Úvodem možná jedno drobné varování - níže uvedené hypotézy jsou opravdu míněné jako námět k diskusi a nemám iluze, že uvedená debata bude mít jasného vítěze. Jako zdroj byla použita kniha Marka T. Hebnera s názvem "Index Funds, The 12-Step Program," publikovaná, resp. revidovaná letos.
* Definice - Základní premisou obchodní strategie nazývané "time picking" je názor, resp. představa, že tento druh obchodníků disponuje zprávou nebo informací, jež není známa milionům dalších účastníků trhu. Proto, aby tento obchodník konzistentně dosahoval lepších než průměrných výsledků, musel by mít v podstatě zcela nevyčerpatelný zdroj takovýchto informací. Již to samo o sobě naznačuje, že s principem "časování trhu" asi nebude všechno v pořádku. Jako další protiargument používá část odpůrců časování trhu dvě teorie - teorii "náhodně procházky" a teorii efektivních trhů.
* Teorie "náhodné procházky" - tato teorie v podstatě říká, že na trhu akcií není možno identifikovat jasné trendy v pohybu ceny (úder na solar plexus pro technické analytiky). Logika je potom následující - to, co hýbe trhem, jsou zprávy a informace. Zprávy jsou z definice náhodné a neočekávané. V okamžiku, kdy se tato zcela náhodná informace objeví, rychle ztrácí statut neočekávanosti a stává se "starou" zprávou. Vzhledem k tomu, že trhy nepočítají s překážkami v disseminaci této informace, dochází k jejímu okamžitému promítnutí do ceny předmětných aktiv. Proto se - tvrdí tato teorie - trhy pohybují zcela náhodně a nepřepověditelně.
* Teorie efektivních trhů - tato teorie je založena na předpokladu, že tržní ceny věrně a pravdivě odrážejí všechny v tom okamžiku známé informace mající na dané aktivum vliv. To vede k závěru, že je nemožné konzistentně dosahovat lepších než průměrných výsledků (jinými slovy vydělat víc než index). Podle některých studií z poslední doby je patrné, že nové informace jsou na trhu reflektovány během 4-60 minut od vzniku (resp. publikování). V rámci těchto 60 minut se stovky až tisíce obchodníků snaží z této "nové" informace profitovat - pokud disponujete miliardou dolarů, 0,1% zisk p.a. představuje milion dolarů. Mnoho fondmanažerů se tak snaží v tom samém okamžiku "utrhnout" právě tohoto 0,1 % - šance, že jednotlivý obchodník bude konzistentně profitovat z informace známé v tu samou chvíli cca tisícům dalších účastníků trhu je mizivá.
Statistika nuda je, ale podle odpůrců konceptu časování trhu v podstatě jediné, co potřebujete vědět, je teorie "náhodné procházky". Ta, jak bylo popsáno výše, ve své podstatě říká, že nikdo není schopen uspokojivě předpovědět, co se stane zítra. Pro zapamatování stačí, že: a) trhem hýbou zprávy, b) zprávy jsou z definice zcela náhodné a nepredikovatelné, c) trhy se proto hýbou náhodně a nepredikovatelně. Tato relativně jednoduchá hypotéza existuje již více jak 100 let. Mnoho studií, které se zaměřily na ověření její platnosti, však došly ke stejnému závěru. Jednou z nich je analýza provedená firmou SEI Corporation (a opět, jistě bude možno nalézt i mnoho analýz opačného závavěru), jež říká, že:
* mezi roky 1901 a 1990 vydělal americký akciový trh průměrných 9,5 %
* pokud by měl "time-picker" dosáhnout alespoň stejného výnosu, musel by korektně předpovědět minimálně 70 % bodů obratu daného trhu (tj. lokálních min. a max.) v tom samém časovém úseku
* pokud by však tento obchodník správně předpověděl 100 % všech obratů směrem dolů a jenom 50 % obratů směrem nahoru, stále by nebyl schopen dosáhnout alespoň průměru celého trhu. Navíc - nikterak v této studii nebyly zohledněny transakční náklady/náklady na daňovu povinnost.
* velká většina zisku je v rostoucím trhu akumulována na začátku tohoto růstu - je tedy mnohem efektivnější "trefit" počátek růstové fáze než se snažit vyhnout fázi poklesu.
A tak dále. Bylo by samozřejmě možné najít další studie, které došly ke zcela opačným závěrům stejně jako studie, které výše uvedené teorie potvrzují. Jak však jednou řekl klasik - "šedá je teorie, barevný strom života" (nebo ta nějak). Vaše zkušenosti s "časováním trhu" rádi uvítáme a k souvisejícím tématům se během tohoto týdne ještě jistě vrátíme.
Petr Žabža, Patria Direct
Zdroj: Index Funds, The 12-Step Program - autor Mark T. Hebner