 2004), Q výsledky ukazuje následující graf (EUR mil.):
Zdroj: TELEFÓNICA
|
Co se týče LATAM skupiny, ta celkově operuje s EBITDA marží na úrovni 45 %, což je při přihlédnutí k místu a času poměrně slušné (jde ale pouze o parciální ukazatel úspěšnosti).
Konečný ukazatel úspěšnosti současných operací - variace na ROIC - je možno počítat pouze na konsolidované bázi, což při dané úrovni diverzifikace a vlivu FX nutně obsahuje výrazný informační šum. Přesto: ROIC je na úrovni 18 % v roce 2004, což je znatelně nad rozumně odhadnutým průměrným nákladem kapitálu. Měřeno na FCF bázi, návratnost kapitálu se zvýšila z 13 % na více než 15 % v roce 2004, opět znatelně nad WACC (podotkněme, že doinvestováno bylo 11 % tržeb na konsolidované bázi, číslo, které se pohybuje v dolní části většinou pozorovaných hodnot). Kontrast s Českým Telecomem (bez reference na jeho příčiny) je zde evidentní.
A máte-li rádi EVA (zde jednoduchá, na účetních hodnotách založená) pro sledování úspěšnosti firmy, TELEFÓNICA přidala na konsolidované úrovni v roce 2004 více než 1,6 miliardy EUR hodnoty k vlastnímu jmění (asi 10 % jeho hodnoty). Český Telecom přes snahu o zlepšení propálil asi 2 miliardy CZK (něco přes -2 % vlastního jmění). Je nutno poznamenat, že u něj je ale mezera mezi ziskem a relevantním cash flow (tedy tím, na čem skutečně záleží) poměrně velká.