Touto otázkou se jistě zaobírala většina investorů během včerejšího obchodního dne na americkém trhu. Květnový pokles maloobchodních tržeb o 0,9 procenta překvapil většinu účastníků, kteří očekávali snížení jen o 0,3 procenta, a tato informace tak negativně ovlivnila ceny akcií. Index Dow Jones klesl o 1,2 procenta na hodnotu 9502,80 bodu. Index S&P zásluhou propadu cen akcií finančního a spotřebitelského sektoru ztratil 1,1 procenta na 1009,56. Index Nasdaq propadl pod hranici 1500 bodu a uzavíral na 1496,86, níže o 1,5 procenta.
Akcie Wal-Martu poté, co se těšily zájmu investorů v minulých dnech klesly o 3,09 procenta. Podobný osud stihl akcie společností Targer Corp. (-3,3%), Procter&Gamble (-1,64%). Pokles cen akcií se nevyhnul ani výrobcům automobilů (General Motors -2,32%, Ford Motor -1,2%, DaimlerChrysler -3,61%). H.J. Heinz (-4,9%), největší světový výrobce kečupu oznámil, že bude redukovat některé méně ziskové produkty, jakým je například pet-food, a bude se je snažit převést na jiné společnosti.
Informace o získání povolení na veřejnou nabídku prodeje akcií (IPO) finanční jednotky CTI Group, která je součástí Tyco International, měla za následek vzestup ceny akcií společnosti o 36 procent. Úspěšnou realizací této transakce by tak společnost získala asi USD 5,8 mld., a tím by mohla snížit velikost svého dluhu, který v únoru dosahoval USD 8 mld. Společnost současně oznámila snížení korporátních pozic o 115 míst. Souhrn těchto informací vedl ke zvýšení investičního doporučení analytiků Merrill Lynch na „středně-době kupovat“ z „neutral“. Signály o snížení zisků z poplatků za zprostředkování obchodů na kapitálovém trhu vedlo k poklesu akcií finančních institucí a obchodníků s cennými papíry (Charles Schwab -3,38%, Citigroup -2,48%, J.P. Morgan -1,54%, Morgan Stanley -3,34%). Varování největšího výrobce telekomunikačních zařízení na světě, americké společnosti Lucent Technologies, o poklesu tržeb mělo za následek propad ceny o více než 5 procent. Společnost nepříznivou situaci vysvětluje přetrvávajícím nezájmem velkých odběratelů investovat do nových technologii.
Roman Koděra