Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Dobré firmy naplňují potřeby zákazníků, špičkové firmy tvoří nové trhy

03.03.2005 13:50

SMS, MMS, Internet, Data a VAS jsou tím segmentem tržeb domácích (i většiny ostatních operátorů na rozvinutých trzích) mobilních operátorů, který by měl zajistit alespoň minimální růst výnosů celkových. U tradičních hlasových služeb se totiž dá očekávat, že konkurenční tlak bude tlačit na tarify, tržby a marže tak, že se stanou napříč trhem stejně oceněnou komoditou u všech operátorů, a to na hranici mezních nákladů (ať již je jejich odhad jakkoliv komplikovaný nákladovou strukturou a strukturou ceny za volání). Po stabilizaci (její načasování je ovšem stále poměrně otevřenou otázkou) poměru objemu provolaných minut mezi mobilními a pevnými linkami (segmentací trhu) se tak dá očekávat, že výnosy a marže u hlasových mobilních služeb budou spíše stagnovat.

Co se týče datových služeb, dochází zde k vytváření mnoha nových trhů; stimulaci současných potřeb zákazníků, či vytváření (někdy úsměvných) potřeb zcela nových (kdo měl před pár lety "potřebu" poslat někomu svou MMS?). Tyto služby lze rozdělit na několik základních skupin. Komunikace přes SMS a MMS je první skupinou, zábava (hry, hudba) druhou. Vypořádání transakcí přes mobilní zařízení (platby, nákupy), přístup k jiným zařízením/aplikacím (e-mail, internet) dalšími dvěma.

Budoucnost tohoto segmentu trhu je, stejně jako jinde, dána interakcí mezi zákazníky (kupní síla uživatelů, jejich sofistikovanost a ochota užívat nové služby, módní trendy ve společnosti...) a službu nabízejícími společnostmi (koncepce celého produktu, jeho pricing, sales/marketing podpora, včetně vzájemného ovlivňování se společností intenzitou soupeření). Výslednicí uvedeného a základním rysem určujícím vývoj na celém datovém trhu je pak posun uživatelů (rozsah a rychlost) mezi jednotlivými zákaznickými segmenty - od těch, kteří datové služby vůbec neužívají, či pouze velmi omezeně, až po ty, kteří je využívají ve velkém množství:


Zdroj: Patria Finance

Zatímco u zvyšování objemu datových služeb ve světě a na jednotlivých trzích jde o odhad velikosti růstu, situace týkající se ziskovosti těchto služeb je složitější. V podstatě není důvod věřit, že datové služby budou v delším období (tj. po relativní stabilizaci trhu co se týče počtu uživatelů a intenzity používání) následovat jiný vzorec chování co se týče vývoje cen a zisků než služby hlasové (viz úvod). Spíše než "zda-li", jde tedy o to, kdy konkurence operátorů (popř. nových technologií) na daných trzích stlačí ziskovost na udržitelnou úroveň odpovídající nákladům kapitálu a bariérám vstupu/výstupu z odvětví.

Zpět ke krátkodobějšímu vývoji. Jak bylo uvedeno, výše uvedený posun v rámci jednotlivých skupin uživatelů je determinován skupinou faktorů - mezi hlavní zástupce patří:

- Cena služeb (vzájemně se ovlivňující strategie operátorů co se týče rychlosti penetrace trhu, získání podílu na trhu, snahy o pouze postupné snižování cen a marží na stávajících uživatelích)

- Sofistikovanost, konzervativnost uživatelů, znalost služby a jejího použití - mimo jiné určeno promotion podporou těchto služeb operátory a celkovou sofistikovaností obyvatelstva ve vztahu k IT

- Technické rysy služby samotné (rychlost, navigace) a přenosového zařízení (velikost klávesnice, životnost baterií)

