Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Jak poznat přeplacenou akvizici - rada nejen pro investory

03.02.2005 12:58

Ať již iniciována egem vrcholového managementu či snahou o maximalizaci hodnoty společnosti, jen výjimečně je akvizice bez proklamace výrazných synergií. Očekává se, že ty v daných případech většinou uspoří náklady a/nebo zvednou výnosy nové entity tak, že se pokrytí nákladu investice (tj. nákladu kapitálu ji financujícího, mnohdy nemalých transakčních nákladů a nákladů toho, že se management a zaměstnanci společnosti nevěnují svým hlavním činnostem) stane hračkou. Postakviziční realita pak častokrát přináší vystřízlivění na straně managementu, akcionářů a dalších "stakeholderů" co se týče velikosti a rychlosti realizace těchto pozitiv. Děje se tak zejména na straně společností kupujících (jejích akcionářů a věřitelů), jsou-li benefity, realizují je většinou akcionáři společností cílových (kupovaných).

Podívejme se na to, kdy je při proklamacích budoucích synergií potřeba se mít na pozoru a kdy naopak tyto mají reálný potenciál pro svou materializaci (a ospravedlnění i "agresivní" ceny zaplacené za danou akvizici). Synergii lze vnímat jako výkon (zisky, FCF, ROIC ...) spojených jednotek ve srovnání s agregací jejich výkonů v případě jejich oddělených operací. Tvorba hodnoty za pomocí synergií jde pak na základě následujících mechanismů:

1. sdílené zdroje a aktivity
2. využití znalostí a zkušeností jednotlivých firem pro optimalizaci chodu nové entity
3. sdílená image, značka
4. vyšší tržní síla ve vztahu k zákazníkům a/nebo dodavatelům, bariéry vstupu (ač v totmo případě lze diskutovat o tom, zda jde o synergii jako takovou)

Sdílení zdrojů a aktivit je většinou jádrem synergií motivované akvizice. To, nakolik je tento zdroj realizován, je zejména funkcí toho, nakolik jsou v nákladové struktuře obou entit významné (z velké části) fixní náklady typu výzkumu a vývoje, marketingu, prodeje, zajištění distribuce apod. Spojení těchto oblastí a rozprostření těchto fixních nákladů přes širší (kombinovanou) bázi přináší evidentní úsporu na straně jednotkových a celkových nákladů, marží a následně ROIC.

Zatímco sdílení zdrojů a aktivit a jejich reflexe v synergiích je primárně založeno na fixních nákladech, vyšší tržní síla se vztahuje i k jednotkovým proměnným - cenám v případě vztahu k zákazníkům a variabilním a semivariabilním nákladům (např. cena nakoupeného materiálu, energie) v případě vztahu k dodavatelům. Zatímco motivace pro akvizice na základě vyšší tržní síly je evidentní a na ní založené "synergie" fungují v případě dostatečně velkých společností relativně spolehlivě, konflikt, či neschválení transakce regulátorem ji mnohdy eliminuje.

Pro společnosti operující ve stejném či podobném segmentu trhu mohou synergie pramenit ze sdílení znalostí a dovedností týkajících se jejich aktivit. V extrému jde o čistré koupení si patentu, produkční patentované technologie, know-how apod. Když dva dělají totéž, není to totéž a tento fakt může při kombinaci jejich činností přinést znatelné zvýšení produktivity, efektivnosti a /nebo kvality konečného produktu/služby. I tato mince ale má dvě strany a sdílení znalostí se může zvrtnout ve střet firemních kultur s potenciálem destabilizovat celou novou společnost. Je to o lidech.

Sdílení image, popř. značky, při spojení/akvizici společností je dalším možným zdrojem synergií. Přirozeně snad více než jinde zde vystupuje možnost negativní synergie - zničení kvalitní značky jejím spojením s nedostatečně kvalitním produktem/službou, apod.

