Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Co by měli spotřebitelé vědět než kliknou ANO, aneb několik poznámek k ochraně osobních údajů

13.05.2005 12:22
Autor: 

V souvislosti se stále rostoucím množstvím služeb poskytovaných prostřednictvím Internetu a s tím souvisejícím zasílání různých obchodních nabídek a reklam poskytovateli těchto služeb, vzrůstá i potřeba regulace zajišťující dostatečnou ochranu soukromí spotřebitelů. Tato regulace se týká zejména otázek zpracování osobních údajů a vyžadování souhlasu spotřebitelů s jejich získáváním a dalším nakládáním v rámci využívání služeb poskytovaných elektronickou formou.

Vzhledem k vzrůstajícímu počtu stížností spotřebitelů na praxi reklamních a obchodních společností při poskytování informací o ochraně osobních údajů, při jejich zpracování a při získávání souhlasu subjektu těchto údajů, by měli spotřebitelé mít povědomost nejen o svých právech, ale i o možnostech jakým způsobem se svých práv domoci. Vhodné by zřejmě též bylo, kdyby spotřebitelé měli povědomí o všech základních informacích důležitých pro jejich potencionální rozhodnutí o udělení výše uvedeného souhlasu.

Uvedená problematika je v České republice regulována zejména zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, v platném znění („zákon“), který implementoval právní úpravu platnou v Evropské unii (zejména Směrnici 95/46/ES Evropského parlamentu a Rady z 24. října 1995, o ochraně jednotlivců v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů).

Dále je nutno upozornit na činnost Úřadu pro ochranu osobních údajů, který jako orgán pověřený dozorem v této oblasti, vydal k uvedené problematice své stanovisko č. 1/2004 („Stanovisko“), ve kterém stručně shrnul základní práva a povinnosti spotřebitelů, jakož i základní principy, které hodlá při své dozorové praxi prosazovat.

Zákon stanovuje, že je třeba, aby před udělením souhlasu se zpracováním osobních údajů byly spotřebiteli poskytnuty alespoň následující informace: (i) účel zpracování (shromažďování) osobních údajů; (ii) k jakým osobním údajům je souhlas dáván (tj. specifikace osobních údajů); (iii) jakému správci je tento souhlas dáván; a (iv) na jaké období je souhlas dáván.

Pokud dochází ke zpracování osobních údajů za účelem nabízení obchodu nebo služeb spotřebitelům, lze pro tento účel použít pouze jméno, příjmení a adresu spotřebitele, pokud tyto údaje byly získány z veřejného seznamu nebo v souvislosti s činností správce nebo zpracovatele osobních údajů. Tyto osobní údaje však nesmí být správcem/zpracovatelem dále zpracovávány, pokud s tím spotřebitel vysloví nesouhlas, přičemž tento nesouhlas musí spotřebitel vyjádřit písemně.

Při shromažďování osobních údajů je rozsah povinných informací ještě širší. Povinný subjekt totiž musí spotřebitele informovat o tom, (i) v jakém rozsahu a pro jaký účel budou osobní údaje zpracovány; (ii) kdo a jakým způsobem bude osobní údaje zpracovávat; (iii) komu mohou být osobní údaje zpřístupněny; a dále (iv) musí spotřebitele poučit o tom, že spotřebitel má zejména právo přístupu k osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, jakož i další práva stanovená zákonem.

Pokud se spotřebitel domnívá, že došlo k porušení jeho práv, může žádat od správce/zpracovatele vysvětlení, požadovat odstranění takto vzniklého stavu, blokování, provedení opravy, doplnění nebo likvidaci osobních údajů. Spotřebitel se může rovněž obrátit přímo na Úřad pro ochranu osobních údajů, přičemž nevyhovění jeho předchozí žádosti správcem/zpracovatelem není podmínkou takovéhoto postupu. Výše uvedené povinnosti se vztahují i na osoby, které shromáždily osobní údaje neoprávněně.

Z výše uvedeného je zřejmé, že spotřebitelé mají právo na poskytnutí celé řady informací před tím, než udělí danému podnikateli svůj souhlas se zpracováním či shromažďováním svých údajů. Čím větší pak bude informovanost spotřebitelů, tím silnější bude tlak na podnikatele, aby výše uvedená stručně představená pravidla dodržovali, což může dále prospět k lepší ochraně osobních dat spotřebitelů.

Dušan Řehák

Weinhold Legal (autor je externím spolupracovníkem Patria Online, jeho názory nereprezentují oficiální stanovisko společností skupiny Patria)

Důležité upozornění Weinhold Legal

Weinhold Legal

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
24.04.2024
14:57Komentář analytika: AT&T překonává odhady zisku díky nárůstu počtu předplatitelů bezdrátového připojení  
14:30Boeing už nejde na přistání. Propad tržeb brzdí a krize kolem 737 MAX polevuje
13:34Technická analýza Netflix: Morning Star formace může odhalovat návrat k růstu  
13:043M FUND MSI SICAV a.s: Výroční finanční zpráva za rok 2023
12:58SAB Finance a.s.: Oznámení o výplatě podílu na zisku
11:46Obrovský zájem investorů o technologické IPO: Na trh jde Rubrik s Microsoftem v zádech
11:45Braňo Soták: ASM International překonala očekávání na všech úrovních a dává polovodičům tolik potřebnou vzpruhu  
11:34Muskovy plány zlepšily sentiment na trzích, další na řadě Meta  
11:09Jakub Blaha: Otřesné výsledky Tesly zažehnány zprávami o autonomii a cenově dostupném modelu  
10:37Komentář: Spotřebitelská nálada na vzestupu
9:18Komentář analytika: Spotify se "prošetřilo" k rekordnímu zisku  
9:11Rozbřesk: Proč Čína prudce zvyšuje zásoby kritických komodit?
9:06Evropa zahájí zeleně, akcionáři KB rozhodnou o dividendě  
8:29Tržby Tesly (+13 %) poprvé za čtyři roky klesly, zisk se snížil o 55 procent
6:15Invesco: Neobvyklé pravdy – Německá želva a americký zajíc
23.04.2024
22:02Wall Street má za sebou druhou rally v řadě; je to již definitivní návrat k růstu?  
17:56Akciová korekce, prudký obrat finančních podmínek a dopad akciového trhu na celou ekonomiku
17:36Vrací se důvěra ve výsledky? Techy vedou Wall Street vzhůru  
16:43Korekce na amerických akciích ještě neskončila, varují stratégové
14:19WEBINÁŘ za okamžik: Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? 23. dubna od 16:00

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m