- Celkový obsah služby

- Ochrana soukromí

Rozšíření datových služeb, indikované penetrací MM telefonů, je zdaleka nejvyšší v Japonsku (kolem 70 %), následuje Německo a Jižní Korea (dost přes 30 %), UK a Španělsko. Poměrně malé je toto v USA a Kanadě (necelých 10 %). Co se týče skutečného užívání MMS, nejdále je opět Japonsko, následované Jižní Koreou, Švédskem, UK a Německem (Němci se zřejmě často pouze "chlubí" MM telefonem, ale na jeho používání šetří; opačný jev je ve Švédsku). Je přitom často pozorovaným jevem, že těžcí uživatelé SMS (Česká republika) mají tendenci následně často používat i MMS poté, co si pořídili tuto službu umožňující telefon. Pricing služeb zde ale jistě hraje klíčovou roli. Co se týče hudby a her, jejich užití je přirozeně nejintenzivnější v nižších věkových kategoriích a většinou poměrně rychle klesá nad skupinou 25-30 let starých uživatelů.

Obecnější implikaci výše uvedeného pro hodnotu operátorů můžeme odvodit ze zde již prezentovaného konceptu Customer Lifetime Value. Např., je-li u operátora FCF na průměrného klienta nyní na 125 Kč, je jeho snahou díky datovým službám toto zvýšit - posunem křivky směrem vzhůru:


Zdroj: Patria Finance

V tomto případě půjde spíše o posun její levé části tak, jak datové služby budou penetrovat nejdříve uživatele s nadprůměrným ARPU a FCF/zákazník. Tato teze, jež je částečně v rozporu se zmíněným SMS-MMS vztahem, staví na předpokládané korelaci mezi současnými výdaji na mobilní služby a potenciálu klienta co se týče konzumace dalších služeb. Vysoké ARPU na daného zákazníka, tažené zvýšeným prodejem datových služeb, se přitom nemusí hned přímo odrážet ve vyšším FCF/zákazníka, to např. díky dotacím nových telefonů.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
28.03.2024
17:21Růstové a hodnotové akcie a jeden padesátiletý cyklus
16:53Jaký závěr nás čeká tentokrát? Wall Street v úvodu pouze přešlapuje  
16:06Přehled (ne)obchodování na trzích přes Velikonoce 2024
16:06Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily
15:48Růst americké ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí zpomalil pouze na 3,4 procenta
15:44Tesla už odepsala na akciích 350 miliard dolarů. Očekávání investorů ohledně dalšího vývoje jsou nevalná
13:29Invesco: Významný týden pro měnovou politiku je pro trhy dobrým znamením
12:22Než otevře Wall Street: Snowflake, MillerKnoll, Sprinklr  
11:20Podle guvernéra Fedu by se po posledních datech o ekonomice měla snížení sazeb odložit nebo zredukovat
11:02Investoři se připravují na konec kvartálu, Fed nechce spěchat se snižováním  
9:42Jan Bureš: HDP revidován vzhůru, reálné příjmy domácností rostou a s nimi i útraty
8:55Se snižováním sazeb v USA není kam spěchat, opakuje guvernér Fedu Waller. Futures jsou zelené  
8:52Putin: Rusko nezaútočí na Pobaltí, Polsko či Česko. Jde jen o strašení lidí
8:45Rozbřesk: HDP potvrdí pozitivní obrat v útratách domácností
6:03Britské akcie jsou nyní (historicky) mimořádně levné a Evropa už obchoduje s výrazným diskontem i vůči Japonsku
27.03.2024
21:19Americké indexy posilovaly díky silnému závěru  
18:26Jen kousek od intervence? Akcie a dluhopisy dnes lehce v zeleném  
17:50Pavol Mokoš: Je čas svézt se na vlně růstu, ne chytat dno. A technické cíle pro pražské banky
15:43BlackRock: Dlouhodobě nebude pokračovat scénář vyšší inflace a sazeb. Postará se o to umělá inteligence a další technologie
15:00ČEZ, a.s.: Zvolen nový místopředseda dozorčí rady ČEZ

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Varta AG (12/23 Q4, Bef-mkt)
9:00CZ - HDP, q/q
12:00Walgreens Boots Alliance Inc (02/24 Q2)
13:30USA - HDP, q/q a
13:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:45USA - Index aktivity ISM Chicago
15:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university