Jednoduchý školní graf shrnuje výše uvedené v hypotetickém případě - modře prostá kombinace dvou firem, červeně ideální synergická situace po jejich spojení - pokles fixních nákladů a nákladů variabilních, zvýšení prodejní ceny (vyšší tržní síla):


Zdroj: Patria Finance

Z grafu je patrné, že mimo zvýšení zisku (a následně ROIC) se snižuje break even bod, tj. množství, při kterém se společnost stává ziskovou, což má mimo jiné vliv na rizikovost jejího podnikání a její schopnost přežít zlé časy. Ne nadarmo k vlnám fúzí a akvizic dochází zejména v komoditně orientovaných odvětvích v oné "bust" fázi jejich celkového cyklu.

Po praktický příklad některých uvedených mechanismů připomeňme plány Českého Telecomu při akvizici Eurotelu:

- Maximizing Group Value by Exploiting the Potential Synergies - sharing infrastructure, assets, know-how and best practices, saving costs by using shared services, joint purchasing and removing duplicities;

- Product development & marketing - leveraged and converged products;

- Sales - own shops (reciprocal dealership, 2-in-1 locations), indirect channels (hypermarkets, dealers), direct sales (converged products, corporate win-back);

- Billing & collection - joint outsourcing of print centers;

- Customer care – joint tender for IVR systems, resources, knowledge;

- Access, network & construction – optimized utilization of Group capacities, cooperation on digital TV infrastructure;

Kdy tedy synergie nečekat? Zejména v následujících případech:

- Tvoří-li fixní náklady malou část celkových nákladů a aktivity s nimi spojené nejsou v daných společnostech kompatibilní; nebo nelze-li eliminovat po spojení firem velkou část jinak stejných fixních nákladů (geografická vzdálenost, resistence na straně jedné z firem apod.).

- Nejde-li využít image jedné firmy pro vylepšení profilu nové entity.

- Nedojde-li ke zlepšení vyjednávací pozice vůči dodavatelům, odběratelům.

- Nejde přenášet znalosti, zkušenosti, firemní kulturu z jedné společnosti do druhé, ani implementovat lepší firemní systémy a struktury.

Kromě převážně "výsledkových" položek, může být synergie odražena i v "rozvahových" položkách a v neposlední řadě ovlivňuje i celkový rizikový profil nové společnosti relativně k prosté kombinaci jejích částí - všechny tyto faktory pak určují celkový efekt na hodnotu společnosti - o tom příště.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
07.03.2021
16:21Do práce na čtyři dny v týdnu? Stále oblíbenější trend, a produktivitu prý nic nestojí
9:21Víkendář: Trh má někdy pravdu. Někdy se směšně mýlí
06.03.2021
9:07Víkendář: Je to šílenství? Akceleruje to? Bude to bublina…
05.03.2021
22:02Trhy v USA špatný začátek obchodování nakonec smazaly  
17:22Není mince o jedné straně
17:06V Německu se loni poprvé vyrobilo více energie z větru než z uhlí
16:49ČEZ, a.s.: Oznámení o výplatě úrokového výnosu
16:09Perly týdne: Ropa nad 100 dolary, zisky nad 175 dolary, růst nad trendem
15:29Americký trh práce hlásí výrazné, ale nerovnoměrné zlepšení  
12:58František Kronus: Nasdaq klesá, investoři mění růstové technologie za dluhopisy
12:10Komentář: Nezaměstnaných pozvolna přibývá
11:31Po zklamání z Fedu nás čeká dilema nad důležitými daty  
10:58Mankiw: Vláda zřejmě překročí maximální povolenou rychlost
10:58TOMA, a.s.: Vnitřní informace o prodeji akcií společnosti TOMA GERMANY, a.s.
10:22Nezaměstnanost v ČR v únoru zůstala na lednových 4,3 procenta
10:15Čína letos cílí na více než 6% hospodářský růst
9:09Rozbřesk: Šéf Fedu přikrmil růst výnosů, OPEC nepřestává škrtit trh s ropou
8:54Evropa zahájí poklesem, v Praze končí nabídka na akcie Monety  
8:42PPF oznámila, že odkoupí až 29 procent akcií Monety. Nabídka po 80 korunách dnes končí
8:40Bloomberg: Svět nemá dost lipidů pro mRNA vakcíny proti covidu-19

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data