Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Co udělá Telefonica s Českým Telecomem…

2.5.2005 14:49

... je jednak odrazem toho, co by udělat chtěla, a toho, co umí. Její otočení se v akvizicích o 180 stupňů z JZ na SV k nám přinese v následujících letech další ukázku toho, jak se věci dělají jinde - jiná firemní kultura, priority při vedení společnosti, důraz na zákazníka, vztah s regulátorem, atd. TELEFÓNICA přitom naskakuje do rozjetého restrukturalizačního programu v Telecomu, nakolik ho bude modifikovat svými znalostmi a zkušenostmi uvidíme. To, co TELEFÓNICA umí (popř. to, co jí zase tak nejde), spolu s tím, v jakém prostředí operuje, ukazují z části její současné výsledky.

Při celkovém nárůstu výnosů o 2 % se v roce 2004 struktura výnosů na domácím trhu (TELEFÓNICA DE ESPANA PARENT COMPANY) vyvíjela podobně, jako u většiny ostatních velkých operátorů - pokles významu tradičních služeb spojených zejména s hlasovými službami, nárůst významu internetu (a velkoobchodu, z velké části jako odraz regulačních kroků).


Zdroj: TELEFÓNICA

Pokles výnosů z hlasových služeb je patrný ve všech segmentech, výjimkou je rychle rostoucí výnos z mezinárodních hovorů - jeden z mála, kde mohou fixní operátoři svou hlasovou službou čelit operátorům mobilním, to zejména díky cenám. Tedy nic úplně nového ani v kontextu ČR.

Silný je růst broadbandu (60 % y-o-y); zde bych čekal možná největší vliv na další operace Telecomu po dokončení akvizice. To vedle zkušeností (a jejich implementací v našich podmínkách) co se týče nabídky kompletních "solution" služeb pro korporátní klientelu. Jejich úspěšný prodej však vyžaduje celkovou změnu systému fungování relevantních částí společnosti tuto službu nabízející, takže se nebavíme o krátkodobých cílech.

Za pozornost pak stojí i silný nárůst prodeje ADSL na velkoobchodním trhu ve Španělsku, zkušenosti s tímto produktem (a trojúhelníkem regulátor - Telefonica - alternativci) jsou pak dalším na seznamu možných plus pro Telecom.

TELEFÓNICA DE ESPANA GROUP pak operuje s lepšícími se maržemi (nárůst na úrovni EBITDA o téměř 2 % na 46,2 % v roce 2004), Q výsledky ukazuje následující graf (EUR mil.):


Zdroj: TELEFÓNICA

Co se týče LATAM skupiny, ta celkově operuje s EBITDA marží na úrovni 45 %, což je při přihlédnutí k místu a času poměrně slušné (jde ale pouze o parciální ukazatel úspěšnosti).

Konečný ukazatel úspěšnosti současných operací - variace na ROIC - je možno počítat pouze na konsolidované bázi, což při dané úrovni diverzifikace a vlivu FX nutně obsahuje výrazný informační šum. Přesto: ROIC je na úrovni 18 % v roce 2004, což je znatelně nad rozumně odhadnutým průměrným nákladem kapitálu. Měřeno na FCF bázi, návratnost kapitálu se zvýšila z 13 % na více než 15 % v roce 2004, opět znatelně nad WACC (podotkněme, že doinvestováno bylo 11 % tržeb na konsolidované bázi, číslo, které se pohybuje v dolní části většinou pozorovaných hodnot). Kontrast s Českým Telecomem (bez reference na jeho příčiny) je zde evidentní.

A máte-li rádi EVA (zde jednoduchá, na účetních hodnotách založená) pro sledování úspěšnosti firmy, TELEFÓNICA přidala na konsolidované úrovni v roce 2004 více než 1,6 miliardy EUR hodnoty k vlastnímu jmění (asi 10 % jeho hodnoty). Český Telecom přes snahu o zlepšení propálil asi 2 miliardy CZK (něco přes -2 % vlastního jmění). Je nutno poznamenat, že u něj je ale mezera mezi ziskem a relevantním cash flow (tedy tím, na čem skutečně záleží) poměrně velká.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data