Vzhledem k mnohočetným dotazům klientů - zejména v souvislosti s další připravovanou emisí hypotéčních zástavních listů Hypoteční banky, a.s. – považujeme za vhodné na tomto místě upozornit na jemný rozdíl ve významu slov výnos HZL a kuponová míra HZL.
Kuponová míra HZL (resp. kuponová míra jakéhokoliv dluhopisu) je nominální výnos, který emitent zaplatí investorovi ze jmenovité hodnoty dluhopisu k předem stanovenému datu. Jinými slovy, má-li dluhopis jmenovitou hodnotu 10 000 Kč a kupon tohoto dluhopisu je stanoven např. na 4,0 % s roční výplatou k 1. dubnu každého roku, dostane investor každého 1. dubna (až do roku splatnosti včetně) 400 Kč za jeden dluhopis brutto (10 000 x 4,0 %). Tento kupon je zafixován při emisi daného dluhopisu a v případě pevného kuponu se v průběhu „životnosti“ dluhopisu nemění.
Výnos HZL (resp. výnos jakéhokoliv dluhopisu) je efektivní výnos, který investor dosáhne nákupem daného dluhopisu a jeho držením do doby splatnosti. Výnos je funkcí kuponové míry, doby do splatnosti a tržní ceny, výpočet předpokládá reinvestici obdržených kuponových plateb. Není proto výjimkou, že dluhopis v určitém okamžiku obchoduje s výnosem nižším, resp. vyšším, než je kuponová míra.