Také někdy máte ten palčivý pocit, že v tom množství informací, jež se na Vás den co den valí, trochu ztrácíte přehled a nadhled? Kam se díváte, když potřebujete podklady, informace nebo nápady pro svá investiční rozhodnutí? Na tyto otázky se ve svém – výsostně subjektivním – článku pokouší nalézt odpověď John Dorfman, prezident společnosti Dorfman Investments LLC. Uvedené informační kanály jsou řazeny vzestupně, ten nominálně nejméně spolehlivý má číslo 1.
1. Internetová diskusní fóra. Tato místa jsou podle J. Dorfmana něco jako „singles“ bary – šance na seznámení jsou poměrně vysoké, šance na dlouhodobý a profitabilní vztah naopak velmi nízké. Kdosi literárně nadaný dokonce poznamenal, že obchodovat na základě internetových tipů je jako vyrazit na rande s dívkou „pětirumovkou“ – ráno byste si raději ukousli ruku než riskovali, že ji svým odchodem vzbudíte. Paměť mnoha českých investorů je ve vztahu k tomuto fenoménu stále poměrně čerstvá.
2. Dobré zprávy. Mnoho investorů preferuje kupovat akcie v okamžiku, kdy daná společnost uvede na trh nový produkt, vyhraje soudní spor nebo oznámí vyšší než očekávané hospodářské výsledky. Jen málokdy však tato strategie vede k dlouhodobě nadprůměrným výnosům, mnohem racionálnější by bylo kupovat na špatných zprávách a prodávat na těch dobrých.
3. Finanční tisk. Je poměrně pravděpodobné, že v publikacích jako Forbes, Fortune nebo Barron’s můžete natrefit na spoustu dobrých nápadů co koupit, stejně jako na varování čemu se vyhnout. Vždy by však nápady generované tiskem a novináři měly být počátečním bodem Vašeho zájmu o danou investici, nikdy bodem konečným.
4. Analytici. Analytici investičních bank a makléřských firem by obvykle měli mít lepší přístup k managementům firem než drobní investoři (Česká republika je však zářnou výjimkou potvrzující pravidlo), měli by disponovat lepšími informacemi ve vztahu k plánovaným investicím, růstu nebo zpomalení tržeb a dělení tržeb dle produktových segmentů. Nic však nelze brát jako dogma – mnoho analýz je „ex-post“ (nelze se divit, příprava „dlouhé“ analýzy nějakou chvíli trvá) a reagují tak na události minulé. Skvostnou ilustrací je obvykle panická reakce analytiků na případné horší než očekávané výsledky finského gigantu Nokia Oyj – jeden přes druhého se snaží snížit doporučení cca 2-3 hodiny poté, co tyto výsledky spatřily světlo světa.
5. Dodavatelé. Máte-li dobrého známého ve firmě, která působí jako dodavatel surovin, polotovarů nebo služeb pro objekt Vašeho investičního zájmu, získáváte vcelku spolehlivý zdroj informací o finančním a korporátním zdraví Vašeho favorita.
Pokračování příště.