Německý kancléř oficiálně otevřel novou továrnu BMW v Lipsku. Východní část Německa tak získala investici za 1,3 mld. EUR, která má přinést zhruba 5000 pracovních míst. Ve hře ale byly i lokality v ČR, proč tedy dnes nepřestříhává pásku premiér Paroubek?
Při rozhodnutí o umístění nové továrny na první pohled hrála velkou roli politika. Ztráta pracovních míst je v Německu (i jinde v západní Evropě) velmi citlivou otázkou. I přes dotaci ze strukturálních fondů EU ve výši 363 mil. EUR by továrna v ČR byla levnější, společnost by zde mohla zaměstnancům vyplácet zhruba třetinové platy oproti německým. Pro Německo ale podle šéfa BMW Helmuta Pankeho hovoří "kvalitativní faktory".
Jedním z takových faktorů je flexibilita. Továrna v Lipsku bude moci lépe využívat dobrou infrastrukturu, blízkost dodavatelů a také hlavních odbytišť. Zaměstnanci sice budou stát více, ale firma je bude moci převádět po svých německých provozech podle aktuální poptávky po jednotlivých modelech. Vzhledem k vysoké nezaměstnanosti v nových spolkových zemích byly i požadavky jinak tvrdých německých odborů umírněné.
Většina automobilek volí přesun výroby do levnějších regionů střední a východní Evropy, společnosti jako BMW, Porsche nebo Daimler se ale drží "drahého Německa". "Když uvážíte všechny aspekty - jako vysokou úroveň kvalifikovaných pracovníků, dobrou infrastrukturu, flexibilitu pracovní síly - Německo vítězí, to ukazuje, že může být mezinárodně konkurenceschopné," shrnuje situaci společnost Daimler.
(zdroj: Financial Times)